Hur påverkas batteriet av överflödig laddning?

Diskussion i 'Allmänt' startad av FedEx, 27 apr 2011.

1. FedEx

FedEx Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    81

MINA ENHETER

Jag har beställt en bordsladdare till min mobil som jag ska ha på på skrivbordet på jobbet. Tanken är att mobilen ska vara inkopplad i den i stort sett hela tiden eftersom jag tycker det både är smidigare och snyggt.

Frågan är hur detta påverkar batteriet. Kan det förlora kapacitet av att vara ikopplat i strömmen längre än nödvändigt?

2. Adam2

Adam2 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    55

MINA ENHETER

Generellt mår dagens batterier bra av att laddas och dåligt av att laddas ur. Principen "ladda så ofta du kan" brukar därför vara lämplig. Inte riktigt svar på din fråga men iallafall lite info...

3. echt

echt Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    111
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact
    Nya batterier kan du ladda helt utan risk ofta, det kommer inte påverka, det påverkar mer om du låter batteriet ladda ur helt och under längre tid är urladdat.

4. HockeyPowwa

HockeyPowwa Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

jaha det var ju lite bra att veta. har alltid sen jag fick min desire i oktober har jag försökt att ha nätverk på så lite som möjligt och så så att jag klarar 2 dagar iallafall. varit rädd att laddning varje dag skulle ta sönder batteriet, som det gjorde på min gamla laptop. de funkar inte utan att alltid ha laddaren i längre, inte ens när man bär den från köket och upp till sovrummet :/ men det är alltså ingen fara med det jag kan ha 3gn på hela tiden och ladda varje kväll?

5. Tisu

Tisu Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Så har jag gjort varje dag i ett år iaf, och om något räcker batteriet längre :)

HockeyPowwa gillar detta.
  6. Reconnnn

Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

Har för mig men inga källor att batterierna mår bäst om de är typ 40% (kan vara något annat % tal men det var inte 100%) laddade. Tror jag läste det i någon tråd på swedroid.

7. simpleminds

simpleminds Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

8. osmium

osmium Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Lithiumbatterier åldras betydlig snabbare när dom hålls fulladdade, precis som det står i länken simpleminds la upp, och höga temperaturer påskynda också åldrandet. Det är därför batterier till laptops som nästan alltid är inkopplade till laddare dör så fort.
    Bästa är att ladda lite och ofta.

Kanske kan du modda bordsladdaren eller kabeln och sätta dit en strömbrytare? Eller köper du helt enkelt ett nytt batteri om ett år. Kostar nog inte så många hundra.

9. ViLANDER

ViLANDER Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    172

MINA ENHETER

Detta är vad jag också har hört under min smartphone-tid och det är också så jag nu gör; utan några konsekvenser - hittills.

10. HydraGel

HydraGel Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Men laddas inte androidmobilerna till hundra för att sedan sjunka lite trots att laddaren är i, och sen till hundra igen? Och så håller den på så upp och ned, och på så sätt håller den inte på med "underhållsladdning på 100%"?
    Har för mig att jag läst det någonstans...:ehm:

11. HockeyPowwa

HockeyPowwa Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Okey tack :) det var bra att veta :) klickar tackknappen sen när jag kommer på datorn igen :D

12. Thiesen

Thiesen Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Det kommer inte påverka batteriet det minsta då det är ett Lithium-jon batteri... dom mår bara bra av att ha konstant underhållsspänning. Samt att både batteriet och telefonen har en kontrollkrets som ska förhindra att batteriet blir överladdat.

13. Thiesen

Thiesen Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Du har totalt missat det här med vad underhållsladdning innebär. Underhållsladdning är INTE att laddkretsen krämar på med 100%... laddkretsen pullsladdar batteriet, dvs den drar ur batteriet en stund för att sen försiktigt fylla det igen... laddkretsen ligger hela tiden och känner av hur batteriet mår... den känner av temperaturen bla och allt sånt... det är alltså inte bara fullt ös medvetslös som gäller...

14. FedEx

FedEx Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    81

MINA ENHETER

Många olika svar, haha

15. FlyBob

FlyBob Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    30

MINA ENHETER

Som alltid i batteridiskussioner så framkommer det många "jag har hört" och "vad jag vet" och det är mycket luddigt. Vad sägs om att ladda telefonen så den är fulladdad alltid, och när batteriet inte längre håller i 24 timmar så köper du ett nytt alternativt byter telefon för den har då blivit utdaterad.

Min 2 år gamla magic laddades överallt hela tiden och hade ändå bra batteritid när jag sålde den.

16. lono

lono Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Haha, ingen(inklusive mig) som pallar att kolla upp på battery university?
    Men min "uppfattning" är att det INTE är bra att ha i laddaren jämnt.

Tycker det är lite kul när folk säger att med dagens moderna litiumjonbatterier så behöver man inte tänka på något förutom att ej ladda ur batterierna helt, när typ alla varit med om laptopbatterier som blivit värdelösa för att laddaren varit i 24/7(och laptops har använt lithiumjonbatterier hur länge som helst nu) samt att alla lithiumjonbatterier har en inbyggd krets i sig(såvida du inte köpt unprotected batteries för hobbybruk på typ DX) som stänger av kretsen innan batteriet laddas ur helt.

17. echt

echt Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    111
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact
  18. sgtSmittohärd

sgtSmittohärd Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    45
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    Telefon 2:
    iPhone 6s
    Platta:
    iPad Air 2
    Övrigt:
    Smartwatch: Moto 360, Pebble
  19. simpleminds

simpleminds Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

20. Minuet

Minuet Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Med litiumjonbatterier är det inte som tidigare dvs att man var tvungen att ladda ur batteriet helt och sedan ladda fullt för att behålla effekt.
    Dessa batterier mår bäst av att ligga runt 40-50% laddning, då behåller de sin effekt bäst, detta är redan klargjort tidigare i tråden.
    Däremot tål bara batteriet ett visst antal laddcykler, där en procentuell urladdning och laddning motsvarar en procentuell laddcykel. Att ladda och sedan ladda ur hela tiden innebär att batteriet tillbringar en större tid på en nivå som ej är fördelaktig för batteriet och är sämre för batteriet.

Sen kan man lika gärna köpa ett nytt batteri och bara skita i det, konsumera helt enkelt :)