Hur ser jag mängden datatrafik?

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av Fractalogic, 1 sept 2010.

1. Fractalogic

Fractalogic Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Hej!

Jag har gjort en avancerad sökning där jag har valt HTC under Hårdvara men har inte kunnat hitta svaret på min fråga. Jag antar då att det är okej att jag ställer frågan här och att den inte har besvarats tidigare.

Igår har jag köpt en HTC Desire. Jag är sedan länge Tele2 kund där jag har mobiltelefoni, bredband och bredbandstelefoni via dem. Jag har abonnemanget Kompis för både mobiltelefonin och bredbandstelefonin. I samband med köpet av telefonen ovan så har jag valt att lägga till ett s.k. surfpaket för att hålla kostanderna nere. Jag har valt Mobilsurf Small.

Mobilsurf Small kostar 29 kr per månad och jag kan använda upp till 200 MB datatrafik per månad. Hastigheten är upp till 2 Mbps. När jag har använt hela 200 MB under en månad så börjar jag betala förmånliga 1,69 kr per MB. Priset per MB är annars 15 kr när man inte har något surfpaket alls.

Till skillnad från Mobilsurf Medium och Mobilsurf Large så begränsas inte hastigheten efter att man har använt 200 MB under en månad, istället börjar man betala per MB alltså.

I Mobilsurf Large ingår 1 GB datatrafik per månad. Hastigheten är upp till 6 Mbps. När man har använt 1 GB under en månad så begränsas hastigheten till 64 Kbps. Det har kostat 89 kr per månad, och kostar nu 69 kr per månad. Jag har valt att börja lite smått och har därför valt Small paketet. Men jag funderar på att uppgradera till Medium senare.

Vad tycker ni om surftjänsten från Tele2? Finns det något bättre alternativ?

Kan ni berätta vilket surfpaket ni har med vilken operatör? Vad tycker ni är rimligt, hur mycket datatrafik går det åt på en månad?

Det jag undrar över egentligen är hur jag kan lära mig mina surfvanor? Hur mycket surfar jag? Hur mycket datatrafik använder jag per månad? Jag har en föreställning att det bör finnas ett litet program som man kan köra på telefonen som loggar hur mycket datatrafik jag använder. Vet ni något om det?

Tack på förhand!

2. Skywriter

Skywriter Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

Netcounter är vad du söker i appväg. Den håller koll på både data via 3g och WiFi så du kan lätt se vad du förbrukat totalt.

Med priserna du anger kommer det bli dyrare med Small om du använder mer än ca 224MB
    Jag tog Medium för att slippa tänka på det kan kosta extra.

3. dt33

dt33 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    593

MINA ENHETER

4. Skywriter

Skywriter Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

5. Fractalogic

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Okej, så jag behöver ladda ner och installera någon av apparna Netcounter eller 3G Watchdog. Med 3G Watchdog kan jag se datatrafik genom 3G nätet. Med Netcounter kan jag se dels datatrafik genom 3G nätet och dels genom WiFi.

Det låter bra det. Båda kan då vara en fungerande lösning för min del då det är datatrafik genom 3G nätet som jag kan komma att bli debiterad extra för. Hemma har jag fast bredband med fast månadskostnad. Jag har i dagsläget 10 Mbps både upp- och nedströms och jag betalar 229 kr per månad för det.

Så där är det lugnt så att säga, oavsett hur många enheter jag kopplar upp mot Internet hemma så kostar det aldrig mer än 229 kr per månad och maximala hastigheten är alltid 10 Mbps.

Men givetvis kan det vara intressant att se hur mycket datatrafik man förbrukar bara genom WiFi även om man inte betalar något extra för det. Men det är som sagt datatrafik genom 3G nätet som är viktigast.

Kan man se överföringshastighet också i realtid med någon av dessa apar?

6. Fractalogic

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Några snabba frågor angående Andorid Market. Jag har ännu inte laddat ner något därifrån. När jag startar den så vill den att jag ska logga in med ett Google konto.

Är det något speciellt Google konto man ska använda?

Jag har ett YouTube konto och två Google Mail konton. Kan jag logga in med något av dessa? Jag vet ju att YouTube ägs av Google så då ska det väl gå att använda det kontot?

