Hur säkert är trådlös internet

Diskussion i 'Optimus 2X - Allmänt' startad av optimush, 20 mar 2011.

1. optimush

optimush Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har funderat på att synca och logga in på min gmail konto mm, men funderar då det är trådlöst så kan väl vem som helst hacka in i trådlösa och fiska fram konto lösenord från mobilen?

2. D-Droid

D-Droid Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Så länge nätverket är av typen WPA så är det i princip inga problem. Öppna nätverk ska du försöka undvika eftersom att trafiken då är helt okrypterad. Även WEP ska man försöka undvika eftersom de knäcks på under 1 minut med dagens datorer.

Över 3g anslutningen så har man inte så mycket att oroa sig för eftersom den kommunikationen är "relativt" väl krypterad. 2g-anslutningar är dock inte alls lika säkra och GSM är lättavlyssnat för den som verkligen vill även om det är mycket ovanligt.

3. jedi

jedi Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    533

MINA ENHETER

GSM och UMTS är säkra; A5/2 är i 2G-sammanhang det enda chiffret som man har lyckats knäcka, ett chiffer som var en så kallad "exportversion" och som vi här i Europa inte använder oss av. Detsamma gäller UMTS (AES-128-kryptering), till vilken det inte finns några som helst kända säkerhetsrelaterade problem.

Inloggningen till ditt Googlekonto görs över SSL, så det finns ingen anledning att oroa sig.

Last edited: 20 mar 2011
  4. D-Droid

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Var det inte A5/1 som man knäckte? Vilken använder vi i Sverige? Som jag förstått det så ska A5/3 vara mycket bättre men den är inte implementerad...eller?

http://www.theregister.co.uk/2010/07/29/cell_phone_snooping/

Jag vet hursomhelst väldigt lite om detta men i huvudsak kan man säga att så länge man inte är på öppet nätverk eller WEP är man så säker man behöver vara.

5. jedi

Mottagna gillanden:
    533

MINA ENHETER

A5/1, och A5/3 för den delen, vars nyckellängd är på 64 bitar, har man lyckats knäcka, men det kvittar nästan i sammanhanget. För att man ska lyckas avlyssna trafiken krävs inköp av på tok för dyr utrustning för gemene man. Men visst, går gör det ju. A5/1-3 har dessutom sen år 2009 fasats ut till fördel för A5/4 (128 bitars nyckellängd).

6. jedi

Mottagna gillanden:
    533

MINA ENHETER

Tillägg: A5/2 är i 2G-sammanhang det enda chiffret som man har lyckats knäcka med hjälp av kryptoanalys och inte rainbow tables/genom brute force.

7. D-Droid

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Tack jedi för informationen! :D