Hur ser man hur snabbt den teoretiska hastigheten över 5G på en lur?

Diskussion i 'Allmänt' startad av daspunner, 25 apr 2024.

1. daspunner

daspunner Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    98

MINA ENHETER

Tja!

Har ääääääntligen fått 5G där jag bor. Problemet är att de jäkla modemen är så dyra så jag tänkte ta en en budgetlur med 5G och koppla en ethernet-dongel och sedan vidare till våran router. Har börjat kolla runt lite på lurar men det är inte så jäkla lätt att bena ut vilka hastigheter de stöder. Hittar bara massa info vilka band de stödjer.

Nån som vet hur jag kollar upp sånt?

(Flytta gärna på tråden om den hamnat fel men jag visste inte riktigt var jag skulle lägga den. "Allmänt" kändes vettigt.)

/Dave

2. daspunner

Mottagna gillanden:
    98

MINA ENHETER

Svarar mej själv... Tror man måste jämföra de olika chippen som luren är byggd på. Verkar lättare att jämföra de och få infon/prestandan jag är ute efter än att leta efter dessa på tillverkarens hemsida.

Vill fortfarande ha råd och input dock!

3. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 168
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Du kan se hastigheten i den här listan för Qualcomm-chippen: List of Qualcomm Snapdragon modems - Wikipedia

Qualcomm gör bäst modem, om det är hastighet/mottagning du prioriterar.

Snapdragon 8 Gen 2 har tex: Snapdragon X70
    Snapdragon 8 Gen 1 har: Snapdragon X65
    Snapdragon 870 har: Snapdragon X55

Men samtliga modem har stöd för högre hastigheter än vad de svenska näten kan leverera i dagsläget, så det borde inte vara någon begränsande faktor, om du nu inte vill framtidssäkra.

Det här är Qualcomms första 5G-modem:
    upload_2024-4-26_1-27-3.png

Telefonerna är dock inte riktigt designade för att gå på full fräs hela tiden, utan mer i kortare stötar. Tänker du använda surfen hårt är det nog bättre att skaffa en 5G-router som är designad för att jobba 24/7.

Exempel: Acer Predator Connect X5 5G CPE, Från 3990 kr

Ett annat bekymmer om du använder telefonen med ethernet tethering/USB-->Ethernet dongle är att du får problem med dubbel NAT och att UPnP/automatisk portvidarebefordran inte fungerar. Det går möjligtvis att stänga av om du rootar telefonen, alternativt om du sätter din router i bryggat läge (men då tappar du alla inställningsmöjligheter). Beror väl lite på hur mycket tid och ansträngning man är villig att lägga på det. Jag hade inte rekommenderat detta annat än som en nödlösning i alla fall, utan satsat på en router med integrerat 5G-modem.

Last edited: 26 apr 2024
    Heleg gillar detta.
  4. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 168
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
  5. daspunner

Mottagna gillanden:
    98

MINA ENHETER

Inte riktigt insatt det här med "dubbel NAT" inser jag när jag läser om det. Men tidigare hade vi en Huawei 4G-router "bakom" ASUS-routern som sköter nätverket här hemma. Det var inga problem alls vad jag kunde märka men det kanske är en annan femma med en mobil? Såg också att routern stöder så att man kan använda en USB-kabel från en Android-enhet så som man gör när man kör USB-tethering emellan dator och telefon som kanske också är en väg man kan prova.