EN sak jag har funderat på i 3dagar (bara haft den 3dagar ) är hur jag avslutar appen jag är innen i? Räcker det med home tangenten? Eller Back tangenten? Det verkar ju inte vara som Windows luren att man kan klicka på krysset för avsluta. eller som iphone home knappen. Så hur fan avslutar man programmen?? Annars läggs ju apps på apps på apps till minnet blir fullt.. Kollade in Taskkiller med det verkar inte vara nån smart ide..
Du behöver inte stänga av dem, det sköts automatiskt. Android fungerar inte som Windows. Om du har problem med att minnet tar slut så beror det antagligen på att något program du installerat är buggigt och då är program som tex robotop och liknande bra för att hitta boven. Tror att i nästa version av Android så ska det komma med lite inbyggda verktyg för att hitta program som beter sig illa. Se Spare Parts på marketplace för en preview av delar av det.
OK, för en som inte vet.. hur sköts det? Avslutas de när man inte använder de eller? Skulle vara kul att veta lite hur det funkar.. Är ju helt ny med android, kört htc touch hd innan.. Vet du nån sida där det finns lite grundläggande info kan du väl lägga in en länk. I
Android bygger på Linux. Linux har en ruskigt bra shemaläggare som automatiskt rensar ut program som inte längre behöver ligga i minnet. När ett program inte användsa aktivt så ligger det bara och sover.
Mja det är väl så det är tänkt att fungera men så är ju inte verkligheten. Kan tänka mig att det kanske fungerar ok så länge du bara kör dom programmen som medföljer telefonen. Men ladda hem ett par appar i från marketen och kör dom lite då och då så blir telefonen snart hopplöst seg. Vill du stänga av något program så får du införskaffa en Taskmanager, det finns flera att välja på beroende på tycke och smak. Själv använder jag... TaskPanel X
Själv så felanmäler jag program som beter sig illa till utvecklaren och avinstallerar dem. Följer man de guidelines som finns för att skriva Android apps så är det ganska enkelt att få dem att bete sig rätt. Hur android hanterar activities, services och broadcast recievers är ganska bra dokumenterat: http://developer.android.com/guide/...id.com/guide/topics/fundamentals.html#lcycles
Förmodar att du inte kör så mycket program på din telefon, jag kan lova att du kommer få problem för eller senare när du väl får lite applikationer som ligger och snurrar. :rolleyes: Det är ju inte för intet det ploppar upp nya Taskmanagers hela tiden eller att i sort sätt alla med en Android lur har någon Taskmanager installerad.
Några exempel? Inte hittat något som jag bara måste ha installerat som man behöver stänga av med någon taskmanager. Men vi får väl se, kanske inte haft mobilen tillräckligt länge.
Det är ju för program med bakomliggande processer isf? Android arbetar med states, ett program som inte säger att det ska köras när det inte syns eller något annat specifikt sagt till android sparar ju bara ett state på den appen och läggar den åt sidan, minnet som krävs är minimalt och är det så att programmet inte specifikt säger att den ska hålla i det så tas det bort när minnet fylls, vilket för övrigt sparas på de RAM som systemet sköter och du / apps inte kommer åt annars iaf. Men klart har du 25 apps som ligger och tuggar i bakgrunden aktivt och uppdaterar sig själva så slöar det ju ner och drar batteri
Skönt med lite vettiga svar... Ang "states", jag förstår det som att apps'en "sover" om jag inte har de aktivt framme (om nu inte något kräver uppdateringar med jämna mellanrum) , så med andra ord, de som sover syns i "task managern" vilket inte betyder att de ligger och drar ner hastigheten i onödan? Jag har iofs inte märk att telefonen blivit seg när jag kört olika apps, men det känns ändå skumt att de inte stängs av direkt när man "hoppar ur/från" dom. Appsen som kommer upp i Market , måste dom godkännas av google först? nån som vet?
Alltså hmm det e lite klurigt att förstå innan man greppat konceptet, de syns för att de har ett sparat "state" men de körs inte, de "står stilla" om inget annat specificerats(lite generaliserat men man kan utgå från detta ungefär med ett väl skrivet program), som frusna i tiden ungefär om inte systemet pratar med dem och efter ett tag slänger systemet undan det för att göra plats åt annat. Det finns tre "states" Active Active e det som du gör just nu, bara just det som e aktivt, inget annat Unfocused/paused Pausat är det som du fortfarande ser lita av men inte interagerar med, systemet kan ta bort dessa i kris av minne brist (sker typ aldrig) Hidden/stopped Tekniskt sett kan programmet "köra" men systemet rensar detta så fort det anser sig behöva det. Lite som om din lillebror spelar tv-spel (Lillebror e Aktiv, han styr läget). Du kommer och vill spela men bryr dig inte att han e med så han syns lite (lillebror e Unfocused/pausad, han syns men styr inte läget). Han e för dålig och får bara titta på (hidden/stopped, tekniskt sett kan han göra något men inget som tar uppmärksamhet från dig, då får han spö och avslutas). Du kör på men din polare ringer och säger, jag kommer över och lirar, du sparkar bort lillebror från soffan och kör med din polare istället (Lillebror e Destroyed och därmed avslutad) Om ett program inte avslutas när systemet behöver och det segar ner så är det felskrivet och fortsätter kräva att systemet pratar med det, ungefär som att Din mamma kommer in och säger att du måste låta lillebror vara med, då segar det ner och blir störigt