Hur se egen avatarbild i SMS-trådar? [Froyo/Android 2.2.1]

Diskussion i 'Allmänt' startad av Xboy, 8 jan 2011.

1. Xboy

Xboy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    213
    Telefon:
    Pixel 6

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Pixel Slate
    Platta 2:
    Nexus 7
    Övrigt:
    Pixel Buds Pro, LG Watch R, Philips 65PUS7601, Home Mini
    Förvisso ett i-landsproblem av rang, men likväl ett problem. Är det tänkt att Froyo/Android 2.2.1 skall kunna visa en avatarbild i SMS-trådar? Jag har lagt in bilder på mina kontakter i min adressbok, så jag ser alltid den lilla avatarbilden på dem i miniformat i SMS-trådarna, men motsvarande ruta för de meddelanden som jag själv skickat är helt grå.

Det bör påpekas att jag har lagt in en avatarbild i min Google-profil som syns i Gtalk, men samma bild syns alltså inte alls i SMS-trådarna. Har jag missat någon inställning någonstans?

(det bör påpekas att ovanstående alltså gäller den inbyggda SMS/MMS-applikationen som följer med Froyo/Android 2.2.1 - ingen annan programvara är inblandad på något vis)

2. Steeler

Steeler Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Visst har du en kontakt i din adressbok som heter "Jag"? Sätt en bild där så borde den dyka upp i SMS-trådarna. Så gjorde iaf jag :)

3. Xboy

Xboy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    213
    Telefon:
    Pixel 6

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Pixel Slate
    Platta 2:
    Nexus 7
    Övrigt:
    Hm - menar du att Android 2.2.1 skall leta i telefonens adressbok efter namnet "Jag" och sedan använda ett eventuellt tillhörande fotografi som bild i SMS-trådar? Det låter tyvärr väldigt långsökt, i synnerhet då Android 2.2.1 inte ens har svenskt språkstöd.

Fler förslag, någon?

4. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Htc har en egen lösning har jag för mig. Vanliga android kräver att ens nummer finns på sim-kortet.

Settings > about > status > my phone number

Det bryr sig väg vet inte svenska operatörer om att ange.

Tyvärr stödjer inte android att man själv redigerar det. Kanske kan gå om man själv fixar det med någon annan mobil med stöd för att ändra det.

5. Xboy

Xboy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    213
    Telefon:
    Pixel 6

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Pixel Slate
    Platta 2:
    Nexus 7
    Övrigt:
    Jag förstår inte riktigt vad du egentligen menar. Frågeställningen gäller alltså hur man får upp (den förmodade) bilden på sig själv i Froyos SMS-trådar istället för den gråa ruta som visas i dess ställe.

Den som har någon uppfattning om hur det går till eller om det ens är tänkt att Froyo skall kunna visa ens egen Google-Avatar :) den som alltså bland annat syns i Gtalk) i SMS-trådarna får alltså gärna höra av sig så vet både jag och alla andra som undrar hur det går till.

6. rawimage

rawimage Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Moto X4

MINA ENHETER

Telefon:
    Moto X4
    Telefon 2:
    LG G4
    Telefon 3:
    Sony Xperia S
    I telfonboken har jag "Mitt Kontaktkort" som ligger näst högst upp i listan efter "Lägg till kontakt", där har jag lagt in mina uppgifter inklusive en bild. Denna bild dyker upp i SMS trådarna.....

Icedragon99 gillar detta.
  7. appel

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Detta är en htc sense feature. Finns inte i standard Android. Vet inte hur Samsung, se mfl gjort.

8. appel

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Det är som jag skrev. Men jag var väl otydlig.

Android använder "my phone number" för att hitta den kontakt vars bild som visas för utgående sms. Är "my phone number" inte satt på ens sim-kort så vet inte Android vilket telefonnummer du har och kan därför inte slå upp rätt kontakt och kan därför inte visa någon bild.

http://code.google.com/p/android/issues/detail?id=8519

Xboy gillar detta.
  9. Skywriter

Skywriter Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

10. pruzze

pruzze Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

11. Skywriter

Skywriter Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

Ja men det hade varit smidigt med en universallösning, ett fix man bara behöver göra en gång.

Det verkar vara nått fel på signeringen av appen

Kod:
    01-09 23:15:51.693: ERROR/PackageManager(207): Package org.lytsing.myphonenumber has no signatures that match those in shared user android.uid.system; ignoring!

12. Xboy

Xboy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    213
    Telefon:
    Pixel 6

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Pixel Slate
    Platta 2:
    Nexus 7
    Övrigt:
    Ah! Tack, efter att ha följt länken du hänvisar till blev det genast klarare - beklagar om jag inte riktigt hängde med i ditt resonemang först :-). För den som inte vill titta själv verkar det som att det här är ett känt problem med Froyo som Google inte fixat. Ovannämnda länk går till en diskussionstråd där man fastslår att finessen finns inbyggd i den "hemmabyggda" Android-distributionen CyanogenMod, men alltså saknas i den officiella Android-versionen 2.2 ("Froyo"). Man konstaterar vidare att det går att ta sig runt problemet genom att trycka in sitt SIM-kort i en Iphone-telefon alternativt i en datorkopplad SIM-kortsadapter. Genom att använda någon av dessa lösningar skall man kunna ange sitt eget telefonnummer till SIM-kortet och på så vis slippa de grå rutorna i SMS-konversationerna. Tydligen skall även problemet även gälla MMS-konversationer (inte så förvånande, kanske).

För den som verkligen vill fördjupa sig i ämnet finns en 13 sidor lång diskussionstråd på xda-developers.com här. Dyker det upp en lösning finns det därför all anledning att återkomma till den här Swedroid-tråden för alla som undrar.

Tack för hjälpen, alla ni som varit inblandade!

13. dagbro

dagbro Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag löste det! Det enda som behövs är en Jag-kontakt på SIM-kortet!

I Galaxy S gick det att göra så att nya kontakter sparas till SIM, så jag provade göra en kontakt som heter "Jag" med mitt nummer. Funkade perfekt. Har sedan tidigare även en google-kontakt som också heter Jag med mitt nummer och min bild, men vet inte om det gör nån skillnad. EDIT; jo, båda två behövs, när jag byter bild på google-kontakten så ändras sms-bilden direkt

Ett alternativ är ju att man sätter in SIM-kortet i en "dumbphone" som sparar kontakter till SIM och gör samma sak.

Last edited: 29 mar 2011
  14. pritect

pritect Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Jag lade in en kontakt med namnet "Jag" och mitt telefonnummer och gmail adress direkt på Google Contacts, fick direkt min google profilbild och funkade direkt i telefonen

15. dagbro

dagbro Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Det fungerade inte för mig, för mig var det no go förrän jag hade en SIM-kontakt.

En fundering, ser du ditt telefonnummer i statusmenyn i inställningar?