Fråga: Hur länge varar en Android?

Diskussion i 'G2 - Allmänt' startad av onekw, 6 dec 2013.

1. onekw

onekw Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    442
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 1

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Nu har jag ju köpt en G2 och känner att jag har bland det snabbaste som finns i nuläget. Hur länge kommer denna telefonen att vara så snabb att man inte behöver bekymra sig om hastigheten? Jag är väldigt kinkig när det gäller lagg och ryck i grafik så jag misstänker att den kanske inte varar lika länge som för vissa andra.

Jag har nyligen konverterat från Äpplet och de lyckas ju hålla igång sina grejer rätt länge efter release :-)

Sent from my LG-D802 using Tapatalk

2. Hänglås

Hänglås Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    455
    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21
    2 månader och 29 dagar. Exakt.

Självklart beror det på hur LG uppdaterar den, om du lägger in någon custom rom och/eller kernel. Hur du använder osv osv osv.

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk

3. kendobendo

kendobendo Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

MINA ENHETER

Telefon:
    De där beror väääldigt mycket på tillverkaren av din mobil. LG har inte direkt världens bästa rykte i androidvärlden på att hålla sina mobiler uppdaterade tyvärr. Problemet med android är att de finns så många mobiler för tillverkarna att bry sig om. Apple säljer ju bara 1-2 mobiler per år så för dem är situationen väldigt annorlunda. De ursäktar inte tillverkarna i de gröna laget men de är åtminstone en förklarning.

Som svar på din fråga dock så kan ju ingen egentligen veta men om jag fick spekulera baserat på hur de har varit så skulle jag säga att i början av nästa år, runt feb/mar/april så kommer vi få se Snapdragon 805 med 2,5ghz cpu och GPU:er med dubbla beräkningskraften. Kommer de göra din telefon långsamare? Nä. Kommer de göra att apputvecklarna bygger mer intensiva appar? Absolut. Kommer de apparna prestera önskvärt på din mobil? Till en början förmodligen helt okej. Längre ner med vägen? Antagligen lite ryckigare.

Men de är så i mobilvärlden. Saker och ting utvecklas med ett mycket högre tempo än om man jämför vanliga skrivbordsdatorer. Om 1-2 år ifrån idag så kommer mobilerna antagligen ha 3ghz cpu med 4-8 kärnor och grafikprestanda som är 4-5 ggr högre än vad vi har idag. Mobilerna kommer förmodligen vara så kraftiga att det är möjligt att köra blandade operativsystem på dem. Ett när du är ute på fältet och ett när du är hemma och "dockar" din mobil och ansluter din monitor och skärm istället.

Allt är dock spekulationer men baserat på tidigare utvecklingstakt. Men jag tror inte du kommer tycka att din mobil är värdelös om två år. Men den kommer säkert upplevas som lite ryckig. Precis som en två år gammal Iphone med IOS7 är.

onekw gillar detta.
  4. flat7

flat7 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    515

MINA ENHETER

En del av lagg uppkommer med tiden är min erfarenhet pga av fler och fler prg som installeras. Om du har rootat så testa "greenify" som hjälper med batteritid och att stänga ner prg som tar minne.

onekw gillar detta.
  5. onekw

onekw Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    442
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 1

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Tack! Om två år har jag nog bytt om jag känner mig själv rätt ;-). Men du berör lite det jag tänkte där med att prestandan verkar öka väldigt fort i Android världen och utvecklare optimerar väl inte mer än vad som krävs. För egentligen, 4 kärnor i en mobil är rätt hysteriskt ;-).

6. onekw

onekw Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    442
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 1

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Har inte börjat med root än. Verkar spännande men jag vill ha ett par månader på mig att se så att det inte är några garantifel på luren :-)

7. flat7

flat7 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    515

MINA ENHETER

Klokt. Hälsar dig välkommen till friheten förresten!

Sent from my neken N6 using Tapatalk

onekw gillar detta.
  8. kendobendo

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    De är sjukt vad snabbt det går. Vi som kanske ligger och F5:ar Swedroid.se varje dag kanske tycker de går lite slött men om man tittar på vad vi hade för två år sedan och vad vi har idag så är de rätt sjukt. Vi har gått ifrån 1GB ram och 1,2GHZ två kärnor. Idag har vi som värst 2,3ghz 4 kärnor med 3GB ram.

Därför tror jag vi ligger runt 3ghz med åtminstone 4-5GB ram och en GPU som kan driva ett tungt spel utan större problem. Det enda som egentligen har stått still i tiden är batteriteknik. De har blivit större för mobilerna blivit större men den grundläggande tekniken har inte bytts ut vilket känns rätt trist. Men de är grejer på gång. Så förhoppningsvis så blir det bättre. De har iaf åtminstone kommet fram med tekniker som laddar batteriet snabbare idag än förr.

