Hur nå andra enheter på WiFi LAN?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Bo_B, 28 mar 2016.

1. Bo_B

Bo_B Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

När jag är uppkopplad på ett lokalt nätverk (hemma tex) och vill nå en lokal webserver via namnet och inte IP-adressen, hur gör man då?
    På PC brukar jag editera hosts-filen och lägga till de aktuella enheterna med IP och namn.
    Men det finns ju ingen motsvarande funktion på någon Android-enhet som jag kollat i alla fall.
    Hittade en app men den kräver root, vilket jag inte är intresserad av.

Nätverket hemma sköts av en D-Link DIR-655 och jag har reserverat IP för samtliga de aktuella enheterna så de har både fix IP och ett namn i routern.
    Jag vill kunna nå dem med http://enhetsnamn

Någon som har en lösning?

2. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 217

MINA ENHETER

Och du har provat att det inte fungerar redan som det är efter att du lagt in namn&IP i routern?

3. Bo_B

Bo_B Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

Javisst, det blir så att när jag lagt in URL med namnet på enheten (en Raspberry pi) i Firefox på min Samsung S4Mini så drar den iväg till Google och söker...
    Det är detta jag inte vill veta av.
    EDIT:
    Nu får jag försöka hitta vilken IP den har fått och knappra in det i URL-fältet i stället. Inte så kul.
    Fattar inte varför DIR-655 skall hoppa över de enheter som den själv har gett IP-adresser till när en DNS-förfrågan anländer...
    Den verkar bara skicka vidare förfrågan ut på nätet utan att kolla sig själv först. :(

Last edited: 29 mar 2016
  4. bvb

bvb Solbränd Android Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 419
    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop
    Platta:
    Apple iPad Mini
    Övrigt:
    Chromecast x6
    Hoppas jag inte missförstår det du är ute efter? Du vill alltså kunna nå enheter från din Android?

Om så är fallet kan du testa Solid Explorer. Går att skapa anslutningar till enheter och liknande som är anslutna till samma nätverk.

Stämmer det inte så kan du förbise mitt inlägg. :)