Hur partionera externa SD-kortet?

Diskussion i 'Galaxy S' startad av trotte, 25 jul 2010.

1. trotte

trotte Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har lite trubbel med mitt externa SD-kort i min SGS. Kanman sabba ett sådant helt genom modifera parttioner med tredjepartsprogram?

Har satt in ett 8 gb SD-kort. Det har funkat bra tills jag försökte partitionera om det.

Täntke lägga in laggfixen (Mimocans eller vad han heter) så enligt hans tips laddade jag hem Paragon Disk Manager för att skapa en fat32 del och en Ext3 del.

Jag tog bort den enda existerande partition med detta program, men när skulle skapa nya så klagar den på att det redan finns för många. Kan varken partitionera eller formatera den interna eller externa med detta program.

När jag sedan kollade i telefonen så tyckte den att SD-kortetet var skadat.Jag accepterade när den ville formatera om för få tillbaka en fat32. I inställningarna står det ledig utrymmer 6,9 gb av 6,9 gb och ser ok ut. Men nu kan jag inte se detta SD-kort när ansluter till datorn, ser bara det inbyggda.

Testat köra Gparted från ubuntu.
    I Ubuntu ser jag nu båda SD-korten i filhanteraren och kan se den testmapp jag skapat på externa.

Men när jag skapar Gparted så ser den enheterna med står att utrymmer på dom är 'unallocated'.

Jag lyckadas hur som helst att skapa två nya partitioner (gick först högerklicka på de enheter som visades på skrivbordet och välj umount), men varken telefonen eller windows vill känna av dom. Telefonen säger att SD-kortet är skadat och vill formatera om.

Försökt ompartitionera med YouADB men programmet får unhandled exception när telefonen är i recovery (som den vill den skall vara i) och när telefonen är bootad normalt kan den ej se SD alls.

Om någon haft likande bekymmer så kom gärna med något tips.

Last edited: 25 jul 2010
  2. Dubbelpipa

Dubbelpipa Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

3. trotte

trotte Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ah tack för tipset :)

4. Lagnert

Lagnert Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

HUr hittar man den här lag-fixen? :)

5. busteroid

busteroid Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

samma här

Hej!
    Hade precis samma problem för några timmar sedan, kunde inte partionera om mitt sd-kort hur jag än gjorde.
    Sedan formaterade jag om hela kortet till fat16, efter det gick det att partionera och formatera som man ville ha det.
    mvh
    andreas

6. Turritops

Turritops Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

Fixen är beskriven här och rekommenderas. Jag har inga bra svar på vad dom problem som är beskrivna i denna tråd beror på men vet av egen erfarenhet att mycket kan gå på tok om man använder telefonen som kortläsare. SD-kortet måste sitta i en generell kortläsare för att det ska fungera när man gör partitionerna. Själv använder jag GParteds LiveCD monterad i VMware Workstation för att slippa boota om datorn, fungerade bra (när jag väl satte kortet i en kortläsare alltså...).

7. trotte

trotte Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Okej, läste på annat forum att flera fått bekymmer när formaterat med sd-kortet i telefonen. Blir springa till en polare md sd-kort läsare och fixa det imorrn :)