9. Snusdus

Snusdus Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    259

MINA ENHETER

Din enhet kommer inte bli sämre oavsett vad dom kommer imorgon, eller nästa år. Förstår faktiskt inte riktigt hur du menar. Fysiskt snabb beror på hur du använder den, med visst "svinn" från att komponenter faktiskt inte håller för alltid och föråldras.

Jag har själv nyss köpt mig en One för att ge dig ett exempel på hur jag menar. Om två år kommer min enhet vara lika bra som bär jag köpte den, oavsett vad som har lanserats under dessa två år.

Frågan jag tror du vill ställa är snarare något i stil med hur länge enheter anses vara aktuella, eller uppdaterade i förhållande till marknaden. Inte så värst länge, så måste man ha det senaste är det väl kanske en eller flera modeller per år som gäller.

10. kendobendo

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Det finns exempel på där det faktiskt blir slöare. Äldre android versioner saknar TRIM för eMMC chippet så lagrings IO blir bedrövlig efter en tid.

Men vad han menar är ju rätt uppenbart. Han undrar ju så klart "kan jag förvänta mig att köra aktuella appar/spel under X dagar?" vilket är en högst relevant fråga. Man kör ju inte exakt samma appar idag som man gjorde för två år sedan. Även om appen heter samma så har ändå vissa appar bloatat iväg och förbrukar mer ram idag och mer cpu.. mer av allt.

Även webben är tyngre idag än för två år sedan. Allt Ajax och streamdata som skickas kräver mycket bandbredd och cputid i våra mobiler. Det finns mycket som kommer ändras under två år. På flera fronter.

11. onekw

onekw Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    442
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 1

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Skall försöka förklara. Om snitthårdvaran som folk sitter på är väldigt snabb så kommer man troligtvis inte att optimera för gammal lite långsammare hårdvara. Se på spelkonsoler, mot slutet av en livscykel så lyckas utvecklarna alltid klämma ut mycket mer ur dem just för att de måste ta vara på hårdvaran som blivit gammal och utdaterad.

Antar att samma sak kan hända till telefonerna. Även om hårdvaran mycket väl skulle kunna klara ett visst spel så kanske utvecklarna struntar i att göra det såpass resurssnålt för att den nya hårdvaran tuggar i sig betydligt mindre väloptimerad kod.

12. Snusdus

Snusdus Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    259

MINA ENHETER

Självklart är det fler aspekter att ta in och med bättre specifikationer kommer ju applikationerna och webben bli tyngre som du säger. Det jag menar dock är att han kan köpa en G2 idag och imorgon lanseras 10 nya modeller med ännu bättre specifikationer. Detta gör ju inte hans mobil något sämre förutom en möjlig placeboeffekt.

Jag klarar mig bra på en gammal Defy och den är "inte" sämre idag än när den lanserades bars för att nyare applikationer, mobiler, och mjukvara har anlänt.

Allt beror som sagt på användaren, kraven , och så vidare.

Skrivet från min One.

13. kendobendo

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Absolut, jag förstår precis vad du menar och jag håller med. Fast det enda jag menade var bara att äldre android versioner blir faktiskt slöare pga dålig mjukvarudesign och avsaknad av Trim. Nyare mobiler har inte detta problemet och bör därför stå sig bättre om 24 månader jämfört med hur de äldre gjorde.

Gör man en återställning en gång om året så är de iofs inget problem då det löser trim problemet eller om man kör in en custom rom med Trim :)

14. onekw

onekw Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    442
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 1

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Jag nästan längtar tills jag inte är så rädd om luren så att man kan börja leka på allvar ;-)

15. Hund

Hund Android Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 002
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    ROM:
    GrapheneOS
    Det finns stöd för TRIM i och med version 4.3.

16. kendobendo

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Äsch, va fan.. it's only money.. å de får man ju mera av hela tiden. Se de så här, du äger din telefon. Din Telefon äger inte dig! :D

Jag hann precis packa upp min Nexus 5, ringa ett samtal (de ringde vid första uppstarten) å sedan va den rootad i princip. De va ren äkta kärlek med en gång. Root möjligör så mycket skönt! Lätt värt den lilla risk som de kan finnas i så fall möjligen.

De finns guider här i forumet på hur du både rotar och återställer mobilen. Så de borde inte vara något problem.

17. onekw

onekw Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    442
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 1

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Skal kolla på det. Tror att det fanns någon flagga som sattes i luren så att det syntes att den varit rootat. Men skitsamma, det skall bli spännande att börja kika på det. Skulle helst av allt vilja hitta en riktigt najs rom som är lite mer up To date. Även om det ny ryktas om att en uppgradering är på väg :-)

18. Droid_269

Droid_269 Guest

Stock rom är helt underbar :)

19. onekw

onekw Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    442
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 1

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Funkar bra, lite småful statusbar dock

20. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    9 208
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Går att få bort det fula om man har root. Så den blir helt svart istället. Root + Xposed Framework med modulen G2 Xposed. Status/navbar mods att leka med.

Med andra ord... roota ;)