Problem: Hur ska jag göra för att dra nätverkskabel till övervåningen?

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av Oxygenic, 29 mar 2025.

1. Oxygenic

Oxygenic Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    531
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    Info:
    Nova
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    Info:
    Nova
    Platta:
    Lenovo Duet 5, 2-in-1 Chromebook
    Övrigt:
    Sony WF-1000XM5
    Har en utmaning - vi bor i en villa på 200m2, rejäla tjocka innerväggar och golv vilket gör att wifi är lite sisådär hemma.

Vi är fem i familjen, har två hemmakontor och en tonåring som spelat fortnight och klagar på lagg och ping hela tiden. Det streamas hejvilt i huset. Vi har 500/500 fiber, tre Google Wifi nest Pro puckar. I bästa fall kommer man upp till ca 250-300mb/s i rummet bredvid pucken.
    PXL_20250329_112158575.MP.jpg
    Vi kommer behöva ha starkt wifi även framöver då vi tex har laddboxar i carporten och annan wifi kopplad utrustning ute i trädgården, så även om jag drar kabel behöver wifi vara kvar.

Vill helst inte köpa nya meshpuckar, då dessa var dyra som det är. Varje nest pro kan ha en nätverkskabel in, och en ut. Hur ska jag gå till väga för att dra upp kabel till övervåningen?

Så få switchar som möjligt, så effektiv kabeldragning som möjligt, och helst vill jag kunna gömma kablar i golvsocklar/taklister så det inte syns - men det får inte plats många kablar i dem ;)
    Räkna med att jag kan fixa hål genom väggar och golv där det behövs. Men ju färre desto bättre såklart.

Kan ju ge uppdrag till firma att lösa detta, men jag vill göra det själv och hålla låg budget. Hur skulle ni göra?

Last edited: 29 mar 2025
  2. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 217

MINA ENHETER

Ett förslag:
    • En liten switch vid fibern om det inte redan finns minst två uttag.
    • En kabel från den switchen på bottenvåning till övervåning
    • En switch på övervåningen för att dra kablar till alla som vill ha. Börja med den Nest som sitter på övervåningen och till tonåringen. Kanske räcker det, men bäst är nog att dra kabel även till hemmakontoren.

bernard gillar detta.
  3. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 865
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag skulle precis skriva vad @Buzz@Buzz skrev.

Förslag på billig/enkel switch att ha vid pucken som är ansluten till WAN/internet: https://www.amazon.se/NETGEAR-8-portars-metallhölje-skrivbords-väggmontering/dp/B07PTTX7MX/ref=asc_df_B07PTTX7MX/?tag=shpngadsglede-21&linkCode=df0&hvadid=476583465599&hvpos=&hvnetw=g&hvrand=18420531538451843747&hvpone=&hvptwo=&hvqmt=&hvdev=c&hvdvcmdl=&hvlocint=&hvlocphy=1012442&hvtargid=pla-824806900477&psc=1&mcid=75dfdeebfc073791a0ec133a897758be

Jag har kört netgears billigare switchar i många, många år och har aldrig haft problem med dem. Går svalt/drar lite och presterar väl. Det är i princip ingen prisskillnad på 5 eller 8 portar, så kanske lika bra köra på 8, så kan du alltid dra fler framöver.

Har du verktyg för krympning? Vad gäller val av ethernetkabel bör vanlig cat5e UTP duga utmärkt för ändamålet (FTP/STP är isolerad kabel, men det gör kabeln styvare/svårare att dra, dyrare och för att dra nytta av det krävs speciella kontakter osv, så skippa det). Det är också bra att fundera över hur styv/mjuk kabel du använder. En för mjuk kabel gör den svår att få igenom kanaler etc, men du vill inte heller ha en för styv kabel, utan något mellanting brukar vara bra. Billigast är att köpa på rulle.

