Fråga: Hur nedgradera till 4.0.4

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av Anders1984, 18 mar 2013.

1. Anders1984

Anders1984 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hej allihop!

Jag är ny i androidvärlden, måste säga att allt är bra mycket krångligare än applevärlden...

Råkade uppdatera min lur, en GT-I9100 från 4.0.4 till 4.1.2

Gillar inte alls den nya uppdateringen, hade precis lärt mig den gamla och skulle nu vilja nedgradera.

Hur gör jag detta? Tänkte nedgradera mammas telefon oxå, då hon gillade min version.

Telia och Tele2 kommer att användas, vill inte ha några operatörsgrejer/operatörsappar (om ni förstår vad jag menar) inlagda från början, för det hade inte jag på min telialur.

Vill gärna ha hjälp omgående då jag använder luren i tjänsten dagligen.

Tackar för svar!

2. Anders1984

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Har sökt en del men inte hittat nåt relevant, utom att man ska använda odin.

3. Arbu11

Arbu11 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    335

MINA ENHETER

Hej Anders,

Innan du påbörjar detta så GLÖM INTE att göra en backup på allting då man alltid bör fabriksåterställa mobilen vid en nergradering.

0. http://adf.ly/APQLv (Ladda ner filen, ROM:en, 4.0.4 Nordic Countries utvalt just för dig!).

http://ul.to/xt4607xx (Ladda även ner denna, Odin 1.85).

Innan du börjar så se till så att du har KIES installerat (för att USB-drivrutinerna skall finnas) MEN att Kies är HELT avstängt. Gå in under Aktivitetshanteraren > Processor och kolla efter något med "Kies" i och välj att avsluta den isåfall!

1. OBS! Firmwaren (ROMen) du laddar ner kommer komprimerad i zip. Filen du flashar ska ha filändelsen .tar eller .tar.md5. (Du måste unzippa den med t.ex. WinRar/WinZip t.ex. http://www.filehippo.com/download_winrar_32/).

2. Starta Odin 1.85 och klicka på "PDA", välj filen du nyss laddat ner.

3. Starta telefonen i download mode (Volym ner - Hemknappen - Powerknapp) och koppla in den till datorn. ID-COM boxen uppe till vänster ska lysa gult!

4. Klicka nu på "Start" och vänta till "Pass" dyker upp.

5. Telefonen kommer nu att starta om sig själv. Du kan nu ta bort USB-kabeln om du vill.

6. Om telefonen inte bootar upp (kan ta ett tag) så gå in till recoveryn (Håll in Volym Upp + Hemknappen + Powerknappen tills du kommer in till en meny) och gör en hard-reset (du flyttar runt med hjälp av volym upp och ner och väljer alternativet du markerat med powerknappen).

[Frivilligt]

7. När telefonen har bootat upp, öppna knappsatsen och slå numret *#272*xxxxxxxxxxxxxxx# där xxx... är ditt IMEI-nummer (återfinns på kartongen och genom koden *#06# i knappsatsen (alltså ska du "ringa" till *#06#)).

8. Välj NEE i menyn om det är något annat.

9. Telefonen kommer nu startas om ännu en gång.

Steg 10 & 11 är inte ett måste, mer info finns här: http://forum.xda-developers.com/show....php?t=1402286

10. Stäng av telefonen.

Stoppa nu in en JIG i USB-utaget för att nollställa flashcountern. USB-jig finns för 15kr på Ebay, gå in där och sök på "I9100 USB Jig" så kommer du hitta massvis!

11. Starta Kies och koppla in telefonen till datorn. Uppdatera firmwaren till den senaste som kies erbjuder.

Mvh
    En annan Anders

Last edited: 18 mar 2013
    bosi gillar detta.
  4. Anders1984

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Last edited: 18 mar 2013
  5. Arbu11

Mottagna gillanden:
    335

MINA ENHETER

Ser ut som det ja!

Steg 7 & 8 är väl antagligen bara för att säkerställa att det blev NEE (Nordic Countries, så att du får uppdateringar och sånt när vi i Sverige får det) och inte att det blev nåt annat!

Mvh
    Anders

6. Anders1984

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Tyvärr den finns inte med...

CPW
    DBT
    ITV
    KOR
    XEF
    XEO
    XEU

Där kor är markerad..

då har jag fel version alltså? :(

7. Anders1984

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

En fråga till, imorse så rootade jag den.

nu har jag något som heter ClockworkMod Recovery.

har gått in i menyn och gjort en backup till mitt sdminne.

nu till frågan..

är det backup på ALLT? dvs, appar, inställningar, bilder, musik, kontakter, anteckningar, osv osv?

8. Arbu11

Mottagna gillanden:
    335

MINA ENHETER

Då kan det nog vara fel version ja! Annars finns det en lösning för det när man ska uppdatera med Kies:

Bmsone@swedroid:
    Du kan också använda ett program som lurar kies att telefonen är svensk, heter spooffw och finns på play store, en svensk kille som gjort det. Där kan man välja nordic preset för att få den som NEE, och det raderar inte telefonens inställningar heller. Efter det ansluter man den till kies och uppdaterar som vanligt.

Gör som du vill helt enkelt!

Backup i CWM är en backup på exakt ALLT... Men det är inte så att du kan bara återställa "Anteckningar, kontakter, bilder etc etc." utan då återställer du hela operativsystemet till exakt samma som det var förut! Alltså är det inte lämpat för om du t.ex. vill spara ner anteckningar för att återställa dessa i senare skede!

9. Fisherman.

Fisherman. Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6 32GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6 32GB
    Telefon 2:
    Sony Z1C
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 3 10.1
    Man blir ju van väldigt fort vid en ny version av android, skulle rekommendera dig att ge det en vecka så känns allt som vanligt igen.

10. Anders1984

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Det jag inte gillar i den nya versionen är att det finns så många knappar och inställningar i status bar, verkar inte gå att ta bort?

så gillar jag inte det nya att man kan se både widgets och program när man trycker på programikonen, vill inte se widgetsen, verkar inte gå att ta bort heller :(

11. Cee

Cee Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    74

MINA ENHETER

Det finns väl 10 snabbknappar mot tidigare 5 nu. Du måste scrolla för att se dem.
    Förstår inte vad du menar med nummer 2. Är det att Widgets har en flik i app drawern? Byt launcher så är det ut världen.

Känns som ganska magra skäl för att ta sig igenom en sådan operation. Kör med det en vecka som någon sa, du kommer inte tänka på det sedan.

12. Anders1984

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Har kört en del med pappas note innan och tycker inte alls om hur det ser ut på hans.

finns det en launcher som gör att det ser ut som på 4.0.4?

13. ehnvis

ehnvis Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    LG G5

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    Installera Apex launcher (som exempel), gå in i dess inställningar, under dock så finns show secondary apps tab och show widgets tab. Kryssa ur dessa och du ser inte de tabbarna i app drawern.

Resterande får du nog lära dig att leva med, jag tyckte det var för mycket saker i notifierings menyn i början men nu har jag vant mig och tycker det är smidigt med allt som finns där. Ge det en vecka eller två och jag tror nog du kommer vänja dig med.