Hur ofta startar ni om er Desire?

Discussion in 'Desire - Frågor och problem' started by Urban explorer, Jul 31, 2010.

1. Urban explorer

Urban explorer Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag undrar hur ofta ni startar om er Desire? Själv gjorde jag det alldeles nyss efter 556 timmar utan omstart. Jag gjorde omstarten för att jag tyckte det var märkligt att jag bara fick drygt 100 MB ledigt minne efter att ha kört Advanced Task Killer. Och mycket riktigt, nu efter omstart har jag 247 MB ledigt efter att jag kört Task Killern. Kan även nämna att det tog nästan 10 minuter innan telefonen stängdes av.

Jag kan tillägga att Desiren dragit oerhört mycket batteri den sista tiden utan att jag förstått varför. Detta var anledningen till min omstart, återkommer med reflektioner om hur jag upplever batteritiden efter omstart. Dela gärna med er av era erfaranheter. Love the Desire :)

2. Elfson

Elfson Adult Droid Medlem

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S9+

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S9+
    Telefon 2:
    Huawei P10
    Platta:
    Samsung Tab S4
    Jag startar om den när den börjar dra onormalt mycket batteri eller när jag tror att den kan bli snabbare pga en omstart (typ som med windows :P ).
    Brukar bli 1 gång i månaden.

3. Urban explorer

MINA ENHETER

Haha, jag tänker precis likadant. Men det var först nu jag la märke till att något måste vara fel. Kära Desiren verkar inte frisläppa minnet efter en längre tids uptime, och man undrar ju vad det är som körs i bakgrunden. Jag kommer nog att starta om min oftare from nu :)

4. Hund

Hund Android Hedersmedlem

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    ROM:
    GrapheneOS
    När ska folk lära sig: Outnyttjat minne är onödigt minne. ;)

Vad ska du med massa minne till om du inte använder det?

5. Urban explorer

MINA ENHETER

Det här kommentaren jag väntade på, bra. Jag hade under 100 MB ledigt efter att jag kört Task Killern innan omstart. Efter omstarten har jag just i detta nu 243 MB ledigt. Är det verkligen så att outnyttjat minne är onödigt minne? Jag hade nästan 150 MB i minnet som jag inte vet vad det är. Vet du vadet är? Och drar det batteri eller inte?

6. yayayay

yayayay Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Brukar starta om var tredje dag. Just för att man får känslan av en fräschare telefon. Om den blir det eller inte, det vettefan. :)

7. Urban explorer

MINA ENHETER

Var tredje dag :) Det kanske är det som gäller. 556 timmar för min del, vad blir det? Drygt 23 dagar utan omstart. Jag vet inte om telefonen mår bra av att startas om ofta det är därför jag frågar :) Tack för svaret :)

8. Hund

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    ROM:
    GrapheneOS
    Det är väl Android och dom apps du kör? Jag har ca 20MB ledigt och min telefon är lika snabb som när jag startade den. Jag har 80% kvar av batteriet efter 34 timmar.

Att använda "task killers" brukar i regel göra mer skada än nytta. Det finns ett antal ämnet om detta. :)

Hur mycket batteri en app drar beror ju helt på om utvecklaren gjort rätt eller fel. En app inte används, idlar den i bakgrunden och drar obefintligt med resurser. Men om utvecklaren gjort fel så att appen är aktiv hela tiden även fast den inte används kommer den ju givetvis att dra ner batteritiden.

Om telefonen får ont om resurser kommer den själv prioritera apparna och stänga av den/dom appar som inte körs till förmån av dom appar som behöver resurser.

Grejen med GNU/Linux är att du aldrig behöver starta om systemet (Om vi bortser från när man installerat säkerhetsuppdateringar, men det rör ju datorer och är lite OT). Min dator som har en uptime på någon månad är lika pigg och alert som den dagen jag startade om den. Det samma gäller min mobil.

Last edited: Aug 1, 2010
  9. Urban explorer

MINA ENHETER

Ska tilläggas att även om jag är en ny postare så har jag läst på och läst bla detta forunet under en lång tid, jag gör mitt bästa att inte starta trådar som behandlar änmen som redan finns.Här tyckte jag att jag inte hittade ett som tog upp det som jag beskriver. Att Desire eventuellt äter minne som inte kan frisläppas,

Jag kan allt om batterisnåleri, det är inte därför jag skriver. Jag har varit nöjd med batteritiden fram tills nu. Något snurrar i bakgrunden som inte syns task killers, det är uppenbart för mig. Jag undrar som TS hur ofta man bör starta om sin Desire eller hur ofta folk i allmänhet gör det, då jag själv gör det oerhört sällan. Därav TS. :)

10. Hund

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    ROM:
    GrapheneOS
    Jag har sett fler nämnt det. Därmed inte sagt att du tråden i fråga är onödig. :P

För att besvara funderingen hur ofta man bör starta om telefonen: Aldrig. Det finns ingen anledning till det. :)

11. Urban explorer

MINA ENHETER

Det kan mycket riktigt vara precis som du säger, jag ska hålla koll på batteritiden efter omstarten, inget vetenskapligt bara en användarupplevelse :)

12. Jonher937

Jonher937 Kid Droid Medlem

Telefon:
    OnePlus 3

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 3
    Nån gång ibland :) Och då kör jag ett program som heter Fast Reboot. Tror inte det finns på market. Det startar bara om själva OS inte hela telefonen vilket gör att du är tbx med ett nystartat system efter bara några sekunder :)

13. SALVETA

SALVETA Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Eventuellt så använder sig många program av minne för att cacha bilder och andra filer som de behöver. Därför kanske det inte ser ut som det används till något nyttigt men det ger säkert lite mindre laddtid nästa gång du kör det programmet och minnet frigörs antagligen vid behov.