Fråga: Hur lyckas spela in ljud?

Diskussion i 'Off Topic' startad av Ravenclaw, 19 aug 2024.

1. Ravenclaw

Ravenclaw Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Då jag fick bra hjälp gällande min tidigare fundering, så tänker jag att jag även postar ytterligare en här.

Jag har fått godkänt av universitetet (som en anpassning) att få spela in ljudet från föreläsningar. Men dom kunde inte ge mig tips på bra program och därför vänder jag mig hit.

Det jag söker är alltså ett program som:

- Är gratis

- Spelar in endast ljud (då det enbart är det jag har tillstånd för)

- Spelar in allt ljud från föreläsningen (jag har bara hittat program som spelar in min röst)

- Är kompatibelt med Zoom (då det är där som föreläsningarna äger rum)

Det är också fördelaktigt om det fungerar att spela in (dvs att ljudet tas upp korrekt) även fast jag har headset inkopplat i datorn, då jag inte vill störa min omgivning.

I undervisningen i övrigt så använder vi OneNote men deras inspelningsfunktion verkar bara ta upp det man själv säger (iallafall vad jag lyckats med)?

Rätta mig gärna om jag har fel.

2. opuschen

opuschen Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    306

MINA ENHETER

Om fysiskt: Varför inte bara köra en diktafon och lämna den framme vid läraren? Personligen så tycker jag det alltid är lite lurigt med inspelning i mobiler om och när man får samtal/sms, plus att iaf micken på mobilen ofta plockar med allt småljud (tangentbord, raspande med stol etc). Å andra sidan spelar jag ju inte in föreläsningar som inte är mina egna :)

Nu ser jag också att du pratar via zoom, så är det _enbart_ digitala föreläsningar? I så fall ska ju lärare kunna ge dig tillåtelse i Zoom att spela in, och då blir ju kvaliteten i särklass bäst.

Sedan hänger det ju lite på din plattform. I mac finns det lite program för att puscha ut ljud direkt till en inspelning på datorn, men då har du i allmänhet (i af i gratisversioner) inte medhörning. Jag utgår ifrån att samma finns i Windows.

Något man KAN göra är att köra två instanser med zoom på två olika enheter: en som är med för att spela in skärmen, en som är den där du själv lyssnar och deltar. Jag ser ofta att mina studenter gör så. Hos oss är dock inte inspelning tillåtet, så det är ju möjligen lite mer osmidigt av studenterna :)

Sedan ska ju skolan, om de nu gett dig beslut om anpassning, om jag nu minns rätt, ha ansvar för att du får fungerande verktyg och tillhandahålla dem.

Lycka till!

Marcus

mattihp gillar detta.
  3. Ravenclaw

Mottagna gillanden:
    0
    Jag har mailat skolan så får jag se vad dom svarar.

Det finns egentligen tre anledningar till att jag inte vill spela in med Zooms egna lösning.

1. Jag har tolkat skolan som att jag enbart får spela in ljudet och zoom spelar väl in både skärmen och ljudet.

2. Jag har aldrig använt den funktionen på Zoom så jag vet inte hur det fungerar, om jag gör fel så kanske det inte spelas in korrekt.

3. Filerna blir väl ganska stora?

Sedan vill jag kunna ha en flik för anteckningar uppe samtidigt. Går det? Eller kommer inspelningen avbrytas då? Alltså om jag är inne i en flik för att anteckna men har mötet igång i en annan.

4. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 190

MINA ENHETER

Du kan köra typ Audacity och ställa in att den spelar in från datorns ljud om jag inte minns helt fel.

Så du spelar inn det du själv hör i hörlurarna, men utan tweaks tror jag du missar dig själv om du pratar(om du t.ex skulle vilja flika inn med något under presentationen för dig själv)

Med standardinställningar blir nog filerna gigantiska men eftersom det bara är snack om tal kan dem komprimerad väldigt mycket.

Men borde inte zoom ha möjlighet för att exportera sparat ljud? Känns nästan lite märkligt.

Edit:
    How to Record Audio Only on Zoom
    Go to your Zoom profile.
    Click on Settings.
    Click on Recording.
    Scroll down to Cloud Recording and make sure it's toggled ON.
    Check Record audio-only files.

mattihp gillar detta.
  5. mattihp

mattihp Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 170
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2
    Telefon 2:
    Samsung s20+
    Övrigt:
    Chromecast med Google TV
    Du skulle kunna skapa ett eget zoomrum och bjuda in lite kompisar för att testa ljudinspelningen.

6. Ravenclaw

Mottagna gillanden:
    0
    Jag har nu fått följande svar från skolan:

Jag har rätt till att spela in ljud och ta kort på skärmen men inte spela in rörlig bild.

Dom tipsade däremot om att det finns appar där man kan spela in ljud och ta kort, med resultatet att bilden blir lite som ett bokmärke i ljudinspelningen.

Den app som dom kunde komma på där och då med den funktionen var AudioNote men då den bara verkar finnas till Apple så tänkte jag kolla här om ni har tips på något med samma funktion till Android.

7. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5 362

MINA ENHETER

1. Zoom låter dig spela in endast ljud enligt tidigare svar, se nedan.

2. En tredjeparts app är du väl lika obekant med, till och med ännu mer obekant med.

Det kan också vara smart att hålla dig till officiella verktyget som skolan använder för föreläsningarna.

jogge gillar detta.
  8. beachboy

beachboy Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Ta med dig en laptop och installera AUDACITY, som dessutom är gratis och är väl mer eller mindre världsledande när det gällar ljudinspelningar. Sedan väljer du själv kvalitet på inspelningen - FLAC eller högupplösd MP3. Eftersom det bara är snack och ingen musik så funkar MP3 bra.

9. Ravenclaw

Mottagna gillanden:
    0
    Jag har laddat ner AUDACITY men inte fått det att fungera, då det bara spelar in det jag säger och inte ljudet från själva laptopen

Och precis som jag skrev i en tidigare kommentar så rekommenderar skolan en app där man både kan spela in ljud och ta kort, likt Audionote. Problemet är att Audionote enbart finns för Apple.

Jag vill alltså hitta en motsvarighet till Audionote för Android.

10. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 548
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Har TS sett detta? Zoom har ju funktionen redan ?!?!

11. Ravenclaw

Mottagna gillanden:
    0
    Jag har kollat på det (och övervägt det) men enligt skolan så måste jag hålla mig till appar likt Audionote. Detta då skolan inte kan garantera att jag enbart spelar in ljuset om jag använder mig av Zoom, för att spela in.

Alltså är det jag skulle behöva hjälp med att hitta en app med samma funktioner som Audionote men som finns till Android.

12. drzap

drzap Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 188

MINA ENHETER

en Googling bort.
    AudioNote | Luminant Software
    "Cross platform
    Available for iOS, Mac, Windows and Android!"

13. Ravenclaw

Mottagna gillanden:
    0
    Fast när jag klickar på länken till Google Play så kommer jag bara till följande: (se bilden) så appen verkar ju inte alls vara tillgänglig.

Jag vet liksom inte vad jag kan söka på för att hitta något där man kan spela in ljud och lägga in bokmärken samtidigt som man spelar in.

Det är vad jag skulle behöva.

Bifogade filer:

14. drzap

drzap Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 188

MINA ENHETER

Ställ frågan till luminant software då varför de har länk på sin sida som inte fungerar.

du får gå igenom alla audio inspelningsprogram på google play, nån borde passa dig