Om fysiskt: Varför inte bara köra en diktafon och lämna den framme vid läraren? Personligen så tycker jag det alltid är lite lurigt med inspelning i mobiler om och när man får samtal/sms, plus att iaf micken på mobilen ofta plockar med allt småljud (tangentbord, raspande med stol etc). Å andra sidan spelar jag ju inte in föreläsningar som inte är mina egna
Nu ser jag också att du pratar via zoom, så är det _enbart_ digitala föreläsningar? I så fall ska ju lärare kunna ge dig tillåtelse i Zoom att spela in, och då blir ju kvaliteten i särklass bäst.
Sedan hänger det ju lite på din plattform. I mac finns det lite program för att puscha ut ljud direkt till en inspelning på datorn, men då har du i allmänhet (i af i gratisversioner) inte medhörning. Jag utgår ifrån att samma finns i Windows.
Något man KAN göra är att köra två instanser med zoom på två olika enheter: en som är med för att spela in skärmen, en som är den där du själv lyssnar och deltar. Jag ser ofta att mina studenter gör så. Hos oss är dock inte inspelning tillåtet, så det är ju möjligen lite mer osmidigt av studenterna
Sedan ska ju skolan, om de nu gett dig beslut om anpassning, om jag nu minns rätt, ha ansvar för att du får fungerande verktyg och tillhandahålla dem.
Lycka till!
Marcus
Click to expand...