Hur mycket tar garbage collectorn bort?

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av Maxxan, 4 januari 2012.

1. Maxxan

Maxxan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

När en app tas bort pga att minnet behövs, tas allt minne bort då?

I min app läser jag in från fil till ett single instance objekt när appen startas. Den är då ett statiskt objekt som i sin tur håller i en massa andra objekt.

Som det är just nu läser jag in varje gång appen startas, men det jag undrar över är om det är "säkert" att bara kolla om objektet är null (destruerat) och då läsa in från fil?

Alltså att inte vissa objekt i min single instance har förstörts men inte själva "huvudobjektet". För då skulle jag kolla mot det, vilket inte är null, men det är ändå korrupt eftersom några av dess objekt är förstörda vilket blir galet.

Kort sagt, är det säkert att bara kolla om min single instance är null och läsa in från fil enbart när det är null?

2. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Det är hela processen som avslutas. Har inget med garbage collection att göra. Så vitt jag vet är din metod att kolla om din statiska variabel är null ok. Eftersom du läser in en fil så antar jag att det görs på en bakgrundstråd, isf är det väl bara trådsäkerheten du behöver tänka på.

3. Maxxan

Maxxan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Aha, ska testa att kolla mot null då. Jo, trådsäkerhet hoppas jag att jag har koll på. :)