Hur operatörerna värderar sälj

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Cupcakes, 12 jul 2014.

1. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 311
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Har pratat med chefen för ett nyöppnat callcenter i Stockholm nu, som jobbar med försäljning av mobilabonnemang via telefon och driver ett högt kvalitetsjobb (finns tre kvalitetsansvariga och alla samtal lyssnas på så att allt har gått rätt till). Han berättade att de har velat sälja alla operatörer från början och började att prata med Telenor, som de jobbar med fortfarande. Sedan ville de få in åtminstone en till operatör - Tele2 var intresserade av detta, men det blev inget eftersom Tele2 inte brydde sig om kvaliteten i säljen utan endast att det skulle säljas så många abonnemang som möjligt.

Efter att han har haft kontakt med alla operatörer kommer de nu även inom några månader börja sälja 3Abonnemang också. Man för även en konversation med Telia som går framåt!

Det är alltså Telenor, 3 och Telia som bryr sig om de nya kunderna som man drar till sig. Tele2 gör det inte.

2. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 217

MINA ENHETER

callcenter sälj + kvalitet = does not compute

katho och Pernilla gillar detta.
  3. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 311
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

Jo faktiskt, på det callcentret gör det faktiskt det. Ingen provision, endast fast timlön på 120kr/h. Tre stycken som ständigt jobbar med kvalitén på samtalen. Alla kunder rings upp dagen efter för att höra så att de fått mail osv. och för att höra om de undrar något.

Visionen är att ändra hur svenska folket ser på telefonförsäljare. :)

Skickat från min iPhone med Tapatalk

4. katho

katho Android Medlem

Mottagna gillanden:
    4 335

MINA ENHETER

Tur att det finns appar som Truecaller som blockar telefonförsäljare.

Hoppas att det kommer en ny lag som förbjuder denna form av trakasserier.

Att Tele2 inte vill använda ett visst callcenter säger ingenting om hur man bryr sig om kvalitén, skulle säga att det var bra gjort att undvika ett callcenter.

Skulle gärna vilja höra andra sidan (Tele2 alltså).

jnsson gillar detta.
  5. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 311
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

Tele2 ville använda callcentret, har sett mailen från kontaktpersonerna på Tele2 dessutom. Det var callcentret som sa nej, eftersom de värderar kvalitén mer än vad Tele2 gjorde.

Att blockera en telefonförsäljare är faktiskt inte den mest effektiva lösningen. Det bästa är vanligtvis att säga "nej, ta bort mitt nummer från listan" och sedan lägga på. Annars ligger numret kvar och man kommer bli uppringd igen. :)

6. djohansson

djohansson Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5X

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5X
    Telefon 2:
    iPhone SE
    Platta:
    Lenovo Tab4 10
    Men Tele2 droppade ju Mobilizera för att de fulsålde. De säljer däremot mycket varpå de andra operatörerna valt att ha det kvar, det är väl värt det tydligen... Ser även ut som att Telia inte heller är kvar hos dem, utan endast de två minsta operatörerna (Telenor och 3) som behöver fler kunder.

Men stämmer det du skriver så är det ju jättebra. Har dock svårt att tro det tyvärr, känns som att det mest är en fasad. Men jag hoppas jag har fel.

7. Tokas

Tokas Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    332

MINA ENHETER

Det är också bestämt att Tele2 droppar samarbetet med Phone Family, medans de andra operatörerna hänger kvar. Så tittar man på företag som Mobilizera och Phone Family (som är MYCKET sämre med kvalité än alla typer av telefonförsäljare) så kan man istället dra slutsatsen är att Tele2 är den operatör som bryr sig mest om sina kunder och kvalitén på deras tredjepartssäljare.

8. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 311
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

Jag skulle verkligen inte hitta på något sånt här, skulle ju komma fram annat till slut hur som helst. Företaget jobbar verkligen med kvalitet som sagt och man har en ångergräns på 10% per säljare. Når man en ånger på under 8% får man bonus. Allt för att minska sälj som är fula som kunden ångrar.

Det är skillnad på telesäljare och butiksförsäljare. Jag förstår egentligen inte varför operatörerna samarbetat med olika åf. Hade ju varit bättre att endast köra eget, då har man ju mer kontroll och det gynnar väl sig själv i längden vad gäller kundnöjdhet osv.

Det är rätt av Tele2 tycker jag. Dumt att fortsätta med butiker som inte gynnar kunderna egentligen. Men det är ju olika villkor för telesäljare och butiker.

