Hur mycket ta betalt för en hemsida?

Diskussion i 'Off Topic' startad av Droid55, 2 okt 2016.

1. Droid55

Droid55 Guest

Jag gör en hemsida åt en butik (på eget intiativ) och undrar vad jag kan begära för arbetet. Jag gör det främst pga. eget intresse men givetvis vill man inte bara ge bort arbete gratis. Så frågan är vad man kan begära för en WordPress-sida? Redan lagt ner 10h men är inte klar än. Dessutom tänkte jag göra extrasidor för visa hur man bör lägga upp det (i dagsläget har jag bara kopierat innehåll rakt av). Själva innehållet och bilderna skulle dock behöva sig ett lyft också. Dessutom är butiken inte aktiv i sociala medier, något jag tror skulle gynna butiken pga. hård bransch. En vettig hemsida är dock ett bra första steg.

Last edited by a moderator: 8 okt 2016
  2. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    48 074
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 10 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag skulle nog säga minst 500kr/h om det är ditt första projekt, men det beror ju lite på kundens betalförmåga också. Är det en butik som inte går så bra, och du inte har några andra uppdrag på lut, då får man kanske ge lite rabatt/komma överens om ett fastpris du är bekväm med.

500kr/h kan låta mycketi jämförelse med en vanlig timlön, men du har omkostnader när du driver ett företag och skatten är ju mycket hög i Sverige, så i fickan har du runt 250kr om du tar ut 500/h (... utan några som helst omkostnader medräknat).

Last edited: 3 okt 2016
  3. Droid55

Droid55 Guest

Butiken är ny här i stan men ska ha funnits längre på sin ursprungliga ort.

Du skriver "när du driver ett företag". Jag driver inget företag. Så hur tar man betalt då?

4. bernard

Mottagna gillanden:
    48 074
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Om du inte har f-skatt/driver enskild firma, så är nog företagsformen "egenanställning" värd att kika på: https://coolcompany.com/se/

Det kan vara en bra början om man inte har lust att lära sig bokföring, och samtidigt undviker man de värsta fällorna som en enskild firma kan medföra. En lite större andel av pengarna försvinner dock och möjligheten att göra avdrag osv. blir lite begränsad, men samtidigt sparar man en del tid på admin.

Lite omvälvande att starta enskild firma, även om det är i liten skala, och det är en del att hålla reda på. Ett vanligt misstag är att man väljer att betala in moms på årsbasis, och sedan råkar spendera momspengarna utan att tänka sig för :) Typ: "det blev lite tight den här månaden, så jag "lånar" lite av momspengarna".

Ett annat misstag är att man underskattar vad man kommer tjäna, och anger en mycket liten summa vid registreringen av företaget, på vilken man sedan betalar f-skatt (företagsskatt) på månadsbasis. Problemet är bara det att detta skall rättas till vid årsbokslutet, och har man då inte avsatt tillräckligt mycket pengar, så blir det ju naturligtvis väldigt jobbigt när pengarna skall in på skattekontot med snäv deadline.

indika gillar detta.
  5. Droid55

Droid55 Guest

Cool Company var jag i kontakt med en gång för flera år sedan. Kul att se hur de har växt. Hade ett kortare telefonsamtal med dem och fick en väldigt positiv bild av dem redan då. Bra affärsidé verkligen.

Tack för tipsen. :)

bernard gillar detta.
  6. bernard

Mottagna gillanden:
    48 074
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    En annan sak att tänka på. Har du inte haft några andra inkomster under året, så bör du också jämka, annars betalar du förmodligen för mycket i skatt (du får förvisso alltid tillbaka pengarna, men långt senare):

1a: https://www.skatteverket.se/privat/...er/info/434.4.2b543913a42158acf800028924.html

Så i fallet ovan skickar du alltså bara in blanketten till Cool Company. Upp till ~18,7k är "skattebefriat".

1b (inkomster under endast en del av året, men som överskrider 18,7k): https://www.skatteverket.se/privat/...jamkning.4.71004e4c133e23bf6db8000110771.html

2. https://coolcompany.com/se/fragor-o...n-till-det-vid-utbetalning-av-min-ersattning/

OBS! Jag är ingen expert på området, så allra bäst är nog att höra med Skatteverket. De är enkla att kontakta och svarar gärna på alla frågor :)

indika gillar detta.
  7. Droid55

Droid55 Guest

Jag betalar redan för mycket i skatt (har ett extrajobb med lön i kvartal) men jag får ju tillbaka det vid årsdeklarationen precis som du skriver. Visst, långt senare men det är inget stort problem än så länge.

Mer jobbigt när årsdeklaration kom och de hade glömt att skicka min så jag fick be om den. Kunde inte deklarera med en kod pga. det utan blev tvungen att pappersdeklarera och därmed få pengarna ännu senare (har inte BankID).

bernard gillar detta.
  8. tndb

tndb Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    116
    Operatör:
    Fello

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Har själv inte använt cool company men har använt frilans finans sedan 2012 som också är ett företag som bedriver "egenanställning" och kan inte säga annat än att jag är supernöjd om du behöver ett alternativ :)

bernard gillar detta.
  9. Droid55

Droid55 Guest

Tack för tipset. :)

10. Buzz

Buzz Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 286

MINA ENHETER

Om du är arbetslös och får a-kassa eller något liknande så är det kanske också något att tänka på hur det påverkas och ska redvisas åt det hållet.

11. Droid55

Droid55 Guest

Jag har ingen A-kassa eller får någon annan typ av ersättning. Så det är lugnt.