Hur man rootar när man har nya updateringen 2.3.3

Diskussion i 'Desire HD' startad av bonalt, 6 maj 2011.

1. bonalt

bonalt Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tjena!

Jag har problem med att nergradera ifrån android 2.3.3 eftersom jag updaterade dum som jag var.

Någon som vet hur man rootar med den nya updateringen? Finns det en guide?
    Eller hjälp med nergraderingen för det är just det som inte funkar, står failed.
    Tack

2. baracken

baracken Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    103

MINA ENHETER

3. bonalt

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Men förstår inte den guiden, finns ju två stycken? Vilken ska jag använda? Vill ha en guide som står exakt hur jag gör... Jag har aldrig rootat utan har bara senaste HTC Desire HD OTA updateringen. Vill roota och flasha en cool rom.. Någon?

4. bonalt

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag får någonting failed to set prot mask inappropriate ioctl for devices när jag ska nergradera...

5. baracken

Mottagna gillanden:
    103

MINA ENHETER

Tyvärr vet jag inte men känner som dig att jag skulle vilja ha en guide helst på svenska som säger exakt hur jag ska göra steg för steg, dock så får jag oftast bara länkar till engelska guider

6. Prodelin

Prodelin Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Följ min guide så är det inga problem, piece of cake.

Lägger in den här också.

--------------------------------------------------------------------------------------------

HOWTO FLASH CUSTOM ROM ONTO GB DESIRE HD(ACE) DEVICE

Downgrade First!

You might need to format your SD card first before installing Gingerbreak, make a backup of your SD card by copying the files to a safe
    place on your PC and then goto Settings - SD and Phone Storage - Click Umount SD card - Click Erase SD card - Click Mount SD card after erasing and formating the card has been
    completed.

Gingerbreak help thread for problems:
    http://forum.xda-developers.com/show....php?t=1044765

1. Download Gingerbreak from http://forum.xda-developers.com/atta...1&d=1303829207 and install it. Then tap root button.

2. You might get force close errors, just click the force close button and let Gingerbreak do it's job

3. Gingerbreak will in the end, usually say that something went wrong that you need to reboot etc, don't reboot! Just leave it open in your phone, and connect your phone to a PC. Charge only, USB Debugging enabled!

4. Download Android Terminal from the Market and after you installed it you can check if you are rooted, by typing su in the terminal, accept the Superuser request if it shows up and Press "Allow", if you get a "#" you are rooted and the Gingerbreak hack worked.

5. Now open up a terminal window(cmd) on your PC and go to the Downgrade folder on your PC where you downloaded the ADB files from at http://forum.xda-developers.com/atta...2&d=1294492245 , execute the following commands:

adb push misc_version /data/local/tmp
    adb shell chmod 777 /data/local/tmp/misc_version
    adb shell
    su

!Now allow SuperUser in phone when dialog comes up!

If you got "#" in the result, you have temporary root! Proceed with commands:

Now type in terminal:

cd /data/local/tmp
    ./misc_version -s 1.31.405.6

1. Close the terminal window on your PC and set USB connection to disk drive in your phone and download PD98IMG.zip from http://www.multiupload.com/BTJ8KY0KH9 and place it on your SD card, don't extract the zip file!! Do not put the file into a folder of any kind on your SD card.

PLEASE NOTE!! If you can't set USB connection to disk drive you have to reboot the DHD, now you will be able to set USB connection to disk drive and transfer PD98IMG.zip file to SD from your PC.

2. Reboot while holding volume down, it will go to the Bootloader

3. Follow the instructions and Press "Yes" when it asks you if you want to flash PD98IMG.zip (start the update)

4. Done and reboot.

5. Proceed below with the two S-OFF methods and remove the PD98IMG.zip from your SD.

RADIO S-OFF

1. Install and download latest Visionary r14 from http://www.mediafire.com/?xhwc5m7f273l7b2

2. Open Visionary and tap temproot, then attempt permroot now. Your device will reboot.

3. Connect your phone to a computer (make sure you have USB Debugging enabled, Connect charge only!

4. Extract the Radio S-OFF zip file you dowloaded into a folder on your computer from http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=857537

5. Open my "Desire HD easy radio tool.exe" (Windows 7, right click & run as Administrator).

Choose the first option (RADIO S-OFF, Super-CID and Sim Unlock)

Click "Do it". There may be a SuperUser request on your phone, allow it.

