Hur mycket onlinelur?

Diskussion i 'Hero' startad av Tompalaz, 23 augusti 2009.

1. Tompalaz

Tompalaz Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tja, jag är grymt sugen på Hero.
    Har en fråga dock.
    Hur mycket online lur är det egentligen? Uppdaterar den sina widgets så ofta så det är lönt att skaffa någon form av datatraffik deal (tele2 200Mb för 27kr/mån)

Hur är den att surfa på?
    Edit: Hur är den "urban brown" varianten?

Last edited: 23 augusti 2009
  2. Jake_

Jake_ Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag skulle definitivt rekommendera att du väljer till ett surfpaket. Mail, väder, uppdateringar i facebook, rss och annat gör att jag är ständigt uppkopplad. Själv använder jag tele2:s midipaket - 1 gb/månad. Du kan testa med 200 mb, skulle det inte vara tillräckligt är det bara att uppgradera.

3. Tompalaz

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Oj, Snabba svar här, tack!
    Om du ständigt är uppkopplad, hur är batteritiden?
    Jag har aldrig haft en egen smartphone, min telefon nu är en Nokia 5310. Iofs nöjd med den men känner att jag vill leva i 2000 talet :P

Jag har tidigare i mitt jobb haft en SE Xperia, sämsta skit jag haft.

4. Jake_

Jake_ Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Ja, den håller kanske 1½ dag, så jag får ladda den varje kväll. Men det beror nog inte bara på 3g utan även att andra saker också är på hela tiden. Har läst på lite olika ställen att det inte är några problem att få den att hålla i 2 dar. Mer än så tror jag blir svårt. Men så är det väl med alla smartphones.

Den är förövrigt bra att surfa med. Har även multitouch för att zooma in och ut i browsern. Jag har själv en urban brown, gillar den..

5. plexuz

plexuz Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Datapaket är ett måste för alla uppkopplade smartphone. Jag hade det redan innan jag skaffade min Hero och hade så att säga redan vanan inne av att surfa och lyssna på webbradio mm. Jag tycker 200mb låter lite klent men det brukar ju alltid vara lättare att uppgradera än tvärt om. Vill man hålla kostnaderna nere så klara man sig säker utmärkt på 200mb. Gissningsvis får man då ladda ner apps och annat stort över wifi istället.

Jag laddar telefonen varje dag men om man snålar på användandet är två dagar inga problem.

6. SpinEcho

SpinEcho Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Hero är en on-line telefon. Hemma kör jag över mitt trådlösa nätverk och har kommit upp i 500 mb på knappt två veckor (lite drygt 100 mb på mobilnätet). Internetradio, YouTube, surfning, Googleapplikationer (förstås) o s v fungerar alldeles lysande.

Jag är riktigt nöjd med den.

7. WoberT

WoberT Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Har netcounter installerat och det säger att jag har 170Mb över mobilnätet och 114Mb över wifi på 3 veckor ungefär.

Det som drar mest är internetradio helt klart, körde med det i början men det skenade iväg totalt så det gör jag inte längre :).. Om jag inte har wifi förstås.

8. tpalsson

tpalsson Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    919
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 Pro / Pixel 2XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 Pro / Pixel 2XL
    Info:
    Googles ekosystem
    Platta:
    iPad mini 6
    Jag har ca 80Mb överfört via mobilnätet på 23 dagar, betydligt mer via wi-fi, men det är ju ett val, lätt att sitta och surfa på mobilen i tv-soffan när man e hemma...

Jag kör Telia prata på för 29:-/mån för abbonemanget och sen Telia mobilsurf Alltid för 69:-/ mån - totalt 98:-/mån och för det får jag 500Mb data i full hastighet, sen fri data med begränsad hastighet (gprs)

9. sockan

sockan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Har tele2 Surfpaket Midi (1gb fullhastighet) för 89kr/mån.

Hade jag haft 200mb varianten skulle jag passera 200mb nivån efter bara 3 dagar. Du får känna av själv hur mycket du kommer att använda mobilen.