Jag funderar på om det inte vore bättre att skapa ett helt nytt konto istället, så att jag inte rör ihop det för mycket. Därför tvekar jag lite att använda mitt personliga Google Mail konto.

Varför behövs ett Google konto för Android Market? Vad ska det användas till?

7. Fractalogic

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Kan man inte skapa ett nytt Google konto (Google Accounts) om man inte har en befintlig e-postadress? Jag gick rätt in på https://www.google.com/accounts/ för att skapa ett Google konto men vid registreringen så måste jag ange en "nuvarande e-postadress". Det jag skriver in här måste alltså vara en giltig e-postadress som jag redan har, det är inte så att e-postadressen jag skriver in skapas åt mig vid registreringen av Google kontot?

8. SALVETA

SALVETA Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    52

MINA ENHETER

Oj vad mycket det blev. Konto till att börja med, det låter ju jobbigare att ha fler konton tycker jag men det bestämmer du ju själv. Du kan nog använda vilket av google du vill, youtube vet jag inte. Om du skapar ett nytt har du en gammal mail för att få tillbaka lösen mm men man får en ny adress ändå och man kan logga in med båda.

Angående data logg hade jag netcounter först men har bytt till watchdog för den har en smidig liten (1x1) widget som visar förbrukad data mängd i procent utav din månads pott. Man kan även se prognos för hur mycket data man förmodligen kommer ha användt när månaden är slut om man har hyfsat jämn förbrukning.
    Fick inte riktigt rätt på mätningen över wifi heller med netcounter.

Själv har jag Telia och 1gb för 69:- och jag hade typ 700MB eller något förra månaden tror jag men det var totalt både upp och ner enligt dog. Vet inte om det bara är data man laddat ner man betalar för, det kanske någon annan kan svara på? jag ska inte säga att jag snålar med min 3g användning men jag känner mig inte riktigt fri heller, så jag skulle gärna haft en högre gräns än 1gb faktiskt. Speciellt om man vill streama webbradio eller spotify som jag bara gör med wifi nu. Tips någon?

9. Fractalogic

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Okej, jag har nu skapat ett nytt Google konto med en av mina gamla e-postadresser. Jag fick ett SMS med en verifieringskod som jag använde för att aktivera kontot. Jag har dock stött på problem.

Jag loggar in på Android Market.

Jag söker fram NetCounter av Cyril Jaquier.

Jag öppnar sidan och trycker på knappen Installera och sedan OK.

Meddelandet "ditt objekt hämtas" visas för ett kort ögonblick.

Om jag i det läget går in under Hämtningar så ser jag NetCounter där under Hämtar för närvarande. Dock så står det bara Börja hämtning... och statusen ändras inte.

Samma sak händer om jag försöker ladda ner 3G Watchdog.

Jag får också en notifiering om att Google Talk-autentiseringen misslyckades. Men det tror jag inte ska påverka min nedladdning.

Men vad gör man för att få det här att fungera? Jag kan ju surfa på webben utan problem så anslutning har jag och jag har gott om staplar på signalstyrkan. Dessutom så visas symbolen H med de dubbelriktade pilarna där det annars står 3G. Så det verkar som att telefonen pratar med servern men det blir inget av med nedladdningen.

Hur fasen loggar man ut från Android Market så att jag kan testa med att logga in med ett annat konto? Jag måste tydligen starta om telefonen för att logga in med annat konto.

Haha, mitt första intryck av Android Market är ju mindre positiv.

10. Etienne

Etienne Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Med Telias årskortssurf så kan man helt enkelt bara knappa in *120*5# "lur". Då får man info från Telia om hur mycket de har registrerat att man surfat (återstående MB till månadssskiftet, helt enkelt).

Det minimerar risken för eventuella otrevliga överraskningar för att någon räknarapp av någon anledning inte får med allt. Och det drar ju inte något batteri heller. :)

Jag förmodar att Tele2 (och andra operatörer) har någon liknande tjänst. Kanske via en kundportal eller via samma system som Telia....

11. Fractalogic

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Tack för tipset! Det låter ju väldigt enkelt och smidigt. Det är inte precis vad jag ville ha, men det kanske är till och med snäppet bättre. Argumenten som talar för det är de som du redan har nämnt.