6. Done.

ENG S-OFF(You need this enabled to be able to flash RADIO.IMG later)

1. Download and Extract the eng s-off zip file into a folder on your computer from http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=855403

2. Connect the phone to your computer in "Charge only" mode

3. Run "Desire HD easy s-off.exe" from the extracted folder

4. Click "I have RADIO S-OFF" (as you already done RADIO S-OFF earlier), IMPORTANT!

5. Click in "S-OFF" it

6. Your phone is now ENG S-OFF

7. Done

Flashing your ROM

1. Connect your phone using "Disk drive" to the computer.

2. Copy both your full-wipe-1-3.zip from http://dl.dropbox.com/u/15057375/mer...L-WIPE-1.3.zip and your CUSTOM ROM zip file to your SD Card

3. Check again that both files are on your SD card because once you full wipe, you won't have a ROM anymore.

4. Disconnect your phone from your computer

5. Install and open Rom Manager from the market

6. Tap on Flash ClockworkMod Recovery and download version 3.0.2.6

7. Wait for it to download (You need a wi-fi or data connection)

8. After it is done press "Reboot into recovery"

9. If you get an icon with a phone and an exclamation mark in a triangle, remove the battery from your phone, reboot and then flash the clockworkmod recovery again

10. Once you are in the clockwork mod recovery, you may use the volume keys as directional keys (up and down) and the power button may be used as Enter.

11. I recommend you do a nandroid back-up. You must have at least 1 gb of free space.

12. Goto Backup and Restore and make a backup of current ROM if something would fail during flash.

13. Select "Install Zip from sdcard"

14. Select "Choose zip from sdcard"

15. Select full-wipe-1-3.zip (It's right under those folders)

16. Confirm by selecting the Yes option in between those "NO"s

17. Wait for it to finish

18. DO NOT REBOOT!!! In case you were not aware, you now have no rom installed

19. Once again select "Install Zip from sdcard"

20. Select "Choose zip from sdcard"

21. Select your rom zip file

22. Confirm your selection (just like with the wipe)

23. Wait for it to finish

24. Please reboot from the recovery menu and flash nothing else before you have rebooted.

Flash recommended Radio for your custom ROM:

1. Download "Radio Flash.zip" from http://www.mediafire.com/?b172o4ftj1mcpn1 and extract it contents on your PC.

2. Put the radio.img file you downloaded for your custom ROM and put it in the same folder as you extracted the "Radio flash.zip" file to.

3. Make sure USB debugging is enabled in your Desire HD before proceeding.

4. Connect your DHD to your PC with the USB cable and make sure you select USB Charge Only!

5. Now goto the Radio flash folder on your PC and execute "Start here.exe"

6. In the terminal window that comes up you will type:

adb reboot bootloader

Your DHD now goes into Bootloader state, when it is in bootloader state you will type:

fastboot flash radio radio.img

When the terminal says that the process is done you will type:

fastboot reboot

7. Now the DHD reboots and everything is done.

!!GOOD TO KNOW!!

TESTING BEFORE FLASHING ANYTHING

Testing Root

1. Download Android Terminal Emulator from the Market

2. Run it and type in "su"

3. Accept the Superuser request if it comes

4. A "#" should appear if nothing is wrong with your root!

Testing Eng S-off and Radio S-OFF

1. Power Down Your Device

2. Go to Bootloader

3. If it says Ace PVT ENG S-OFF your phone is ENG S-OFF.

4. use Volume down to get to system info and tap power button to select

5. check CID for CID-11111111 (if you have this all is done 100%)

6. Reboot

Checking the device state:

1. Go to the bootloader (turn fastboot off, turn off phone, hold vol- and power)

2. If it says ACE PVT SHIP S-OFF in the first line, your device is Radio S-OFF

3. If it says ACE PVT ENG S-OFF, you have ENG S-OFF, go to System info

4. If system info CID is 11111111, your device is SuperCID5.

5. And if you can verify either Radio S-OFF or SuperCID (and you did both), it worked fine and you have both of them

6. You can check your original CID by going to radio tool folder with cmd and typing: "adb shell getprop ro.cid"

To go back to RADIO S-ON:(If you want to go back to RUU stock ROM again)

1. Flash stock ROM (RUU)

2. Temproot using Visionary

3. Use my tool, do Stock CID and S-ON (enter brand CID if you had a branded device, see second post)

4. Enjoy your factory-state phone

Last edited: 6 maj 2011
  7. Aniquibobo

Aniquibobo Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    92
    Telefon:
    iPhone 15 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 15 Pro
    Denna funkar 100% ok.(har testat den själv)

Kod:
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=905003

/Ani

8. baracken

Mottagna gillanden:
    103

MINA ENHETER

Men frågan är, kan man få guiden på svenska? Alltid enklare att förstå en engelska även om jag inte alls är dålig på engelska

9. swampmonkey

swampmonkey Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

ligger ju en klistrad direkt i forumet? eller den fungerar inte för 2.3?
    följde inte den, men samma kontenta, fungerade fint för mig från 2.2an iaf.

https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=35607

personligen anser jag nog engelska guider vara att föredra då man inte får massa tramsöversättningar där stringens vid översättningarna saknas, och något kan kallas 4 olika saker i samma guide.

Last edited: 8 maj 2011
  10. johnny karlberg

johnny karlberg Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Får det inte heller att fungera på nya uppdateringen.
    Mystiskt.
    får ett dollartecken och felkod.

11. googleye

googleye Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Superguiden fungerar inte för 2.3 när det gäller nedgradera. Jag kan ge mig på att översätta den, dock inte just nu, men säkert ikväll

12. googleye

Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    HUR DU FLASHAR EN SKRÄDDARSYDD ROM PÅ DIN DESIRE HD MED GINGERBREAD

Nedgradera först!

Du kan behöva formatera ditt SD-kort innan du installerar Gingerbreak, gör en backup av ditt SD-kort och kopiera filerna till ett säkert ställe.
    Navigera sedan till Settings - SD and Phone Storage - Tryck på Unmount SD card - Tryck på format SD card - Tryck på Mount SD card när formateringen är klar.

Gingerbreak tråden på XDA om du behöver hjälp:
    http://forum.xda-developers.com/show....php?t=1044765

1. Ladda ner Gingerbreak från http://forum.xda-developers.com/atta...1&d=1303829207 och installera appen. Klicka sedan på "root".

2. Det kan hända att du får ett meddelande där det står att en app eller process har stött på ett problem och måste avslutas. Klicka bara på avsluta och låt Gingerbreak arbeta.

3. Gingerbreak kommer till slut att vanligtvis påsta att något har gått fel och att du måste starta om telefonen, starta inte om! Anslut istället telefonen till din dator och välj "bara ladda", se till att ha "USB Debugging" aktiverat under Settings - Applications - Development.

4. Ladda ner "Android Terminal" från market och kontrollera om du har root genom att skriva "su" i appen(om inte tangentbordet dyker upp direkt, tryck bara på skärmen) och tryck enter. Om en förfrågan från appen dyker upp där det står att den försöker få tillstånd till root via superuser klickar du på "allow". Sedan tittar du på första tecknet på den nya raden, ser du ett # har du root! Om inte får du ett felmeddelande och måste starta Gingerbreak igen.

5. Öppna nu ett cmd fönster(windows+r, skriv cmd) och navigera till nedgraderings mappen där du laddade ner ADB filerna från XDA: http://forum.xda-developers.com/atta...2&d=1294492245 . Därefter skriver du in följande rader i cmd(efter första trycker du på enter och fortsätter sedan).

adb push misc_version /data/local/tmp
    adb shell chmod 777 /data/local/tmp/misc_version
    adb shell
    su

OBS! Efter att du skrivit in sista raden måste du titta på din telefon och tillåta den förfrågan som kommer upp! Den försvinner efter några sekunder så det är lätt att bli förvirrad om man missar den.