Ligger just nu på 325mb tror jag startade NetCounter för ca 5 dagar sen.

10. Tompalaz

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Yea!
    Får min lur på Tisdag, vet ej om det är den bruna eller vita, skitsamma. :)
    Köpte till 200Mb data. :)

11. Jake_

Jake_ Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Själv har man använt 160 mb via 3g och 300 mb via WiFI på 2-3 veckor.Laddat ner och installerat apps samt testat mkt annat när jag varit hemma, där jag kört på det trådlösa nätverket.

@ Tompalaz..se till att installera Netcounter eller 3g watchdog för att hålla koll på trafiken.

12. martinh

martinh Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

jag har fri datatrafik med 3. Det ingick när jag köpte min Magic.
    Tur e det! Det har hänt att jag använt 300mb på 1dag!
    Men det beror antagligen på att jag vet om att jag kan använda hur mycket jag vill. Använder nästan aldrig Wifi.

13. Miklan

Miklan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Låt säga såhär. Det skiljer sig från person till person och hur sparsam man kan vara eller om man ens klarar av att vara det. Har man hög gräns på sitt datapaket så kommer det gå mycket datatrafik, man är mentalt inställd. Har man låg gräns kommer det gå åt väldigt lite.
    Man måste helt enkelt titta på vad man ska använda trafiken till eller gå rakt på sak och helt enkelt prova på.
    Men räkna med att om du vill surfa runt, leka på market och ha roliga apps./widgets som är connected: 200-1GB.

14. tommyhome

tommyhome Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3
    Telefon:
    Sony Xperia Z2

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony Xperia Z2
    Telefon 2:
    HTC One X
    Telefon 3:
    HTC Legend
    Kör en urban brown, mest för jag inte ville den skulle ens likna en iPhone lite, tycker den e supersnygg, dock så syns ju fingeravtryck lite grann på baksidan där den är svart, men den är enkel att torka av.

När det gäller datapaket så skulle jag tro att 200MB kan räcka, koppla upp den med wifi hemma och på andra ställen där det går och som du ofta är på, wifi är betydligt snabbare även när det gäller vanligt surfande och allt annat som tar lite bandbredd, trotts att det inte borde vara det. Om du endast tänker köra den på mobildata tror jag det blir svårt att klara sig på 200MB, det är lite lätt beroendeframkallande med alla fina funktioner i luren.

15. Fredro

Fredro Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    285
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5
    Jag har också en brun.

är lite osäker på vilket abonnemang man ska ha

16. m00ndancer

m00ndancer Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har en urban brown också :) Jag tog ett dyrt men bra abonnemang via Telia för att jag behöver täckningen. 5GB max via 3G. Jag har gjort av med 550MB på två veckor, vilket skulle bli mer än 1GB/månad. Nu bryr jag mig inte om vad jag gör jag bra använder telefonen som den skall användas :)

17. SeriouslyHarmed

SeriouslyHarmed Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Sedan finns det ju vissa, exempelvis jag, som använder mobilen som modem och gör av med massa mb varje dag... 100mb på sedan jag installerad NetCounter för ca 20 timmar sedan O.o!

18. JDS

JDS Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    32

MINA ENHETER

En väldigt viktig sak att tänka på när du nu valt Tele2 och deras minsta surfpaket är att då din kvota är använd, 200MB, så börjar varjer MB kosta pengar, 1,69:-/MB!!

När kvotan för de andra paketen är förbrukad så begränsas hastigheten till 64Kbit/s men det kommer aldrig kosta dig mer pengar. Skulle du en månad surfa upp, säg 2GB så kostar midipakatet dig 89:- den månaden även om du använt dubbla kvotan, men med ett minipaket så skulle du få betala 29+1800*1,69=3071:-. Har du ett minipaket så kommer du helt enkelt vilja stänga av alla datatrafik när kvotan är uppäten.