Jag ska faktiskt höra med Tele2 imorgon om det, i fall de har något motsvarande.

12. Fractalogic

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Något tips på hur jag kan lösa mitt lilla problem med Android Market? Har ni varit med om det kanske?

Här har jag alltså en helt ny HTC Desire som är köpt igår. Och fanskapet fungerar inte! Eller rättare sagt Android plattformen fungerar inte som väntat.

Jag har inte ens hunnit lägga in mina kontakter i den eller konfigurera min e-post eller andra tjänster. Det första jag testade var YouTube och jag kunde logga in där med mitt konto utan problem.

Sedan ville jag testa Android Market. Jag har skapat ett helt nytt Google konto för det ändamålet från min dator. Jag har aktiverat det med en kod som jag fick med SMS. Som ni ser ovan så kunde jag logga in på Android Market med det och söka fram appen jag letade efter men det fastnar alltid när det ska börja ladda ner.

Via Google sökning på datorn hittade jag bl.a. denna länk på Googles sidor för support för Android Market. Där ser jag att det är flera användare som har haft eller har exakt samma problem. Men de flesta där verkar ha redan använt Android Market tidigare på sina telefoner men har vid ett senare tillfälle fått problem med nedladdningen då de t.ex. bytt e-postadress. Jag å andra sidan packade upp min Desire igår och använder Android Market för första gången och det fungerar icke kan jag rapportera.

Snacka om besvikelse! :D

Last edited: 1 sept 2010
  13. Etienne

Etienne Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Kan du förklara ditt system (och syftet) med att fetmarkera vissa ord? Jag trodde mig förstå det först, men efter att ha granskat dina inlägg lite så inser jag att jag inte alls får ihop det. Varför är exempelvis inte första förekomsten av Desire fetmarkerad? (se min markering i rött)

:)

14. SALVETA

SALVETA Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    52

MINA ENHETER

Har du 2.2 froyo?
    *120*5# funkade inte för mig iaf...

15. rawimage

rawimage Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Moto X4

MINA ENHETER

Telefon:
    Moto X4
    Telefon 2:
    LG G4
    Telefon 3:
    Sony Xperia S
    Android och Google kontot går hand i hand. Det är så mycket som är knutet till detta, lite jobbigt i början men det är underbart enkelt efter ett tag. Trots allt Google som skapat Android :)

Har du lagt in ditt Google konto ordentligt i telefonen? Blanda inte - använd ett och samma hela tiden annars tigger du bara om problem.
    Gör följande: Tryck på Menu/Inställningar/Konton och synkronisering
    Finns där ett Google konto?
    Om du har ett konto så klicka på detta - Då kan du se om något inte fungerat som det skall.

Har du inget konto: Se till via datorn att ditt nya konto fungerar och att det är den nya adressen som är kopplad till kontot. Jag använde mitt Hotmail när jag registrerade och det förblev kopplat till detta tills jag själv bytte.

Google Talk krävs för att verifiera ditt konto mot Market, fråga mig inte varför, men GTalk startar alltid och fungerar den inte funkar inte heller Market.

När du löst Google konto problemet så kan du testa att ladda ned apparna igen. Skulle det då trots allt hänga sig, så testa bara att Avbyta nerladdningen och direkt välja att ladda ner. Då brukar det kicka igång.

Övriga tips:
    Lär dig funktionerna som finns inbyggda i ditt Google konto, här har du tillgång till Kontakter, Mail, Kalender som automatiskt synkas till din telefon. Du jar även ett officepaket som du kan köra tillsammans med telefonen.
    Många andra appar använder sig av ditt Gmail konto för att köra tjänster eller verifiera dig som användare.

16. Fractalogic

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Google må ha skapat Android, men hittills är jag inte särskilt imponerad med tanke på krånglet med konton. Varför behöver jag ens ett konto till att börja med?

Okej, så här ligger det till. Jag har ett Google Mail konto som jag använder privat med mitt riktiga för- och efternamn. Jag har ett e-GO konto som jag fått av universitetet och det tillhandahålls av Google Apps. Jag har ett YouTube konto som skapades innan Google tog över YouTube, därmed är det inte ett Google konto. Ett YouTube konto som har skapats innan Google tog över YouTube kan dock kopplas till eller omvandlas till ett Google konto om man själv väljer så. Det minns jag inte att jag har gjort med mitt.

