Problem: Hur prioriterar jag mina outlook kontakter framför Googles?

Diskussion i 'Frågor och support' startad av Idus, 27 feb 2023.

  1. Idus

    Idus Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2009
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Platta:
    Galaxy Tab A8 (2st)
    Platta 2:
    Galaxy Tab A7
    Övrigt:
    Nvidia Shield
    Hejsan!

    Har äntligen lyckas få en jobbmobil med Android (Samsung S22) där min jobbmail och kontaktlista ligger i MS Outlook.

    Men, då jag har loggar in på mobilen med ett privat gmail-konto - så kommer bara mina gmail-kontos kontakter upp när jag skall ringa, SMSa eller maila.

    Jag har hoppat runt i menyerna för att hitta en lösning - helt utan att lyckas.

    Så min fråga är: Hur får jag att outlooks kontakter skall vara de som används igenom hela systemet (och helst helt sluta använda mina google-kontakter)?

    Tack på förhand! :)
     
  2. greenjuice

    greenjuice Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2009
    Inlägg:
    152
    Mottagna gillanden:
    63
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Mini & 14 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Mini & 14 Pro
    Övrigt:
    Acer Chromebook Spin 713 (Evo)
    Du får skapa ett separat google-konto till din jobbmobil. Jag har också en jobbmobil med Android. Som du nu använder ditt privata google-konto, då blandas det ihop med dina privata kontakter.

    Jag har skapat ett google-konto som jag använder till jobbet för att inte blanda ihop med mitt privata Google-konto.

    Nu vet jag inte vilket företag du jobbar på men ibland finns det mjukvara som gör att kontakter i Outlook synkas med kontakter i mobilen. I mitt fall använder vi av oss Telia. Fast jag gör inte det utan lägger till själv vid behov. Möjligen kan IT-supporten på ditt nuvarande företag hjälpa dig med det.
     
    Kristy gillar detta.
  3. Idus

    Idus Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2009
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Platta:
    Galaxy Tab A8 (2st)
    Platta 2:
    Galaxy Tab A7
    Övrigt:
    Nvidia Shield
    Så man kan verkligen inte använda Outlook som grund för kontakter i Android - utan man måste "spegla" outlooks kontakter till ett separat gmail-konto som man sedan använder? Jättekonstigt att Microsoft inte löst det. :-o

    Nästan alla andra användare har iPhone som tjänstemobil - så det var mer eller mindre det svaret jag fått. :-/

    Tack ändå för svar!
     
  4. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 840
    Mottagna gillanden:
    4 932

    MINA ENHETER

    Njaa, har du lagt till ditt Outlook konto i telefonen?
    Screenshot_20230227-195644.jpg

    Har du sedan synkat kontakterna från det kontot till telefonen?

    Sedan borde man i Kontakt appen kunna välja att endast visa Outlook kontraktet om man nu så skulle vilja det eller visa Alla. Detta är bara om man inte vill se det i kontaktlistan, kontakterna finns dock där i och med att man synkat dem.

    Screenshot_20230227-200018__01.jpg
     
    greenjuice, Asawi, jnsson och 1 annan gillar detta.
  5. Idus

    Idus Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2009
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Platta:
    Galaxy Tab A8 (2st)
    Platta 2:
    Galaxy Tab A7
    Övrigt:
    Nvidia Shield
    Ja, det skjuts ut via någon speciell Company-klient på mobilen och synkar/meddelar fullt ut. Denna installationen styrs av IT-avdelningens policys.

    Japp, går jag in i Outlook-klientens kontakter så syns alla outlook-kontakter där

    Det är här jag inte kommer vidare... hittar inte någon inställning där jag kan göra detta. :-/

    Men, jag har möte med några MS-konsulter snart som jag kan fråga om de har koll på sådana Android-inställningar, får hoppas att de har lösningen. ;)

    Tack för all feedback!
     
  6. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 840
    Mottagna gillanden:
    4 932

    MINA ENHETER

    Company-klient betyder det någon app?
    Att någon tredjeparts app synkar kontakter är nämligen inte samma sak som att kontakterna synkats till telefonen dvs till operativsystemet.

    Som du nämner så syns det i Outlook men det betyder inte att de är synkade till telefonen utan endast till appen.

    Om du går in i Inställningar - Konton - Hantera konton eller dylik på telefonen syns Outlook kontot där och om du klickar på det är kontakter synkade? Annars kan du lägga till kontot där.

    Kan skilja sig från olika kontakt appar, kanske så att Samsungs inte kan sortera. Men du behöver inte sortera... Problemet du verkar ha är att synka över kontakterna. Men vill du kunna sortera kan du alltid ladda ner en annan kontakt app.
     
    Last edited: 27 feb 2023
    Kristy gillar detta.
  7. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    I Outlook på kontoinställningar så kan du aktivera att synkronisera kontakter och kalender. Du bör också kunna stänga av synkronisering av kontakter från Google-kontot i inställningar på telefonen
     
    Kristy gillar detta.
  8. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    I outlook-appen Screenshot_20230227_210931_Outlook.jpg
     
    Kristy, greenjuice och Leo83 gillar detta.