Hur ska jag koka min ROM?

Diskussion i 'Galaxy Spica i5700' startad av Adyzz, 23 jul 2010.

  1. Adyzz

    Adyzz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    691
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Hej!

    Om 4 dagar sticker jag iväg i bilen, tror det är typ 150 mil bort (inom Sverige :o). Iaf, tror jag har samlat nog med mod för att roota min spica. Frågan är nu, hur ska jag koka min samdroidmod?
    Krav:
    Stabil, vill inte ha krascher överallt.
    Så snabb som möjligt, hellre stabil än snabb dock.
    Wifitether till datorn och en telefon till.

    Vill inte hålla på och reflasha när jag har fixat allt, så romen ska hålla i minst 2 veckor ;)

    Hade tänkt mig ngt sånthär:

    1. Flasha firmware - vilken är bäst? somsagt, stabilitet och få buggar uppskattas
    2. flasha LK2.08 - eller ska jag ta någon annan, många kör ju med 2.02, varför? ? är antibytes kernels stabila?
    3. koka rom i köket, vad ska man välja? lk2.08 finns ju inte med? varför? märks det att telefonen blir snabbare om man använder ngn "experimental" grej? vilken är stablilast?

    hade tänkt mig ngn sånthär i köket:

    without base package
    ingen kernel
    superuser
    launcherpro + adw/launcher2
    xda phone v29 - inte riktigt säker här, vad tkr ni?
    googleapps+youtube
    deskclock+kalkylator
    HTC_IME <3
    WIFI tether
    live wps
    dvm arm11 optimised

    Tror det var allt... vore väldigt tacksam för svar!

    /Adyzz
     
  2. emil.s

    emil.s Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2010
    Inlägg:
    82
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Testade lite olika varianter innan jag fick det att funka.

    Men när jag fick det att funka så flashade jag första in SamdroidMod light (första förmarkerade), med LK2.06.beta3, och så alla apps jag ville ha av dem på listan.

    Sen så flashade jag in samma kärna men utan base-package, men med "DVM ARM11 optimized (sdx) Linpack ~4,5MFlops" istället.

    Funkar hur fint som hellst. Mycket sällan något krachar eller inte funkar som det ska.

    Att lägga in en ny DVM är ju helt riskfritt då det egentligen inte är någon skillnad förutom att koden är bättre optimerad som jag förstår det.
     
  3. Pjodor

    Pjodor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2010
    Inlägg:
    737
    Mottagna gillanden:
    48

    MINA ENHETER

    Om du flashar in 2.08 ska du inte installera superuser från kitchen, du får också med Wifi tether så den kan du också hoppa över. Sen borde du också ha google apps, resten är jag osäker på det är bäst att kolla upp efter att du har flashat in 2.08 och se vad du har fått.

    Jag tror att många kör 2.02 för att den har funnits länge och folk har väll inte orkat byta om det funkar bra, eller inte orkat ändra sin signatur eller vart man nu kan skriva upp det.

    Optemized DVM tror jag är det stabilste boosten just nu. Vill du boosta ännu mer så bör du nog installera Frozen Eclair och inte JIT.

    Själv har jag inte testat antibytes kernel så jag har inte svara på om den är stabil eller bättre på något sätt. Men den är gjord för att öka snabbheten.
     
  4. Adyzz

    Adyzz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    691
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Enligt antibyte skulle hans kernel vara stabil iaf :P Eftersom FroYo's JIT är stabil och hans är byggd på samma och backportad till eclair.

    i570EXXJG2 tänkte jag flasha, verkar vara senaste. Flera säger att den är snabb, så får nöja mig med det (om det inte finns några stabila "boosts").

    Kan jag göra såhär (vill bara vara säker :)):
    1. Flash JG2
    2. Flash LK2.08
    3. Flash SdM:

    - Without base package
    - Ingen kernel
    - Launcher2+LauncherPro
    - XDA Phone v29 (version 30.1 finns på xda... how should I do?)
    - Market,Maps,gmail, youtube (ska kolla först om de finns med i kerneln efter jag har flashat den)
    - Kalkylator (har hört om någon optimiserad kalkylator, men det kanske bara var för folk som använder JIT?)
    - DeskClock, Email
    - HTC_IME självklart
    - w7 nexus bootanim
    - LWP
    - Vilken experimental ska jag ta? (vet att man inte måste ta ngn, men vill ha liten boost iaf ;)) JIT är ju väldigt ostabilt (har jag hört iaf)

    4. Lägga in SGS temat :P Några kommentarer på detta? ^^

    Vill bara vara säker på att jag inte gör helt fel :)


    EDIT: Man kanske bara ska köra på LK2.07beta1 som kernel istället? Och kanske skippa experimental?