För att komma åt Andorid Market så har jag gått in på https://www.google.com/accounts/ för att skapa ett Google konto och vid registreringen så har jag under "nuvarande e-postadress" angett en Tele2 adress som jag redan har. På nästa sida har jag skrivit in mitt telefonnummer. Jag har då fått en aktiveringskod via SMS som jag har använt för att försäkra Google om att jag inte är en robot.

Det är detta konto som jag har använt till att logga in på Android Market och det funkade som sagt att logga in med, men det gick inte att ladda ner något därifrån bara för det.

Om jag går in på Konton och synkronisering så har jag två konton där. Där finns följande alternativ under Hantera konton.

Aktier
    Google
    Google
    Nyheter
    Väder

Det första och de sista tre är inget jag lagt in själv. Det hör till respektive applikation som kom med telefonen. De två Google fälten är intressanta dock. Det första i listan hör till det konto som jag skapade igår (@tele2.se), det andra ser ut att vara mitt YouTube konto (@youtube.com). Bredvid det första alternativet lyser synk ikonen grönt när det finns nätverksanslutning, så telefonen verkar använda det kontot som standard.

Jag kan trycka på båda kontona! Det jag får fram då är inställningar för synkronisering. Under Data och synkronisering kan jag ställa in Synkroniser Kontakter och Synkronisera Kalender. För YouTube kontot kan jag endast ställa in Synkronisera Kontakter.

Jag vill gärna börja om från början. Men jag kan inte ta bort det konto som telefonen verkar använda. Varför det? När jag har valt att ta bort det och godkänt så får jag följande meddelande.

Men jag har kollat och det finns inget som heter Sekretess under Inställningar.

Varför låses ett Google konto till telefonen på detta sättet?

Hur får jag igång Google Talk på mitt konto?

Många appar använder sig av mitt Gmail konto? Jag har som sagt skapat endast ett Google konto, dvs. ej ett Google Mail konto som ska fungera som Google konto. Det var ju det den villa ha, ett "Google-konto". Men kanske det är en del av problemet? Jag kanske måste skapa ett Google Mail konto bara för att den måste få jävlas lite med mig?

Jag ger snart upp tror jag.

17. Fractalogic

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Jag provade att ta bort YouTube kontot under Konton och synkronisering och det var inga problem det. Men det andra kontot vägrar fortfarande.

18. rawimage

Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Moto X4

MINA ENHETER

Telefon:
    Moto X4
    Telefon 2:
    LG G4
    Telefon 3:
    Sony Xperia S
    Holy crap vilken röra!

1. Har du ett Gmail konto som fungerar?
    2. Lägg in det under konton och synkronisering

Klödda inte med 4-5-6 olika konton, det blir bara bekymmer.

Lägg in ett Gmail konto - That's it.

Efter som att du inte hunnit göra mycket med telefonen så föreslår jag att du gör en reset på den och i setup guiden av telefonen lägger du in ditt Gmail konto.

19. rawimage

Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Moto X4

MINA ENHETER

Telefon:
    Moto X4
    Telefon 2:
    LG G4
    Telefon 3:
    Sony Xperia S
    Använder du ett Gmail konto t.ex [email protected] så använder du detta till:
    Telefonen, Gmail, Kalender, Google Documents, Dropbox, Youtube, Endomondo osv osv
    Ditt enda gmail.com konto kommer att användas för inloggning och identifiering av massvis med tjänster och program.
    Blanda inte in tele2 i det hela. Lägg detta som en egen mail när du väl kommit igång med telefonen. Och om det bara användes för att regga ditt Gmail konto så se till att i inställningar för det kontot att det är gmail.com adressen som används och inte tele2.se adressen.

20. rawimage

Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Moto X4

MINA ENHETER

Telefon:
    Moto X4
    Telefon 2:
    LG G4
    Telefon 3:
    Sony Xperia S
    Det är väl inte konstigare än att du måste regga dig hos/på iTunes/SonyEricsson/Nokia för att använda deras tjänster?