Hur ser jag vilka program som hindrar sleep och använder datakommunikation?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Nerre, 13 apr 2010.

1. Nerre

Nerre Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Jag har bara haft min Hero en halv vecka men har redan konstaterat att ett av de stora problemen med Android måste vara att det känns som man har noll koll på vilka grejer som snurrar i bakgrunden och drar batteri och data?

Jag hittade tråden om appar som förhindrar sleep igår och det verkar ju inte direkt lätt att hitta vilka grejer som är problemet (att behöva döda och se om det hjälpte verkar ju hur jobbigt som helst?).

Samma sak med data, jag har än så länge kvar mitt gamla Tango mini som kostar 16 spänn per MB så jag vill ju hålla data nere. Samtidigt måste det ju finnas gott om folk runtom i världen som inte har tillgång till (eller vill ha) flatrate-abonnemang. De vore ju väldigt trevligt att t.ex. kunna ställa in appar så att de synkar med olika tidsintervall beroende på om man har WLAN eller inte.

Läste nånstans att Spare parts kunde visa vilka appar som använder nätverkstrafik men jag får inte upp nåt när jag väljer Network usage där...

2. Simonarvestrand

Simonarvestrand Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har tyvärr inga bra svar på dina frågor mer än att det går att stänga av lite syncning och sånt . men rekomenderar att du skaffar frisurf abb väldigt snart för du får ut sååå mycket mer av androiden då

3. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    218

MINA ENHETER

Vad som har dragit batteri kan man se från settings, About phone, Battery use. Detta menyval heter nog något annat om du kör svensk version av Android, men jag hoppas att du förstår vad jag menar.

Vilka program som snurrar i bakgrunden ser du med "Quick System Info" som går att ladda hem från market.

Då rekommenderar jag APNdroid till dess att du skaffat ett vettigt abbonemang. Även APNdroid går att tanka hem från market.

m v h Henrik

4. Nerre

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Det jag är ute efter är ju vilka appar som hindrar telefonen från att gå ner i sleep när man släcker skärmen. Det finns en Hero-tråd om detta.

Och vad gör den som jag inte kan göra med widgeten som slår av/på mobil data?

Grejen är ju att jag vill inte behöva slå av mobil data, det blir ju massa extra krångel när jag t.ex. ska kolla mailen eller kolla buss/tågtider (något som jag utan problem gjort med min gamla 3110 Classic).

(Och jag ska skaffa abonnemang med flatrate, men jag har 300 spänn kvar på kortet just nu så jag tänkte avvakta lite. Hemma har jag ju WLAN så ladda hem apps och sånt kan jag göra där.)

5. ZilverZurfarn

ZilverZurfarn Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    276
    Telefon:
    Redmi Note 9 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Redmi Note 9 Pro
    Platta:
    Huawei Mediapad T1
    APNDroid ändrar APN-inställningen, vilket omöjliggör datatrafik helt och hållet. Annars är det upp till vilka program man installerat, om det sker någon datatrafik.
    Generellt sett ska du som användare inte bry dig om vilka processer som körs - Android startar det Android behöver, du startar det du behöver. När Android inte tycker något behövs, stänger Android ner det.
    Som Jobs så galant uttryckte saken (i fråga om task manager för iPhone)
    /Mats

6. Nerre

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Inte om jag stänger av mobil data.

Hero har widgets för att slå av/på Wlan, mobil data, flight mode, gps etc. Istället för att gå in i inställningarna och ta bort bocken så trycker man på en Widget.

Jag det skulle man ju kunna tro, men nu är det så illa att det finns dåligt skrivna apps. Se den här tråden.

https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=3277

7. ZilverZurfarn

Mottagna gillanden:
    276
    Telefon:
    Redmi Note 9 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Redmi Note 9 Pro
    Platta:
    Huawei Mediapad T1
    De avinstallerar man... ;)

/Mats

8. Nerre

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Jo, men problemet är ju att komma fram till vilka de är.

9. Nerre

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Hmm, jaha, nu har nån mod ändrat rubriken till nåt vilseledande... Om den förra var lite otydlig så tror jag att en bättre vore "Hur ser jag vilka program som hindrar sleep och använder datakommunikation?"

För hur jag ser vilka som körs i bakgrunden vet jag. Och sen var ju inte inlägget direkt menat som en fråga utan mer en reflektion, men men...

10. PatricF

PatricF Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Han säger faktiskt emot sig själv lite där, kollar man vilka processer som körs på iPhone OS 4.0 så kan man bara "long pressa" på ikonen så kommer det fram en liten röd ikon i vänstra hörnet på varje app (precis som krysset när man ska avinstallera) som stänger ner appen ifall man trycker på den, och det kallar jag mer eller mindre för en taskmanager:)

11. ZilverZurfarn

Mottagna gillanden:
    276
    Telefon:
    Redmi Note 9 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Redmi Note 9 Pro
    Platta:
    Huawei Mediapad T1
    Helt sant. Men uttalandet är ändå bra. Gör bara OSet det det ska, ställer "human intervention" till med mer skada än nytta, om användaren tillåts styra och ställa med vad som körs och inte. IMO gör Android oftast det det ska.

/Mats

12. Nerre

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Men nu handlar ju inte frågan direkt om att döda apps, utan om att lista ut vilka apps man ska avinstallera för att slippa:

a) apps som förhindrar sleep i onödan
    b) apps som använder nätverkstrafik i onödan

13. OliverG

OliverG Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Till att börja med så kan man kolla om man har några applikationer som överhuvudtaget förhindrar telefonen att gå ner i sleepmode. detta görs väldigt enkelt genom att kolla wake-time i spare parts.

14. PatricF

PatricF Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Han har helt klart rätt! Operativet ska ta hand om i stort sätt allt, ska man själv behöva se till så att allt stängs av och ha sig så blir det mer en platform för "kunniga" och inte vanliga personer som bara vill använda telefonen utan att behöva bry sig om sådana saker. I slutändan blir det nog också lite jobbigt att behöva stänga ner allt själv, fast än det kanske känns som man har mer kontroll från början.

15. droidgren

droidgren Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    153
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Hur löd den gamla rubriken? Vi ändrar inga rubriker utan att tillkänna ge det.
    Förövrigt så får du gärna ta dina synpunkter på modereringen via PM istället.

Last edited: 13 apr 2010
  16. Nerre

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Ah, titta. Den hade jag missat. Återstår att se om den förklarar all wake-time.

I såna fall är det bara datatrafiken kvar... Det känns dumt att behöva stänga av mobilt internet för att slippa den, för då kan man ju inte heller skicka elelr ta emot MMS... I mitt fall nu är väl problemet inte så stort, men om man är utomlands blir ju situationen värre.

Jag vill minnas att den gamla var nåt dåligt i stil med "Vad händer?" så jag klagar inte direkt på att den ändrats:-) Utan tyckte mer det var lite synd att den ändrats till nåt som inte riktigt stämmer med frågan.

(Och jag är relativt säker på att jag inte skrivit den nuvarande för jag hade knappast tagit med Android i en rubrik under kategorin "Allt om Android!":-) Jag brukar inte vara så redundant.)