Problem: Hur ska man tänka när det gäller kalendrar?

Diskussion i 'Applikationer' startad av johand74, 28 aug 2018.

1. johand74

johand74 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL
    ROM:
    Stock
    Info:
    Nova Launcher
    Telefon 2:
    Oneplus 8 Pro
    Från början har man Androids egna kalender som ex. är kopplad till gmail kalendern. Sedan kanske man skaffar en bättre kalender som är mera kraftfull och utvecklad, ska man behålla kopplingen till gmail i bägge då? Sen kanske man upptäcker att ingen av dessa kalendrar har någon snygg widget så man skaffar en till kalender - alltså 3 st som är kopplade till gmailkalendern, eller hur gör man?

2. rufy93

rufy93 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    432
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24
    Jag tror att du möjligtvis blandar ihop kalendrar som är knutna till konto (google, live, outlook m.m.) och kalender app som visar kalendrarnas innehåll (vy, widget, notiser etc)

Vanligtvis när du byter kalender app (t.ex. från den inbyggda i Samsung telefoner till Googles app) så förblir själva kalendern den samma få den är knutet till kontot (Gmail).

Kristy gillar detta.
  3. Dadde

Dadde Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    790
    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Platta:
    Apple Ipad Air 16Gb
    Jag säger som @rufy93@rufy93 att det är klart smidigast att koppla alla kalender-appar du vill ha till ditt Google-konto. Annars behöver du lägga in allt separat i dessa appar då de inte kommer att synkas med varandra.

En nyfiken fråga bara. Känner du verkligen att du behöver 3 kalender-appar i telefonen? :)

johand74 gillar detta.
  4. Asawi

Asawi Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    4 910
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Jag förstår inte frågan helt. Eller, jag förstår vad du frågar, men inte riktigt varför. Vad skulle det vara för problem med att ha flera kalendrar kopplade mot Gmail? Det är väl lite av vitsen med en digital kalender att man har sitt innehåll i den även när man byter enhet. Eller, som i ditt fall, väljer en anna kalenderapp. Man behöver ju liksom inte ANVÄNDA allihop om man inte vill. Man använder väl den som har de funktioner man vill ha och widgeten sköter sig väl förhoppningsvis själv och hämtar sitt innehåll utan din insats.

johand74 gillar detta.
  5. pitrus-

pitrus- Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    756
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Enda direkta nackdelen med att ha multipla kalender-appar är väl då att man får lika många notifikationer vid påminnelse som appar man har, dvs vips så har man fyra notifikationer för att handla mjölk och flingor på ICA Maxi [emoji38]

johand74 och MatsGF gillar detta.
  6. MatsGF

MatsGF Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    133

MINA ENHETER

Fast det går oftast att stänga av i appen. Annars kan man dölja notifikation från enskilda appar. (Funktion i senaste versioner av android)

johand74 gillar detta.
  7. johand74

johand74 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL
    ROM:
    Stock
    Info:
    Nova Launcher
    Telefon 2:
    Oneplus 8 Pro
    Har konstiga problem med kalendrar i min Huawei P20 Pro! Om jag lägger in något i kalendern så hamnar det inte där föränn jag startar om telefonen! Använder Digical

Såg senare att fler huawei ägare hade problem med uppdatering av olika widgets!

Last edited: 1 sept 2018
  8. johnconnor

johnconnor Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    393

MINA ENHETER

Vart har du din primära kalender? Google calendar? Outlook?

Står här att appen uppdaterar sitt innehåll med google play services om du använder gmail kalendern.
    Does DigiCal refresh automatically?
    Så den gör ingenting själv förutom att skicka det du skrev till com.android.providers.calendar som sen synkar det till ditt gmail konto.
    Sen är det upp till Play services att synka kontot som i alla fall för mig brukar ske direkt, jag använder bara Google Calendar appen och i webbläsaren Google Kalender
    Det är inte så att Emui har något problem med att synka? Att den inte synkar direkt?
    Jag vet också att Huawei har problem med att deras deep sleep är för sträng när det gäller att synka i bakgrunden.

Men jag har ett svagt minne av att det tog ett tag innan det dök upp på kontot om jag tex skrev in ett möte i kalendern och sparade det. För många år sedan använde jag Business Calendar
    Och de var väl nog därför jag bytte till Googles egna när Kitkat och Lollipop släpptes och appen började se mer mogen ut. Och det synkas omedelbart än att det tog några minuter innan det dök upp.

johand74 gillar detta.
  9. AcPower

AcPower Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    hmm Är det flera som upplever att kalendrarna har blivit mycket sämre
    Jag kan inte lägga till en plats med karta som man kunde för nu kommer kartan upp där jag är och kan inte söka på addres eller liknande
    Samt jag kan inte välja när jag vill ha en påminelse till en händelse ju fasta 1 time 2 timmar 1 dag
    Skall jag med et flyg vill jag veta ca 4-5h i förvväg typ inte en da inte en timme
    Fins dt instälningar för det eller måste jag byta kalender ??
    varför är alla uppdateringar ett steg tillbaka i utväcklingen Fattar inte om en app blir störe borde den ju bli Bätre och smidigare samt mera an'ändarvänlig Alla Android appar blir sämre och sämre

10. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Vilka kalenderappar pratar du om?

Jag använder två kalenderappar.
    1. Calendar Pad Pro - Väldigt bra vecko- och månadsvy så jag har bra översikt.
    2. Google Calendar - För att lägga in och ändra bokningarna.

Den hoppar mellan apparna sömlöst så när jag är i Calendar Pad och väljer att skapa en bokning eller ändra en så hoppar den automatiskt till Google Calendar så jag kan fylla i allt där.

I Google Calendar väljer du helt fritt när du vill ha dina notifieringar och när man lägger till plats i bokningen så fungerar det också bra att söka på adresser eller personer.

Kristy gillar detta.