Fråga: Hur lång tid tar det att ladda batteriet för er(går det speeda upp?)?

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av lono, 15 feb 2012.

1. lono

lono Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

För mig tar det bortåt 4h med ett Samsung original extended battery kit(2000mah) från 15%-100%, vilket känns för tok för långt. Inte använt original så mkt, men måste ju fortfarande ta mer än 3h att ladda fullt?
    Vet inte vart jag snappade upp det, men för mig att luren laddar i 0,6A oavsett om du använder en 1A laddare eller ej.

Vet inte riktigt vad Samsung tänkte med när de designade det så. Har aldrig haft en telefon som är så långsam att ladda. Min Blade tar ungefär en timme(1250mah batteri) och ligger på 0,8A något. Min Nook Color tar 4h, men då är också batteriet dubbelt så stort(4000mah något). Är det kanske för att de var rädda att överhetta det tunna chassit?

Så finns det något annat sätt att göra laddningen snabbare?

2. husebuse

husebuse Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Finns sätt att ändra laddningsströmmen med div. kernels och scripts. Att tänka på är ju att generellt så ger låg laddström bättre "kvalitet" på laddningen. Samt är det skonsammare för batteriet. Har för mig att det finns dockstationer med sk. snabbladdare för batteriet också, dvs. där är ingen strömbegränsning. På Xda finns massor att läsa och ladda hem om du är vill labba med att ändra laddningstiden. Lycka till!

Mvh
    Martin

3. abdullah97

abdullah97 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

jag laddar min telefon varje dag kl.23.00

och jag måste ha den full innan kl 7 på morgonen

hur kan man ha lägre laddning tid med bättre kvallitet

jag hade fan viljat ha det

4. lono

lono Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Faktiskt funderat med på om det var för att skona batteriet, men känns som overkill då jag haft två andra Android devices i över ett år som har betydligt högre laddningsström och som jag brukat hårt och båda har bra batterier än.
    3-4h laddningstid för en sådan liten pryl känns inte helt rätt. Går ju lika snabbt att ladda i USB-porten...

Funderat på externa laddare också, men har du någon koll hur Android reagerar om man byter batterier varje dag? Måste man wipea battery stats varje gång man stoppar in ett nytt batteri eller kommer den flippa helt annars?

Men kernels och scripts låter inte helt fel, ska ta mig en kik över på XDA sen!

5. husebuse

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Nä, det kan ju vara lite si och så med batterier. Är det likadana batterier så borde det inte göra någon skillnad. Wipa batterystatsen behövs inte göras om det är samma maH på dom. Om du kan roota, installera custom rom och themes mm. så är det inga problem att lära sig köra in script. Det är väl mest faran för telefonen rent fysiskt. Precis som olika telefoner klarar olika överklockningar så klarar dom också olika laddströmmar, så man får ju utforska lite försiktigt:cool: Men är du försiktig och läser igenom ordentligt vad folk har kört för olika laddningar så borde det inte vara några problem! Lycka till!

Mvh
    Martin

6. husebuse

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Alltså, laddningsströmmen är lägre, dvs ett batteri som är på 2000mah och laddas med en ström på 500mah tar teoretiskt 4h att ladda fullt. Laddar du det istället med tex 250mah så tar det 8h osv. Och vad jag hört/lärt mig så är det bättre för batteriet om du laddar det under så lång tid som möjligt, dvs lägre laddström (vill minnas att dom sa 10-20% av batteriets kapacitet). Hoppas du förstår vad jag menade!

Mvh
    Martin

7. kendobendo

kendobendo Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Den allmänna uppfattningen är att sgs2 är cappad till 650ma laddström på stock grejer. Inte 0,5a.

8. husebuse

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Ja, 600 eller 650 har jag för mig. 500 var ett exempel för att få heltal i förklaringen!

/martin

9. Magnus

Magnus Först på /forum Medlem

Mottagna gillanden:
    500

MINA ENHETER

koppla den till en usb port på datorn som ger ut mindre än 500mA allternativt koppla den till en usb-hub som inte har någon extern laddare så får man mindre än 500mA per port.

Har nog en micro usb laddare som ger ut 250mA. var nog till ett headset.

10. Bmsone

Bmsone Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    112
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10 Plus 512GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10 Plus 512GB
    Har ni testat använda mobilen "hårt" med laddaren i? Min blir iallafall väldigt varm då, tänk om laddströmmen var högre = mer värme. Då skulle inte telefonen leva länge...

11. lono

lono Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Nu är det just så att jag har ett original och ett 2000mah batteri. :)
    Ska kolla lite på laddströmmar och scripts(nope, har inga problem med att roota och flasha, det första jag gjorde när jag fick den).
    Tycker bara det är lite tråkigt att laddtiden är så segt stock. Även om min Blade har sämre batteritid, så är det rätt skönt att man kan stoppa in den i uttaget en halvtimme eller så om man har en paus(tex hemma, tåg etc) och så får man nästan fullt. S2an får man ju swappa batteri i istället om man vill fylla på den snabbt.

Jadå, kört spel, sett film och surfat med laddaren i. Min blir faktiskt inte så varm. Kan bero på att jag har större batteri dock. Så återigen funderar jag på om anledningen till att de satt att laddningen ska vara så långsam är pga det tunnare batteriet?

12. orcophant

orcophant Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    127

MINA ENHETER

Samsung rekommenderar faktiskt att man inte har laddaren inkopplad om man kör tunga saker som 3D-spel etc, på grund av risken för överhettning.