Hur mycket går till tillverkarna vs återförsäljaren!

Diskussion i 'Allmänt' startad av Isengard, 20 jan 2014.

1. Isengard

Isengard Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    138

MINA ENHETER

Jag har alltid undrat hur mycket av priset som går direkt till tillverkarna och hur som går till återförsäljarna! är det avtalat mellan parterna eller hur funkar det?

till exempel: Adam köper går och köper en Sony Xperia Z1 på Siba för 5240:-, hur mycket får varje part?

Last edited: 20 jan 2014
  2. froid

froid Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

Staten får 1048:-, det är iaf klart!
    ( gäller "Sony Xperia Z1 på Siba för 5240:-" )

3. keyser

keyser Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13 227
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Platta:
    iPad Air M1 (2022)
    Glöm inte distributören, de ska också ha en bit av kakan.
    Generellt sett är det väldigt låga marginaler på hemelektronik.

4. Droid_269

Droid_269 Guest

Beror nog helt på vad varan kostar, mer påslag på billigare varor och lägre på dyrare. Allt mellan 10-70% skulle jag gissa på.

Skickat från min LG-D802 via Tapatalk

5. Isengard

Isengard Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    138

MINA ENHETER

Men om man följer mitt exempel som gäller en tv på 15 K då?

Edit: ändrade vara så att det blir lite mer Android-relaterat

6. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Gäller det mobiltelefoner får SIBA i bästa fall 0:- på hårdvaran men tjänar pengar på att sälja ett abonnemang.

En TV på 15k är generellt sett +/- noll på. Kanske en femhundring +. I bästa fall (väldigt få modeller) tjänar SIBA kanske 1500 spänn på en TV för 10k+. Det bästa jag sett i marginalväg är runt 3000:- men då kostade TV:n runt 30k och innan priskrig.

Gäller det annonser förlorar SIBA på att sälja sakerna. Detta är något som kunder i viss mån har ofantligt svårt att inse. När jag jobbade i detaljhandeln (inte på just SIBA) var det fullt med nötter som sa "Nej inte en chans att ni går back på denna TV:n.". Det var facepalm efter facepalm...

SIBA är som exempel. Jag har aldrig jobbat där. Jag gissar dock på att SIBA arbetar på precis samma sätt, med på ett ungefär samma marginaler, som Media Markt och Elgiganten. Något sämre marginaler än Elgiganten skulle jag iofs gissa på men ungefär samma som MM.

Edit, ett bra exempel på när det går för långt är Apple. Det är därför många "experter" inom näringslivet är övertygade om att företaget antingen måste dela med sig mer av kakan eller helt enkelt slå igen butiken. Att sälja en iPad, iPhone eller iPod är utan undantag en minusaffär för elektronikvaruhusen. Om jag minns rätt var det generellt sett runt 10% back så ifall man sålde en iPod för 1800:- gick man 200 spänn back. Ungefär. Det håller så länge det finns en hype men det var ingen, och då menar jag ingen, som rekommendera en Apple-produkt just på grund av att företaget helt enkelt går back på dem. Andra tillverkare delar med sig av kakan på ett annat sätt så att företagen som säljer till slutkund faktiskt går plus på det.

Media Markt, SIBA, Elgiganten och andra varuhus måste tjäna pengar. Det blir så svårt att hålla öppet med röda siffror :)

Isengard gillar detta.
  7. ASR

ASR Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    1 018
    Telefon:
    Galaxy S22

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S22
    Det är typ mest abonnemang och försäkringar man tjänar på mest, det är väldigt låga marginaler på mobiltelefoner och elektronik överlag

Skickat från min GT-N7105 med Tapatalk 4