Hur mycket bytes "smygdrar" smart phones?

Diskussion i 'Allmänt' startad av AppSolut, 1 nov 2011.

1. AppSolut

AppSolut Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tjena,

Hörde ett påstående om att alla smart phones "drar" bytes även om inga appar är startade, någon som kan bekräfta/dementera detta?

Om det är så att dem ligger och tjuvdrar bytes, någon som känner till om det är någon skillnad mellan olika fabrikat/modeller?

Håller på att utreda hur lite bytes man kan klara sig vid tex GPS positionering mm...;)

2. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Att kalla det smyga är väl lite att ta i. Har man på bakgrundssynk och push tjänster så går det åt data.

GPS positionering i sig drar ingen data, men moderna mobiler använder agps för att snabbare hitta din position. Sen så går det ju åt data om man använder appar som tex Google Maps som inte har allt kartmaterial i mobilen utan hämtar det över nätet vid behov.

3. Pajn

Pajn Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51

MINA ENHETER

Den drar inte mycket. Nån till några MB om dagen beroende på antal mail. Sen drar väl fejjan nått också men det är inget att bry sig om, aldrig nått jag märkt av.

4. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

"Smygdrar", menar då att man har accepterat synkning av mail och liknande eller om ex Google skickar användar-data? Något som givetvis fick acceptera när man configa sin telefon.

5. Sneaky

Sneaky Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Det går att stänga av. Men ärligt talat är detta inget att snåla med. Du kan få så mycket data du behöver för normalt användande för en billig penning. Annars skulle jag råda dig att inte skaffa en smartphone.

6. cnord

cnord Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Håller med Sneaky, har du inte råd med data så har du inte råd med telefonen heller :)

7. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Problemet avlöses vid ett köp av "fri data" för under 100-lappen. Finns olika paket. Jag har så att det går snabbt upp till 1GB och sedan lite långsammare fast ändå utan att jag betalar med MB. Hela mitt abb kostar 89:-.

8. AppSolut

AppSolut Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för synpunkterna, råd med min SGS II har jag allt.... Men resonemanget är intressant så tillvida att smart phonen tillsammans med sina xx xxx st kompisar kommer befinna sig runt om i Europa och snurra..... om jag pyntar räkningen för alla så blir det ganska intressant att veta hur mycket "bomull" som mobilen är belagd med...
    Att bara vara i Svedala håller jag är billigt... ;-)

9. Graffen

Graffen Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Utomlands så får man skylla sig själv om man har datatrafiken på.....

10. Gurk

Gurk Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Appropå det. Känns grymt uselt av operatörerna att ta så hutlösa priser vid utlandsanvändning/datatrafik.
    Smartfånen tappar ju 90% av syftet när man stänger av trafiken. grrr

11. Sneaky

Sneaky Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Så det du undrar är om den drar data även om man stängt av dataöverföringen? Nej, det ska den inte göra vad jag vet.

12. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Jag har inte stängt av datatrafik då jag vart utomlands. Bara haft den som den kom när jag köpte den. Roaming är ju avstängt ifrån början.

Har inte fått några utomlandsmegabytes lagda på mina räkningar.