Hur pålitligt är Droidwall(GO SMS ignorerar brandväggen)?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Khan, 6 jan 2012.

1. Khan

Khan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Jag kör droidwall för att vara på den säkra sidan, och tankar ibland hem appar jag inte vill ge internetåtkomst. Men på sistone så är jag inte säker på hur säker den är?

GO SMS tex, den får uppdateringar i "Notice Center"(man får meddelanden om att det finns nya themes etc) även om jag inte satt GO SMS på vita lista in droidwall. Kör "White List" och varken GO SMS eller Go Launcher EX är satt på den.

Hur kan appen få uppdateringar trots att den ska vara avskuren från nätet?
    För mig jag hade en kalender som synkade också genom droidwall, trots att den ej fått tillåtelse(men ej helt hundra eftersom det bara hänt en gång).

2. Khan

Khan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Bömp

3. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 355
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Testa med nån webbläsare? Borde bli ganska självklart då. Kommer tex opera ut på internet äveb fast du har den på svarta listan så är ju något fel :)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

4. DCLXVI

DCLXVI Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Kanske dessa program synkar via en annan tjänst? Typ att GO SMS fick nys om uppdateringen via Market-klienten?

5. Khan

Khan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Nja, problemet är inte att Droidwall inte funkar överhuvudtaget, för den funkar oftast. Problemet är att man inte kan lita på att den alltid fungerar.

Det stämmer nog när du säger det. Om jag minns rätt så var det lite uppståndelse för inte så länge sen om en säkerhetslucka i Android där det inte spelar så stor roll att appar har permission då de kan gå runt det och utnyttja andra appars permission. Verkar ju vara exakt det som hänt här.
    Känns ju faktiskt ganska meningslöst att kolla vilka permissions en app har då innan man installerar dem.

6. capy

capy Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Lenovo K3 Note

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Lenovo K3 Note
    ROM:
    Xaiomi miui 7 lollipop
    Info:
    Miui är bäst..tycker jag.
    Telefon 2:
    Newman N2
    ROM:
    Miui Android4.1.1
    Telefon 3:
    Xaiomi redmi Note android 4.2.2
    ROM:
    Mui room
    p { margin-bottom: 0.25cm; line-height: 120%; }

NOROOT FIREWALL

Precis så heter en app på Google Play som fungerar som en utåtgående-brandvägg.

Som namnet antyder kräver appen inte att du är administratör på telefonen,något som också brukar kallas att vara ROOT.

Det är Android-världens motsvarighet till att jailbreaka sin Iphone.. Men du slipper att göra det,den här appen är bara att ladda ner och köra!När den är aktiverat kommer den att känna av då en app försöker kommunicera utåt och fråga om lov, och du kan ge varje app olika tillgång, till exempel att den enbart får kommunicera över WI-FI.

Starta appen och du har fem flikar. En är till för att starta och stoppa tjänesten och se till att den startar automatisk vid uppstart.

Nästa visar alla applikationer som försöker kommunicera men som inte är godkända för det,och här får du godkänna dem en och en. En flik listar alla applikationer som finns installerade på telefonen och vilka rättigheter de har, och här kan man också ange manuellt om de ska ha tillgång eller inte. Vidare en flik med globale filter, ett filter innan trafikken lämnas över till appen och ytterligare ett filter efteråt.Sista fliken innehåller loggar över all komunikationshistorik.

Kommunikation

Att slå på brandväggen utan att konfigurera något är ett bra sätt att se vilka applikationer som försöker kommunicera. Loggen kommer att innehålla varje försök att kommunicera och förstås mot vilken IP- adress och port.

Loggfliken kommer att innehålla både både misslyckade försök och de som är godkända. Gå in på respektiva applikation och du kommer att få se alla försök relaterade till den applikationen. Här kan du även skapa en undantagsregel so gäller ett enskilt kommunikationsförsök som dermed tillåts.

Även om du inte har för avsikt att använda appen över tiden,så är det en bra ide att prova den under en kortare period för att se hur dina appar komunicerar med omvärlden.