9. djohansson

djohansson Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5X

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5X
    Telefon 2:
    iPhone SE
    Platta:
    Lenovo Tab4 10
    Ja, hoppas verkligen det stämmer som sagt. :)

När börjar de köra igång förresten? Eller har de redan börjat? Vad är det för företag?

10. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 311
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

De kör redan idag och säljer mobilabonnemang från Telenor till Glocalnet-kunder. De börjar på riktigt med operatörerna under hösten. Men som sagt ett callcenter i Stockholm som sagt. :)

11. improwise

improwise Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    171

MINA ENHETER

Vilket onekligen leder till den intressanta frågan, vilket operatör använder Callcentret själva? :)

12. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 311
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

Syftar du för utgående samtal eller mobiltelefonerna?

13. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    207

MINA ENHETER

Jag harj provat det med och varit med om försäljare från samma företag som ringer upp igen, från annat nummer (det första numret blockerade jag också naturligtvis). Det bästa (om man har tid) när man svarat och redan blivit störd av en telefonförsäljare är att dra ut på samtalet så mycket som möjligt, då räddar man åtminstone någon annan stackare från att drabbas. Om alla bara ger ett kort snabbt nej hinner telefonförsäljaren störa flera personer i minuten, om någon drar ut på ett samtal en hel kvart har denne någon räddat ca 50 andra personer från att bli störda denna kvart.

m v h Henrik

14. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 311
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

Jag skulle faktiskt inte säga att det är rätt sätt. Utan om du uttryckligen har sagt att du inte vill bli kontaktad igen, men de ringer igen så är det bättre att man anmäler företaget till rätt ställe eftersom de då bryter mot de regler som finns.

Att dra ut på samtalet hjälper föga, numren ligger ju kvar och kommer att ringas upp senare ändå. Det enda du gör är att fördröja att personerna blir uppringda med en kvart ungefär. Så i längden är det bara slöseri av din tid faktist. :)

15. katho

katho Android Medlem

Mottagna gillanden:
    4 335

MINA ENHETER

Vad är det som är så bra och positivt med callcenters som trakasserar stackars svenskar egentligen? :)

16. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 311
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

De callcenters som sköter sig och gör på rätt sätt, och verkligen förklarar för kunderna vad de får och inte kör med fulsälj skulle jag inte säga trakasserar kunderna - utan kan faktiskt hjälpa kunderna att hitta en bättre lösning.

Men varför de flesta har en negativ syn på callcenters här i Sverige är för att det finns massa oseriösa aktörer. Vilket man ofta hör om och att de bara lurar folk.

Ett seriöst callcenter som jobbar med stora företag har ju också ofta speciella rabatter och lösningar som man inte kan få på annat sätt vilket då kan göra det mycket bättre för kunden.

Jag som sitter hos Telenor kan t.ex ordna med en iPhone 5c 16GB för 299kr/månad med 2GB surf (normalpris 379kr/månad för 0,5GB surf) och två helt fria månader. Detta kan man endast få om vi ringer kunden - inte ens win-back kan ordna med detta pris.

17. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 217

MINA ENHETER

Tja, de som sköter sig ringer inte och stör mig men svarar kunnigt när jag ringer...

Så hela tråden är reklam för ditt företag?

18. LML

LML Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Buzz, nu är det ju inte så det funkar. Om en operatör väljer att använda ett callcenter för att ringa folk så är det ju det som detta callcenter ska göra.

Cupcakes, det är inte direkt så att det inte går att ge detta erbjudande till andra, det är ju Telenor som bestämt att det endast är via denna försäljningskanal som detta erbjudande gäller.

Har själv jobbat som back-office/systemutvecklare på ett callcenter. Om ett suspekt nummer ring upp mig på min mobil i dag svarar jag inte med namn, när de sagt var de ringer ifrån och frågar efter mig så säger jag att jag inte känner nån som heter så, de måste helt enkelt fått fel nummer.

Har aldrig blivit uppringd igen då mitt nummer direkt markeras som fel - klockrent för min del :)

19. katho

katho Android Medlem

Mottagna gillanden:
    4 335

MINA ENHETER

Har redan kommit fram till att flesta inläggen från Cupcakes har med det att göra.

Denna tråd bevisar att så är fallet. :)

Tapatalked

20. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 311
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

Vad härligt! Men nu har alla inte lika bra koll som folk har här idag. Utan folk blir glada när någon ringer upp och kan hjälpa till med saker som detta.

Reklam? Isf hade jag väl sagt vad det hette? Oavsett så jobbar jag hos Telenor idag, alltså direkt hos dem på ett av deras kontor. Jag är dessutom 18, så att jag redan skulle starta ett callcenter skulle ju inte hända liksom. ;)