Om du inte redan har verktyg är ett tips att köpa ett sådant här kit med en testare, så ser du att det blivit rätt: Amazon.se. Är man ny är det bäst att innan man börjar installera allting sätter sig och enbart leker med att montera några kontakter, för är man lite trött efter att all dragning och sedan skall sätta sig med detta utan att ha gjort det förut, så blir det enkelt huvudvärk :)

Om du skall dra kabeln längre kan det underlätta med en sådan här : QPXZO kabeldragningshjälp 30 Amazon.se

Edit: Ett sista tips är att köpa sådana här i olika färger, så blir det färgkodat & snykkt: Amazon.se

DaBull och Buzz gillar detta.
  4. Buzz

Mottagna gillanden:
    2 217

MINA ENHETER

Är det relativt nybyggt eller är det så gammalt att det finns kabel för analog koppartelefon eller kabeltv kvar? Då kan det gå att byta ut den mot nätverkskabel om den går i rör.

5. Oxygenic

Mottagna gillanden:
    531
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    Info:
    Nova
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    Info:
    Nova
    Platta:
    Övrigt:
    Sony WF-1000XM5
    Åh vad grymt med bra svar!

Huset är byggt för 8 år sedan, så inga tomma eller gamla telerör. Vi satsade ju på att ha riktiga innerväggar med råspont istället för osb/gips så helst vill man ju inte riva upp något.

Har inte fixat kontakter själv förut, men det var jag inställd på att lära mig och öva lite på som @bernard@bernard sade.

Jag tänker att det kanske är bäst att gå upp via den första pucken som finns på bottenvåningen, upp genom taket, och sedan dra vidare mot kontor och tonåringens rum Jag tänker att det är lika bra att dra kabel till alla datorer på övervåningen.

Men, ni tänker, om jag förstår det rätt, att det är bäst att ha _en_ switch på övervåningen, och dra fem kablar (3 som mest åt samma håll) i listerna.

Hur kan man gömma switchen bra? Liten väggmonterad dosa att ha den i kanske?

Hur gör man vid datorerna? Ska jag montera något utanpåliggande nätverksuttag, eller bara ha sladden stickande ut så man kan dra fram den och direkt in i datorn bara?

Någon som har exempel på hur man gjort och trollat bort switchar och kablar på smart sätt?

6. Buzz

Mottagna gillanden:
    2 217

MINA ENHETER

Ett litet skåp i stil med Amazon.se kanske? Tänk på att det behövs elkabel till det och att det inte får vara helt tätt, lite luftcirkulation behövs för att bli av med värme från eladapter och switchen i sig.

Sätt fast uttag, utanpåliggande om det behövs. En löst hängande sladd kommer du ångra när den går sönder.

7. Oxygenic

Mottagna gillanden:
    531
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    Info:
    Nova
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    Info:
    Nova
    Platta:
    Övrigt:
    Sony WF-1000XM5
    Får räkna metrar och fundera på utanpåliggande uttag där kabeln går in underifrån. Tänker att man kan göra det hyfsat snyggt med kabelkanal.

8. Oxygenic

Mottagna gillanden:
    531
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    Info:
    Nova
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    Info:
    Nova
    Platta:
    Övrigt:
    Sony WF-1000XM5
  9. huskul

huskul Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    542
    Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U

MINA ENHETER

Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U
    jag drog genom vinden till alla rummen uppe
    sen drog jag genom teleröret till nedre plan
    telekablarna är så tunna så det är inga problem att dra genom röret

Oxygenic gillar detta.
  10. tag

tag Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 777
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Har du inga eluttag i huset? eller någon gamla telefonjack? Så kan du dra det mellan väggarna och sedan patcha panelerna så gjorde jag för dra mellan våningarna, sedan ett överläggande tak på taket så jag har alla kablar under taket, sedan ett tag som går ner 1 december ungefär från huvudtaget ha kablarna där under så ser man dom inte.

Bästa sättet är ju dra via typ telefonjack mellan vågningarna.

Sedan kabel lister när man ska gå ner till uttagen om det är utfällda uttag.
    2 portas
    Amazon.se

1 portas
    Amazon.se

Eller inbyggda
    Amazon.se

Sedan en en switch typ i Garaget eller källaren eller något skåp om du har något sådan.
    Sedan bara patcha panelerna till portarna.

11. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 195

MINA ENHETER

Jag hade inte tatt sönder tätskiktet/ångskikt mellan översta våning och vinden om du har något sådant.

Sitter själv med samma sak utan att kommit eller orkat ta mig någonstans. Försökte tjuvåka på en centraldammsugare men jag förlorade bara mitt drag-snöre och sen gav jag upp.