Hur stänger man ner flikar?

Diskussion i 'Allmänt' startad av wonderwalls, 20 maj 2012.

1. wonderwalls

wonderwalls Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej!

Jag är inte säker på vart jag ska fråga så jag chansar här. Har läst runt på google och även på detta forumet men har inte hittat ett svar på det jag undrar.

Jag ägde förut en HTC Incredible S som jag var sjukt nöjd med men tyvärr så blev jag rånad i London (hade inte en enda repa osv). Nu har jag köpt en HTC One S och har börjat vänja mig vid den men det är några saker som jag tycker är lite osmidiga om man jämför med Incredible.

Den första är den att när jag trycker på knappen "Senaste Apparna" på telefonen så ser jag massa program som jag har öppnat ex. spel som Temple Run och meddelanden osv. Även om jag stänger av programmen med Advanced Task Killer så finns apparna kvar när jag trycker på knappen "Senaste Apparna". På Incredible S så fanns det ett kryss ovanför så man enkelt kunde stänga av apparna/flikarna och det blir lite segt när jag surfar på google och klickar på något och får upp meddelandet "för många flikar öppna" när det enda sättet jag vet är att starta om telefonen, och det känns onödigt.

Det andra jag undrar är ifall de apparna jag köpte med Google Play/Android Market till min Incredible S kan installeras på min nya telefon utan att jag måste betala igen?

Tack på förhand.

2. Kurt

Kurt Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    128
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15 PM

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15 PM
    Senaste appar visar vilka du använt senast, inte vilka som är igång.
    Kollade precis mina "senaste" på min telefon, gick sedan in på inställningar -> appar -> aktiva tjänster och kunde inte hitta någon av dem där.

Vet ej hur One S är "uppbyggd" men det kanske finns en meny och en bakåtknapp?
    Har för mig att det är så att om man trycker på menyknappen så ligger appen kvar och drar då den inte är "stängd". Trycker man däremot bakåt tills man kommer till startskärmen så "stänger man av" appen.

Taskkillers är onödigt då android självt dödar processer.

Du behöver inte köpa dem igen. Logga in med samma gmailkonto på din nya telefon och leta upp apparna i Playbutiken.

3. Molleresa

Molleresa Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    57

MINA ENHETER

I stock-ICS så kan man genom att slida brort programmet stänga processen.

4. wonderwalls

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej!

Ja, det finns en bakåtknapp och en menyknapp men programmen finns kvar oavsett om jag trycker på bakåtknappen, menyknappen eller stänger av appen.

Har läst det om taskkillers på forumet, första gången jag hört talats om det.

Men varför säger den när jag surfar att jag har öppet för många flikar? Hur hittar jag flikarna så jag kan stänga ner dom?

5. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Det beror på vilken webbläsare du använder.
    I standard-appen Browser så har jag aktiverat en Lab som heter Quick Controls. Då får jag upp alla flikar när jag drar med fingret åt vänster eller höger från kanten och kan där enkelt stänga alla flikar.
    Utan Quick Controls så syns det en symbol för flikar längst upp till höger.

6. wonderwalls

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack så mycket alla som har svarat. Nu när jag förstår skillnaden på flikar i Incredible och senaste appar i One så var svaret rätt så självklart, i inställningar på min webbläsare fanns flikar och det var bara att stänga ner dom där.

Som jag skrev i en annan tråd har jag en till fråga.

Laddade ner ett spel som är gratis att ladda ner men för att spela måste du betala (my forged wedding (alla har sina guilty pleasures, don't judge!)) och jag har loggat in på min gamla gmail och dubbelkollat att det finns ett kvitto på att jag faktiskt har köpt en sk story. Har installerat om appen men när jag kommer in så finns det ingen story och den ber mig betala igen.

Vad beror det på?

7. zaragon

zaragon Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    83

MINA ENHETER

Precis som det antytts i de andra svaren här, så finns det ingen större poäng i att stänga appar. Den största poängen med detta är om ett spel verkar ha fastnat - Då kan det hjälpa att trycka på hemknappen och sedan "döda" spelet så att det startas om helt från början och inte bara från senaste instans när man startar det igen.

Android är, eller borde vara, bra på att kontrollera och prioritera hur appar körs. Så se till att inte hänga upp dig på saker som ledigt RAM och så. Ledigt RAM är outnyttjat RAM och Android slänger själv ut det onödigaste från RAMen när du behöver mer utrymme.

Listan med senast använda appar i Android har inget att göra med vilka appar som är igång. Appar som "dras bort" från listan stängs visserligen, men att de finns med i listan betyder inte att de är öppna. Listans främsta syfte är att göra det enkelt för dig att växla mellan de senast använda apparna (som Alt+Tab i Windows) och har ett litet sekondärt syfte i att låta sig stänga av appar om du nu tvunget måste blanda dig i Androids app- och minneskontroll. Så se till att inte höra ännu mer om task killers :P

För övrigt borde denna tråd flyttas till One S-forumet eftersom frågorna är så specifika för just den telefonen.

Jag är inte säker på hur webläsaren i One S ser ut, men om det är som i min Sensation, så nyp-zoomar du ut från en max utzoomad hemsida för att komma till läget som visar alla öppna flikar. Se till att inte ha fler flikar igång än du behöver. I annat fall tror jag att webläsaren kommer kräva orimligt mycket RAM, vilket hjälper till att sega ner resten av telefonen.

8. wonderwalls

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej, jag hittar inte One S forumet, hade annars postat i det forumet. Som jag nyss skrev så handlade det mer om förvirring över att ha bytt telefon som hade liknande funktioner. Men tack för förklaringen!

9. lupus

lupus Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Jag antar att det handlar om s.k. In-App Purchasing? D.v.s. att du köpte storyn "innefrån" spelet och inte från Google Play.

I sådana fall verkar det tyvärr ligga risigt till. Jag sökte runt en massa på google för att försöka ta reda på hur det stod till med att kunna ladda ner in-app purchases på en ny telefon, men det är minst sagt snålt tilltaget med information på ämnet. Det bästa jag kunde hitta var http://www.reddit.com/r/Android/comments/p3hae/are_inapp_purchases_transferrable_between_phones/ med svaret "Det är upp till utvecklaren att återställa in-app purchases, men dom är inte tvungna till det".

Kan tycka att det borde ha varit i Google:s intresse att se till att sådant skedde automagiskt genom Google Play, men men...

Det borde gå att använda ex. Titanium Backup för att göra en backup på appen (inklusive in-app purchases) och sen återställa backup:en på en annan telefon, men i.o.m. att din gamla telefon blev stulen så ju det kört med den metoden också.

wonderwalls gillar detta.