    EDIT2: Enligt azek följer INTE samdroid tools med i LK2.08, tror jag tar LK2.07 istället.
     
    Last edited: 23 jul 2010
  5. Jickelsen

    Jickelsen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2010
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hur gick det Adyzz? Jag hade också tänkt flasha in något nytt i helgen, vore bra med lite råd och tips.
     
  6. Adyzz

    Adyzz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    691
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Flashar nog ikväll eller imorgon. Behöver också lite hjälp, är inte saker hur jag ska göra :ehm:
     
  7. Pjodor

    Pjodor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2010
    Inlägg:
    737
    Mottagna gillanden:
    48

    MINA ENHETER

    Vad är det du behöver hjälp med?
     
  8. Adyzz

    Adyzz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    691
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    På LK2.08 står det att man inte ska använda standard components i kitchen, jag vill ju ha kalkylator och deskclock...

    Och finns det ngn stabil experimental som gör telefonen märkbart snabbare?

    EDIT:
    Jag förstår nada här nu. Om jag vill gå tillbaka till JCF laddar jag ner den från samsung-firmwares, och sen får jag en .tar (endast) när jag i JG2 får 4 filer... Om någon kunde hjälpa mig via typ Gtalk skulle jag vara väldigt tacksam! Är dels inte 100% hur jag ska göra vid rootningen och sen förstår jag somsagt absolut zero när det gäller hur man kan gå tillbaka till stock JCF :(
     
    Last edited: 25 jul 2010
  9. Pliind

    Pliind Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2010
    Inlägg:
    2 403
    Mottagna gillanden:
    345
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Platta:
    iPad Pro
    Övrigt:
    Apple Watch 7 Steel
    För att gå tillbaka till stock flashar du in 1.5 och sedan flashar du in JCF med hjälp av Odin!
     
  10. Adyzz

    Adyzz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    691
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Så det räcker inte med att flasha in JCF endast? Pliind, har du tid en stund, addar dig @ gtalk..

    EDIT: Skulle det räcka att endast flasha LK2.08 kerneln? Får ju då root och wifitether vilket är det viktigaste. Sen kan man ju adb pusha LWP's och adb pull på onödigt skit?

    Om jag sen vill unroota efter jag har gjort detta, how should I do?
     
    Last edited: 25 jul 2010
  11. Pjodor

    Pjodor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2010
    Inlägg:
    737
    Mottagna gillanden:
    48

    MINA ENHETER

    För att få de som du inte får med i LK2.08 kan du använda kitchen och without base för att lägga till.

    Vissa paket är one package det är därför de bara är en fil. Då måste du lägga in den under one package i ODIN när du flashar, tror man måste kryssa i nått också.

    För att få bort LeshaKs kernel måste du flasha in 1.5 först för att sedan flasha in den 2.1 du vill ha.
     
  12. Adyzz

    Adyzz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    691
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Tack pjodor! flashar om 15min :)
     
  13. Adyzz

    Adyzz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    691
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Nu rootad! Allt gick finfint och tog ca 2 minuter ^^
     
  14. Denker

    Denker Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2010
    Inlägg:
    217
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Lånar tråden lite. Håller på att göra en rom jag med och har inte riktigt koll på allt och skulle behöva lite hjälp.

    * vad är/gör Linux kernel och vad är det för skillnad på dom?
    * vad är samdroid superuser för något?
    * vad ska man ta för phone apk och vad är det för skillnad på dom
    * vad är MidpPlayer.apk (Java VM), LatinIME.apk , EStrongs File Explorer , Openvpn + Tunneldroid.apk (author)

    * Sista frågan är det någon boost som ni vet är stabil och det inte är några problem med?

    Tack på förhand/Dennis