Hur ser jag till att ha back up på allt i min mini?

Diskussion i 'X10 Mini/Mini Pro' startad av strumpan76, 15 okt 2010.

1. strumpan76

strumpan76 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    37
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25
    Övrigt:
    Samsung Galaxy Watch7 44mm LTE
    Vi går ju i väntans tider här allihopa, väntan på att få Android 2.1 uppdateringen.
    Jag ser fram emot denna uppdatering med skräckblandad förtjusning.
    Skräcken är att jag kommer förlora en massa saker i telefonen och får örja om på ruta 1 igen.
    Så hur ser jag till att jag enkelt kan lägga tillbaks appar, kontakter, sms, inställningar mm i tlf efter uppdateringen?
    För som jag förstår det så kommer mycket av detta att försvinna när vi väl får den efterlängtade uppdateringen?

2. sjukperro

sjukperro Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    38

MINA ENHETER

det finns en massa olika backup prog men senil som jag är så kommer jag bara på titanium backup just nu men tror man måste ha rootat för att använda det:ehm: tror inte det ska vara några problem att hitta med en googling/forumsökning iaf:) (återgår till C++ boken och hoppas den här veckan ska ta slut nångång)

3. ehnvis

ehnvis Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    LG G5

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    Kontakter - Synka med google
    SMS - Kolla in SMS backup and restore på market (sparar till SD kortet)

4. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 219

MINA ENHETER

MyPhoneExplorer kan nog ta backup på det mesta tror jag. Det är ett windows-program i första hand men ska fungera med wine också.

5. tysk

tysk Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Men "back up på allt" menas väl allt som är värd att spara, inte hela interna filsystemet, varav det mesta blir värdelöst efter uppgraderingen. Om uppgraderingen fungerar som den ska, behövs ingen backup allts. Men klart vill man vara "försäkrad" i fallet, att det inte går som det ska.

Med "Sync" kan man backar up Kontakter, Kalender, Bookmarks, Notes och vissa andra filer mot en SE server, där man har skapat en användare. Som redan nämnts, funkar även google i alla fall för Kontakter och Kalendern. För SMS använder jag SMS backup+ (gratis på Marknaden). Den kan även spara MMS i google mail, men inte återinsätta MMS till telefonen, bara SMS.

Uppgifterna om sin google account borde finnas kvar efter uppgraderingen, men man kan väl i nödfall knappa in den igen. Förmodligen kommer alla appar som man hade installerad från Marknaden att försvinna. Men Marknadens data blir förhoppningsvis kvar, och då kan man relativt lätt hämta alla Appar igen, nu för android 2.1. Appernas data, kartor för Mapdroyd, Gps tracks osv. finns ju på SD korter, som man kan lätt säkerhetskopera på PCns disk.

Möjligen finns det applikationer (t.e. Titanium) som klara allt det på ett integrerad sätt. Har någon lyckads med det, dvs inte bara kört backup, men också äterställt telefonen efter en factory reset?

6. Concha

Concha Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    32

MINA ENHETER

MyBackup Pro fixar det mesta också. 33 kr på Market.

7. Brask

Brask Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    47
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Funderar på detta med backup, som alla pratar om...

Räcker det inte bara att använda den medföljande backup funktionen för kontakter, sms, och de man kan välja i den?

8. DanielMalmgren

DanielMalmgren Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    74

MINA ENHETER

Ja, jag har gjort det. Fick tillbaka i princip allt. Någonting var skumt med folks ringsignaler efteråt så jag fick gå igenom mina kontakter med "group ringtones" (min favoritapp för att ändra ringsignaler på flera kontakter på en gång) och alla mina widgets gav felmeddelanden så jag fick lägga upp dem på nytt (alltså inte installera dem, bara lägga upp dem på hemskärmen). Tog ju dock inte många minuter att fixa.

Dock får man väl betänka att det inte är säkert att man kan roota sin telefon när den väl har 2.1, och då har man ju inte mycket nytta av sin Titanium-backup...

/Daniel

9. JohanH

JohanH Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Sparas även all data i apparna, som hiscores mm?

10. PaKr

PaKr Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 3a

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi A1
    För "back-up" på appar är annars Appbrain och Fast Web Installer klockre(h)na (tycker jag),
    då syncar du dina appar mot ditt Appbrain-konto och sen om du installerar Fast web Installer från Market kan du skicka apparna från appbrain.com, så slipper du sitta i Market och leta.

edit: sparar inte hiscore osv. utan installerar apparna på nytt.

11. diordnA

diordnA Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Är väldigt nöjd md det programmet, sparar allt, appar, appdata, inställningar, sms, mms, hela skiten.