Om du nu ser ett # i cmd har du temproot.

Fortsätt sedan med följande rader:

cd /data/local/tmp
    ./misc_version -s 1.31.405.6

1. Stäng cmd i datorn och sätt anslutningsläget i telefonen till diskenhet, ladda ner PD98IMG.zip från Multiupload.com - upload your files to multiple file hosting sites! och placera den i SD kortet. OBS! Extrahera inte .zip filen och lägg inte den i någon sorts mapp utan lägg den så "långt ut" i kortet som det går.

OBS! Om du inte ser alternativet diskenhet i anslutningsalternativ åtgärdas det med en omstart av telefonen.

2. Starta om telefonen och håll i volym ned knappen, du kommer nu in i Bootloadern.

Nu sköter Bootloadern det själv, du behöver bara välja "yes" när den frågar om du vill flasha .zip filen du har lagt i SD-kortet. Du bläddrar mellan alternativ med volymknapparna och väljer med powerknappen.

4. Starta om.

RADIO S-OFF

1. Ladda ned och installera senaste versionen av Visionary r14 från http://www.mediafire.com/?xhwc5m7f273l7b2

2. Starta Visionary och tryck på "temproot", och sedan på "attempt permroot now". Telefonen startar om.

3. Anslut telefonen till en dator(USB debugging, bara ladda).

4. Extrahera Radio S-OFF .zip filen du laddar ner till datorn från [TOOL][VIDEO] One click Radio S-OFF, SimUnlock (Easy Root & S-OFF Guide) - xda-developers

5. Öppna "Desire HD easy radio tool.exe", om du har Windows 7 högerklickar du på filen och väljer kör som administratör.

Välj det första alternativet: RADIO S-OFF, SUPER-CID och Sim Unlock.

Klicka på "Do it". Det kan dyka upp en superuser förfrågan i telefonen, ha koll på den.

6. Klart.

ENG S-OFF

1. Ladda ned och extrahera eng s-off .zip filen till en mapp i din dator, ladda ned den från [TOOL] One click ENG S-OFF - xda-developers

2. Anslut telefonen till datorn, bara ladda.

3. Kör "Desire HD easy s-off.exe" från den extraherade mappen.

4. Klicka på "I have RADIO S-OFF", det här är väldigt viktigt!

5. Klicka på "S-OFF" it.

6. Klart!

ATT FLASHA EN ROM

1. Anslut telefonen till din dator, diskenhet.

2. Kopiera en valfri ROM .zip fil till SD-kortet.

OBS! Det är väldigt viktigt att läsa instruktionerna i inlägget du laddade ner ROMen från, vissa kräver en .zip fil som du flashar för att genomföra en full wipe, andra gör det inte. Om ROMen kräver det hittar du filen här: http://dl.dropbox.com/u/15057375/mer...L-WIPE-1.3.zip

3. Kontrollera att alla filer du behöver(ROM och eventuell wipe fil) finns på SD-kortet. När du väl har valt full wipe har du ingen ROM i telefonen och kan därför inte starta den.

4. Koppla loss telefonen från datorn.

5. Installera och starta Rom Manager från market.

6. Tryck på Flash ClockworkMod Recovery och ladda ner det.

7. Vänta tills ClockworkMod Recovery har laddat klart(du behöver en wi-fi eller data anslutning).

8. När det är klart, tryck på "Reboot into recovery"(observera även här att vissa ROMar måste installeras via en manuellt startad ClockworkMod).

9. Om du får upp en ikon som föreställer en telefon och ett utropstecken i en triangel, plocka ut batteriet, starta om och gå in i ClockworkMod Recovery igen.

10. När du har kommit in i ClockworkMod Recovery använder du volymknapparna för att navigera och powerknappen för att välja.

11. Jag rekommenderar att du gör en Nandroid-backup, den kräver minst 1 gb ledigt utrymme på SD-kortet.

12. Navigera till "Backup and Restore" och gör en backup av din nuvarande ROM ifall något skulle gå fel när du flashar den nya.

