Hur länge bör jag ladda Li-lon batteriet första gången?

Diskussion i 'Off Topic' startad av Nakunaru, 11 apr 2011.

1. Nakunaru

Nakunaru Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har precis köpt en Kodak Playsport zx3 (http://www.coolstuff.se/Kodak-PlaySport-ZX3?gclid=CI_KvPb0kqgCFQQj3godjE82Cw) men så känns det ju så viktigt när det gäller just första laddningen. Vad stämmer egentligen? Har letat överallt och alla säger olika och personal i butiker verkar ju inte veta hur dagens batterier fungerar osv enligt många. Så jag blir väldigt osäker.

Det står laddtid ca 2,5 h men ska man bara ladda upp till det första gången då eller typ ett halvt dygn som många andra säger? Sägs ju att dagens batterier och särskilt Li-Ion mår bättre av att bara laddas just till det fulla 2,5 h, eller? Jag har verkligen inte lust att sabba batteriet det första man gör......:(

Och läste "Överhettning p.g.a för hög ur- eller uppladdningsström förkortar livslängden drastiskt." vilket jag alltid utgått från ändå...så därför vill jag ej heller ladda för länge helt i onödan.

"När det för vissa laddningsbara batterier nämns "minneseffekt" betyder det att batteriet, om det inte fått laddas ur fullt då det använts, lär sig en ny och lägre kapacitetsnivå. För att undvika detta bör sådana batterityper laddas ur helt minst var 3:e, 4:e gång." Gäller detta Li-lon batterier och borde jag göra detta? Jag är ju annars väldigt noga med att låta annat ladda ur helt och hållet för så var det ju förr i alla fall, vet inte hur det är med detta batteri..

Tack på förhand!
    //Joanna

2. OliverG

OliverG Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Li-ion-batterier har inte någon minneseffekt, och behöver inte heller laddas på något speciellt sett första gången.

3. googleye

googleye Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Dagens batterier har ingen minneseffekt så du behöver inte oroa dig över det. Vad gäller laddningstid så följ tillverkarens anvisningar, dom har nog en liten aning om vad dom gör :-)

Sent from my Desire HD

4. Nakunaru

Nakunaru Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Vad bra :) vet du om det är bra att låta det ladda ur helt och hållet åtminstone de 3-4 första gångerna/jämt? har nämligen läst helt olika om det också... ;/

5. HugSeal

HugSeal Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    32

MINA ENHETER

Laddar du ut moderna batterier helt så finns risken att man förstör batteriet. Ladda alltså inte ut helt-

6. munketh

munketh Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12
    Operatör:
    Tele2,3,Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2,3,Telia
    Telefon: