Hur mycket Internet utrymme behöver man?

Discussion in 'Allmänt' started by skidjesper, Jul 18, 2010.

1. skidjesper

skidjesper Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Vet inte om detta är rätt ställe att sätta tråden på, men det får lov att gå.

Hej, jag undrar hur mycket utrymme på intenet man behöver? Vet inte riktigt om det kallas utrymme, men det är ju det här med abonnemangen. I ett abonnemang kan man få 0,5gb att surfa för och i ett annat 3gb eller 5gb eller 10gb.

Frågor

1. Hur mycket tar en Internetapplikation på en månad?
    2. Hur mycket tar det att ladda en sida på google?
    3. Hur mycket tar det att vara på Android Market?
    4. Hur mycket tar det att ladda ner ett spel från android market?

Tacksam för svar!

//skidjesper

Last edited: Jul 18, 2010
  2. Varazir

Varazir Senior Droid Medlem

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5
    Info:
    Nova launcher
    Hej

Har du tillgång till wifi hemma ?
    Jag har telia 1GB och det klarar jag mig lätt på men då syncar jag tex spotify och appar över wifi.

Jag hade 0,5 förut och det räckte gott och väll om jag bara surfade och till normal data trafik ( sync etc)

//Daniel

3. ehnvis

ehnvis Senior Droid Medlem

Telefon:
    LG G5

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    Det är nästan omöjligt att svara på detta då det är olika från person till person samt från app till app. Många verkar dock klara sig bra på mellan 200-500MB per månad. Själv så ligger jag närmare 3GB per månad men då lyssnar jag på rätt mycket musik via Spotify.

4. Snapphane

Snapphane Adult Droid Medlem

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22
    Övrigt:
    TicWatch E
    Jag har väl använt upp till en 500 MB varje månad och då har jag även haft mobilen kopplat till datorn som modem.

MEN, nu bytte jag till Android och då sprang det iväg lite :P Antar att det är mer/bättre sync möjligheter samt Spotify som bidrar. Ligger nu på en 1,2 GB så vi talar om en 200% ökning.

5. niklasp

niklasp Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

1. Hur mycket tar en Internetapplikation på en månad?
    Detta beror på vad det är för internetapplikation.
    Aftonbladets nyheter tar några hundra kilobyte per session (via app eller mobil sida).
    Använder man webbläsaren för att läsa aftonbladet.se i normalt format, kan det ta 5mb eller mer för ett besök på framsidan.
    2. Hur mycket tar det att ladda en sida på google?
    Inte mycket alls (återigen, använd mobil sök). Ett par hundra kilobyte som mest.
    3. Hur mycket tar det att vara på Android Market?
    Det beror på hur mycket du surfar på market, att endast kolla beskrivningen på en app tar inte mycket plats eftersom du bara laddar ner några meningar i form av appens beskrivning, några kommentarer och ibland 2 screenshots.
    4. Hur mycket tar det att ladda ner ett spel från android market?
    Under alla appar står det hur stor nedladdningen är.
    Vissa spel kan dock kräva vid installation att man via 3g/wifi laddar ner stora mängder data. Man blir i så fall varnad.

Använder du inte de tyngsta apparna sett till bandbredd (appar som streamar video & ljud eller laddar ner större filer) bör du klara dig fint med ett abonnemang/paket som ger dig 1gb fri surf (dessa är oftast billiga och finns hos samtliga operatörer).

Du kan också använda appar som 3G Watchdog för att se hur mycket data du har förbrukat.
    Vet inte hur det står till med övriga operatörer, men om du har Tele2 kan du även installera Tele2-appen som visar hur mycket du har förbrukat (enligt Tele2 då).

6. yayayay

yayayay Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Använder mig utav 200MB. Men då ser jag till att vara ansluten till Wi-Fi när jag har möjlighet, samt att jag laddar ned och uppdaterar applikationer över Wi-Fi, inte mobilnätet. Streamar inte youtube eller andra tunga tjänser över det mobila nätet. Men andra applikationer som Google Maps, Text TV, TV.nu etcetera tar inte så mycket, så de använder jag on the go. Sedan synkas Twitter, Facebook, Gmail etcetera varannan timme, även om jag inte är ansluten till ett trådlöst nätverk.

Men funderar på att öka till 1GB i månaden och samtidigt köpa Spotify Premium. Men gör det antagligen när studiebidrag börjar komma in igen... :)

7. FearKill

FearKill Senior Droid Medlem

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    Telefon 2:
    Huawei Nexus 6P
    Platta:
    Samsung Galaxy TAB A 10.1
    Platta 2:
    Nexus 7 2013
    Kör med Telenor. Så behöver inte tänka på någon max gräns.
    Men jag gör åt en drygt 5GB i månaden. Men då surfar jag extremet mycket och lyssnar på flera timmar med Spotify.

Kan även säga att 1Gb i månaden med Spotify kommma susa iväg rätt så fort. Om du surfar lagom.

8. skidjesper

skidjesper Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag har inte spotify premium så jag kommer alltså inte att använda mig utav Spotify i mobilen. Det end jag kommer att göra är kanske att gå in på google, Söka på nåt därifrån, kanske surfa på blocket. Men jag kommer nog aldrig att kolla på någon nyhetsida. T.ex Aftonbladet. Kommer nog mest ha appar som tillexempel, Bubble, Compass och en massa spel, men jag tror inte att jag kommer att visa min Highscore på nätet eftersom att jag är rätt så kass på spel :cool:.

9. Tisu

Tisu Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Gjorde av med 52Mb enligt senaste räkningen :cool:

Jag har Spotify Premium men jag fixar alltid spellistorna innan och lägger de på minneskortet samt att jag har WiFi tillgängligt på de flesta ställen jag är på. Det jag använder "mobilsurf" till är endast till att surfa. Är det någon speciell YouTubevideo man MÅSTE titta på kan jag vänta några timmar på att komma hem.

10. Tisu

Tisu Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Du gör MAX av med 100Mb/månad om du gör som du säger.