Hur ofta sparar ni ert arbete?

Diskussion i 'Off Topic' startad av Tobby, 3 april 2012.

1. Tobby

Tobby Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Satt med Photoshop idag och gjorde en grej jag blev så jävla nöjd med. Satt i två timmar och nr jag var klar och sparat så kom jag att tänka på "Tänk om, strömmen hade gått... Tänk om Photosop krashat, tänk om Windows kraschat..." Ja, ni fattar nog, så hur ofta sparar ni ert arbete? Skriv om ni pratar om Photoshop, Word, programering eller vad ni nu kan tänkas pilla med.

2. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3.144

MINA ENHETER

När jag är inne på Word och skriver så brukar jag generellt sett spara någon gång då och då. Ibland efter 10 minuter och ibland efter kanske 5. Just för att man kan lättare gå tillbaka om något otänkbart skulle ske.

3. swanden

swanden Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    64

MINA ENHETER

Jag brukar använda ett program som sparar automatiskt en gång i minuten om jag håller på med något. Här hittar ni detta underbara program!

4. simpleminds

simpleminds Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Google Docs - sparas automatiskt, 24/7 (när man gör ändringar). Ganska skönt faktiskt :)

5. inact_0043

inact_0043 Teen Droid Inaktiverad

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

I MS Word brukar jag spara ganska ofta genom CTRL + S. Någon gång var 5e minut skulle jag säga. När jag arbetar i PS sparar jag dock bara när jag är klar, om jag inte blir klar så sparar jag när jag avslutar programmet inte mer än så. :)

6. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3.144

MINA ENHETER

Jag har endast hört om Google Docs. Aldrig testat det då jag sen en lång tid tillbaka kört Microsoft Word.

Får väl ta och testa på det nån gång.

7. Reconnnn

Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

Word har också autospar. Vet inte om man måste sätta igång det men den har räddat mig en hel del gånger :P

8. andysign

andysign Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi 13 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi 13 Pro
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab4 10.1
    word autosparar väl i någon mapp på antingen ens användare eller i windows temp?
    Har för mig att man ibland har hittat sparade arbeten där då datorn kraschat

9. Reconnnn

Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

Ja den skriver nog inte över ditt document utan den sparar på något special ställe. Vilket är ganska smart tycker jag.

10. beyorn

beyorn Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    127
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Oftast sparar jag när jag byter stycke då det oftast är då jag kommer ihåg det. :P
    Ibland händer det docka att jag glömmer av det helt, det har man fått äta upp..

11. Facemeat

Facemeat Köttfejset Medlem

Mottagna gillanden:
    550
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Google Docs är det bästa som finns om man inte har MS Word.

OnT: Jag sparar så fort jag skrivit något och tar en sekunds (lite underdrivet, men ändå) paus från skrivandet.

12. andysign

andysign Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi 13 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi 13 Pro
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab4 10.1
    Absolut! Det har räddat en några gånger när man gick i gymnasiet :)

13. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    211

MINA ENHETER

En gång för många år sedan blev jag anti-räddad av autospar. Detta var någon gång i början av 90-talet då jag skrev min exjobbs-rapport i en ordbehandlare som hette WordPerfect. Den var inställd till att automatspara var 15e minut och under tiden som den sparade filen var programmet helt oanvändbart.

Allteftersom min rapport växte och jag lade in bilder fick jag vänta allt längre tid vid varje automatsparning, datorerna var inte så snabba på den tiden... Hux flux hade jag plötsligt hamnat i den obehagliga situationen att det tog mer än 15 minuter att spara mitt dokument. Då blev programmet helt oanvändbart eftersom det hela tiden endast ägnade sig åt att automatspara. Där satt jag och kunde bara hoppas att problemet skulle lösa sig per automatik.

Om jag minns rätt löste det sig inte utan jag fick boota om hela datorn med en sumpad version av mitt dokument och läsa tillbaka en manuell backup som jag gjort tidigare. Sedan stängde jag av automatspar-funktionen.

m v h Henrik

14. Tobby

Tobby Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Haha, hysteriskt roligt såhär i efterhand. :P

15. MiniMax

MiniMax Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    45

MINA ENHETER

Sparar varje gång jag stannar upp för att tänka. Det blir ofta!

16. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2.199

MINA ENHETER

Word sparar jag troligtvis 10 gånger per minut eller något liknande när jag faktiskt skriver. Det är liknande i alla dokument på datorn, det sitter i ryggmärgen att trycka ctrl+s eller cmd+s.

Programmeringen sparas liknande mycket och backupas några gånger i timmen på ett ungefär.

17. Tisu

Tisu Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

MagiCAD - Sparar i princip var 10:e minut.

18. 4ndroid

4ndroid Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    25
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S22
    När jag jobbar ute i Skyrim så händer det att jag sparar jävligt ofta :) Ibland några gånger i minuten och ibland så sällan som vart femte. Man vet aldrig när en tjuv kommer med dolken i ryggen på mig och försöker ta mina pengar :eek: Men ibland så har jag tur och lyckas ta hans pengar istället... Ibland så har jag mindre tur och då ska jag vara glad att jag har sparat. Jag har nästan 2000 sparade save filer på datorn. Skyrim sparfilerna är inte så små heller...

:teeth:

19. trx182

trx182 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Samma här, det sitter i ryggmärgen. :) Som tur är börjar mjukvara ha en autospar-funktion numera, men det sitter ändå där.. plågsamma minnen från förr då ens arbete försvann framför ögonen på en.. :D

20. Ösregn

Ösregn Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Har en ganska kul anekdot angående att spara sina dokument. Vi skulle spara våra dokument med en kod som filnamn istället för det gamla vanliga, när man sedan hade skrivit klart skulle arbetet föras över till lärarens USB-sticka och sedan skulle man radera arbetet från datorn. Jag fick en felaktig kod, så jag sparade alltså med någon annans kod, något som nästan blev en katastrof då jag senare skulle föra över arbetet till USB-stickan, samma namn fanns redan, och i ett ögonblick av totalt hjärnsläpp var jag på att ersätta den andres arbete med mitt, som tur var gjorde jag inte det, eftersom att den personen då hade vart tvungen att skriva om hela arbetet från början.. Kids, se till att få rätt kod! ;)