13. Välj "Install zip from sdcard".

14. Välj "Choose zip from sdcard".

15. Välj full-wipe-1-3.zip(om det behövs, den finns under alla mappar).

16. Bekräfta valet genom att välja Yes bland alla No.

17. Vänta tills det är klart.

18. STARTA INTE OM TELEFONEN!!! Du har fortfarande ingen ROM installerad!

19. Välj "Install zip from sdcard".

20. Välj "Choose zip from sdcard".

21. Välj din ROM .zip fil.

22. Bekräfta ditt val.

23. Vänta tills det är klart.

24. Starta om via recovery menyn och flasha inget annat förrän du har startat om. Det kan ta ett tag att starta telefonen.

Flasha rekommenderad Radio till din ROM:

1. Ladda ned "Radio Flash.zip" från Radio flash.zip och extrahera innehållet till din dator.

2. Lägg radio.img filen du laddat ner för din ROM och lägg den i samma mapp som "Radio Flash.zip". Om radio filen du laddat ner inte heter radio.img är det bara att byta namn, den måste dock heta radio.img. Observera att du bara ska ändra själva namnet, om filnamnstillägget är något annat har du inte rätt fil.

3. Se till att USB Debugging är aktiverat, standard brukar vara av, tänk på att du har en helt ny ROM.

4. Anslut telefonen till datorn och välj bara ladda.

5. Navigera till mappen där du extraherade "Radio Flash.zip" och välj "Start here.exe".

6. I fönstret som dyker upp skriver du:

adb reboot bootloader

Din telefon går nu in i Bootloader läget, vänta tills den är helt klar och skriv sedan i datorn:

fastboot flash radio radio.img (Notera de dubbla "radio" strängarna)

När den är klar skriver du:

fastboot reboot

7. Telefonen startar om och allt är klart!

Skriven av Prodelin, översatt och smått modifierad av Googleye

Test avsnittet tog jag inte med då jag är jävligt trött just nu. Hoppas att det här hjälper er med root. Vissa saker(tex navigering i inställningar) tog jag på engelska då min telefon är på engelska och jag inte är helt säker på de svenska namnen. Jag modifierade även guiden lite så att den skulle passa lite fler, och jag gjorde den så enkel jag kunde. Hoppas det är okej med dig Prodelin!

EDIT: Såg även att jag missat att skriva hur man går tillväga om man ska göra en manuell full wipe, lägger till det imorgon då jag inte har det i minnet.

Last edited: 24 jun 2011
    MrGoose, Cojones, LocoPaco och 1 annan gillar detta.
  13. googleye

Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Ingen som fick någon nytta av det här?

Sent from my HTC Desire HD

14. mbs

mbs Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    462

MINA ENHETER

Ta't lugnt, bokmärkt och klart, inväntar nu semestern så jag kan följa punkterna sakta och säkert, då jag är sämre än än sämst i detta ämne :cool:
    Über tacksam för guiden!

15. googleye

Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Tacka Prodelin :)

16. Grebdroid

Grebdroid Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Nexus 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Nexus 5
    ROM:
    5.0 stock LRX21O
    Info:
    Apex Launcher
    Funderar starkt på att roota men inte slänga in någon ny ROM, går det att köra på pepparkakan ändå isf?

17. Cojones

Cojones Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

dina gingerbreak länkar funkar inte googleye!

18. Grebdroid

Grebdroid Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Nexus 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Nexus 5
    ROM:
    5.0 stock LRX21O
    Info:
    Apex Launcher
    Jag bumpar mig själv.

19. googleye

Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Eftersom att du måste nedgradera för att kunna roota så nej tror jag, ganska säker på att root försvinner om du lägger in stock gingerbread. Testa romar som t.ex. clean dhd eller en sense rom som t.ex. android revolution eller leedroid så får du som stock fast bättre.

Ang. gingerbreak länkarna så är dom kopierade från den engelska guiden, om inte de fungerar får du söka på gingerbreak i xda istället. Lycka till!

20. lindman

lindman Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

hur lång tid ska det ta för gingerbreak?? den har legat en halvtimma nu och inte hänt nånting...