Hur mycket data förbrukar man?

Diskussion i 'Hero' startad av jaevr, 7 dec 2009.

1. jaevr

jaevr Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hallå! :)
    Köpte för några dagar sen en HTC Hero, riktigt nöjd. Har dock ett litet problem - jag sitter fortfarande med kontantkort. Planerar dock att beställa abonnemang vilken dag som helst. Tele2 är det som gäller, men jag vet inte riktigt hur mycket data man förbrukar. De paket de har som verkar aktuella för mig är antingen 200 mb eller 1 gb, rätt stor skillnad alltså, och jag vet inte alls hur mycket man förbrukar ;o

Så, frågan är - Hur mycket data förbrukar ni per månad med er HTC Hero? :D

2. Varazir

Varazir Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    54
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5
    Info:
    Nova launcher
    Jag brukar hamna runt 200 MB

3. Irregular Programming

Irregular Programming Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Jag skulle säga att 200 MB är för lite, om du är sparsam och inte surfar på tunga sidor så kan det kanske gå men jag ligger på 80 MB under de senaste sju dagarna, då slö surfar jag mest fram och tillbaka från jobbet vill man se på youtube filmer vilket jag nästan alldrig gör) så blir det snabbt mer.

Jag skulle gå på 1GB direkt.

4. Nille

Nille Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det beror väl på hur mycket du surfar. Framför allt hur många videos du tittar på och hur många flashspel du spelar online. Jag har tele2 och mobilsurf medium, dvs 1 gb, och jag känner mig sjukt begränsad utav denna spärr. Hade mycket hellre haft t.ex Telenor utan spärr men bruden har ju Comviq så jag tjänar ändå på att ha kompis abonnemanget. Jag hoppas att även tele2 tar steget och släpper "mobilsurf xl" eller något liknande utan spärr.

Jag har ännu inte haft min Hero i 1 månad så jag vet inte vad jag kommer hamna på (3g watchdog säger att jag har förbrukat ca 180 mb hittills) men jag kan säga att utan spärr hade jag surfat mycket mer. Och ja jag vet att det finns 5 gb också men det kostar typ 149 spänn eller så , inte säker, och det känns väldigt ovärt.

5. kosmiq

kosmiq Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Jag spenderar rätt mycket tid i närheten av WiFi så för mig räcker min 500mb deal med Telia gott och väl. Kör dock väldigt lite streaming i mobilen (spotify etc). Landar på runt 250mb per månad med synk av mail, kalender och en del facebook.

6. Kardanmannen

Kardanmannen Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    TRE
    Telefon:
    Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    TRE
    Telefon:
    Nexus 6P
    ROM:
    Android Beta Program 7.0
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 10
    Jag valde till surf 1gig på mitt kompis abb när ja köpte min hero, ingen aning hur mycket ja förbrukar, för det står inte på fakturorna! Men ja har inte kommit över än, och ja surfar rätt mycket på youtube på jobbet, dock så slår den över på wifi så fort ja kommer hem eller till nån kompis, så där har man lite innestående. visste inte det fanns nått program som kollade det, men ja får söka efter watchdog och installera det.

7. Nille

Nille Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Finns både 3g Watchdog och NetCount. Men jag gillar 3g Watchdog bäst :)

8. Farmfield

Farmfield Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    54

MINA ENHETER

Byt till kontantkort från 3... Laddar man för 150:- ringer man gratis till det fasta nätet + billigt till andra operatörer - men bäst är att man kan ladda på fri data (.42Mbit) för 90:-/månad... Sett till vad jag gör (och surfar rätt mycket) så tycker jag det är helt ok hastighet ändå... Många sajter (t.ex. denna) har ju mobila versioner idag ändå...

9. jaevr

jaevr Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Okaj. Låter ju nästan som att jag måste köra på 1 gb då ;o Fast jag har tillgångt till wifi i skolan och hos kompisar och så, så jag vet inte riktigt? Man borde ju iofs kunna byta 'paket' om det är för mycket/för lite, eller hur?
    Well, tack för era svar iaf! :)

Haha, nädu, tele2 blir det. Annars hör nog inte kompisarna av sig ens hälften så mycket, fel operatör.. ^^'

10. Vicelead

Vicelead Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har själv ägt min Hero i strax 2 månader, och har Tele2 med 200MB spärr. Fungerar bra, men självklart streamar jag aldrig över 3g eller annat sånt tok.
    Eftersom jag spenderar gott om tid i närheten av WiFi så går det somsagt bra.

Jag har för mig att jag hört/läst att det inte går att nedgradera sitt surfabonemang. Men det går såklart att uppgradera om du märker att du inte klarar dig på valda nivå.

11. LaZe

LaZe Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Jag har tele2 200mb. Klarar mig utmärkt utan att jag känner att jag snålar. Jag surfar när jag känner för det etc. Jag sitter o andra sidan också mycket på wifi.

12. mikil

mikil Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    83
    Operatör:
    Tele2, Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Watch Active 2
    250MB första månaden...350MB andra. Jag fixade 1GB för 39kr i månaden efter lite tjat och hot om att säga upp mitt abonnemang och skicka tillbaks telefonen.

13. Skerved

Skerved Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    37

MINA ENHETER

Undrar om det kan funka på Telia. :P

14. tommyhome

tommyhome Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3
    Telefon:
    Sony Xperia Z2

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony Xperia Z2
    Telefon 2:
    HTC One X
    Telefon 3:
    HTC Legend
    Allt beror på hur man använder, själv tycker jag onlinedelarna är det som gör luren, så jag brukar spotify, ted, massa epostkonton, kalendrar, twitter, facebook, då är det svårt att inte dra iväg i datamängd. Själv tycker jag man ska ha ett fridata paket så man kan utnyttja den fulla potentialen, men vet du att du kommer att sitta där det finns wifi hela tiden så kanske det inte behövs.

15. matkoh

matkoh Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Hmmm.

Telia till vänner 500GB för 49:-/månad, något annan operatör funkar inte i Norrbotten.

16. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 604
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    500mb kan vi väl nästan anta att du menar?

17. Json_81

Json_81 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    63

MINA ENHETER

Jag gjorde slut på 12.7GB förra månaden :)
    Men då använder jag den som modem till datorn också.
    Skulle gissa att jag landar runt 1GB på mobilanvändningen.

18. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Enligt NetSentry så har jag förbrukat 473Mb sedan den 15/11.

Jag surfar och använder NewsRob en hel del, streamar lite radio och använder lite blandade apps som drar data som till exempel google maps.

19. peakbogen

peakbogen Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

På 7 dagar har jag förbrukat 75 mb, sitter på 500 mb spärr. Duger åt mig, men självklart skulle jag vilja ha fri data.

20. stantemo

stantemo Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    84

MINA ENHETER

har du tele2 200mb så får du betala när du överskrider gränsen.
    har du 1gb så sänker de endast hastigheten.

jag frågade dem även om man kan uppgradera/nedgradera utan kostnad och det gick bra enligt den jag chattade med på supporten.

jag har 1gb och använder mellan 500 och 700 mb och då kollar jag en del på youtube, synkar spotify över 3G.

Sveriges Radio-appen drar dock data som satan. Har använt 300mb än så länge denna månaden bara för att jag lyssnat på radio ett par gånger till och från jobbet. ca 20 min per resa.