Hur ska man ladda x10 mini?

Diskussion i 'X10 Mini/Mini Pro' startad av swed2011, 16 jan 2011.

1. swed2011

swed2011 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej,

Har nyligen köpt en SE X10 mini och är grymt nöjd med den, det enda skulle vara batteritiden då, men det visste jag innan jag köpt den.

Men jag undrar hur man ska ladda den, hur gör Ni?

Drar Ni ut sladden direkt när gröna lampan lyser? eller låter Ni den sitta i längre?

Tyckte det var lite luddigt skrivet i användarboken, något om att dden laddar till 100% och sedan laddas batteriet ur, detta för att få optimalt batteri eller något sådant...

Någon som vet något om detta?

Bör man ladda på något speciellt sätt i början?

Hittils har jag laddat den 2 ggr, och då tagit ur sladden när den gröna lampan lyst.

2. holck

holck Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Laddar mina lurar på kvällen och tar dem ur laddaren på morgonen :)

// A

swed2011 gillar detta.
  3. lbs76

lbs76 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Då mina föräldrar köpte en mini pro till mig i julklapp fick de höra att man först skulle köra helt slut på batteriet, varefter man skulle ladda den oavbrutet i 12 timmar. Sedan skulle man låta den ladda ur helt igen och ladda den i 12 timmar på nytt. Därefter skulle de bara vara att ladda den då man tycker. Dock avbröts min första laddning (på grund av klåfingrig brossa), men tror inte att det har så stor betydelse. Står ju inget om denna laddningsprossedur i den som du antyder luddiga manualen.
    Nuförtiden brukar jag använda telefonen ner till ca 10% batteri, därefter stänger jag av den och laddar den över natten, vilket innebär att jag inte drar ur den då lampan lyser grönt.
    Jag har dock låtit den laddas då den har varit uppkopplad mot datorn via usb, men upplever att batteri %:en dalar snabbare efter dessa korta laddningar.
    Mvh lbs76

swed2011 gillar detta.
  4. swed2011

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ok,

5. swed2011

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ok, har läst att nåt om att man skulle göra så med x10 mini också, nåt liknande, men kan ej finna det nu.

Så att låta den sitta på laddning hela natten, kan inte vara skadligt på något sätt då?

6. lbs76

lbs76 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Ingen aning om det är skadligt eller ej...
    Jag gör så, men det behöver inte vara "rätt" sätt. Min motivering till att det är ok är att jag aldrig hört att man diskuterat detta för äldre lurar.
    Min tolkning av texten i manualen:
    Först laddas batteriet till 100%, sedan laddas de ur lite (för att det inte ska överladdas), sedan går laddningen igång igen och laddar till 100% och så om igen.
    Kan ju klart upplevas som slitage, men om man ska se praktiskt på det hela så finns det ingen männsklig varelse som i det långa loppet orkar springa runt och kolla om telefonen är laddad eller ej. Tänk senariot att luren tappat batteri lagom till läggdags, och du måste ha den dagen efter. Inte orkar man sitta uppe tills en grön diod lyser?

swed2011 gillar detta.
  7. swed2011

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för ditt kloka svar. Ok ja det är nog som du säger, enklast att ladda den övder natten.

8. Zkeeter66

Zkeeter66 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Ladda du som vanligt utan att oroa dig! :)

Telen sköter hur det ska laddas bättre än vad vi mäktar med, Och att det ska laddas si, eller så är mest myter från när uppladdningsbara batterier var minst sagt känsliga....
    LiIo/LiPo batterier får ej gå under 3v eller över 4.22 v vilket ofelbart leder till ett trasigt batteri. Men man behöver inte vara orolig, för laddkretsen i mobilen sköter det..... Man behöver inte heller bry sig i om man laddar bara några % lite nu och då, nämnda batterityp har ingen minnesefekt som förstör batteriet..
    I samband med att jag testade lite E-bay batterier så kollade jag hur min minipro skötte sig....
    När telen stänger av. = 3.4-3.45v
    Fullladdat batteri. =4.2v
    Med andra ord god marginal åt båda hållen.....
    Däremot så stämmer det att det kan ta upp till en tiotal laddningar innan ett nytt batteri har full effekt....
    Och drar man ur ner mot 3.0 volt ofta så tar batteriet slut fort.. Är därför en mobil stänger redan vid 3.3-3.5v för att få gissningsvis upp till 2 års drifttid innan batteriet börjar tappa effekt.
    Hoppas mitt svammel gav någon hjälp.......

Sätt på laddning på kvällen och låt den sitta i till på morgonen, är det akut så tar inte batteriet skada om du trycker i några % under en kvart eller så...

Med andra ord, är inte så mycket hokuspokus med laddning som en del vill ha det till......:innocent:

ZaInT gillar detta.