Hur stor hänsyn tar du till tillverkare när du väljer telefon?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av zog, 17 mar 2011.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. zog

zog Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

När du väljer en ny telefon, hur stor hänsyn tar du till vem som tillverkat telefonen? Vilken tillverkare föredrar du och varför?

2. Pzycic

Pzycic Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    356
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy A52s
    Har tidigare alltid varit såld på SE just för jag visste hur manyer och saker fungerade, nu med android så är det ju väldigt likt oavsett telefon så det kan hända att jag byter märke denna gången.

3. zog

zog Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Tillverkarna lyfter gärna fram skillnaderna, för mig som aldrig haft en android (bara pillat på andras) är det svårt att avgöra om skillnaderna är större än det man ser i marknadsföringen.

Vilka är de negativa skillnaderna? Förutom att alla kommande versioner av android inte säkert stöds alltså.

Last edited: 18 mar 2011
  4. tekken

tekken Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    249
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 3 XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 3 XL
    Inte stor alls. Spelar ingen roll om det är Samsung eller Sony Ericsson. Däremot har SE fått lite dåligt rykte efter deras XPERIA-serie, bl.a. jag hade den första versionen i den serien med WM 6.1.

Annars bryr jag mig inte vidare mycket, kollar omdömen ifall kunder är nöjda.

5. baracken

baracken Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    103

MINA ENHETER

Jag får ju erkänna att jag tar ganska stor hänsyn till tillverkare oftast när jag köper en ny telefon. Vill helst ha en telefon från en mer beprövad tillverkare. SE tror jag att jag kommer ha väldigt svårt för att köpa igen efter xperia X10. Men brukar leta lite omdömen och så, men sen vet man ju med sig vilka märken som är lite mer beprövade (därav mitt val till HTC)

6. lono

lono Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Nästan ingen alls(har ju en blade som sagt...). Man vurmar ju lite extra SE eftersom det är "svenskt", men å andra sidan balanserar Sony ut det eftersom jag är rätt anti dem efter alla DRM-skandaler(de är rätt sjuka i huvudet, installera rootkits på användares grejer utan att säga till, krävt att få ipt till alla som sett en youtubevideo där en snubbe knäckt ps3 så att han kan lägga in linux etc etc). Sen har ju inte SE varit helt hundra när det gäller Android hittills(även om kommande flottan ser nice ut, speciellt i mellansegmentet).

Jag går mest efter recensioner och omdömmen.

7. AVR4000

AVR4000 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

MINA ENHETER

Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    For min del gar jag huvudsakligen pa plattform, communitysupport (XDA etc) och funktionalitet, samt anvandaromdomen (i Androidforumen) och tester (PocketNow, AndroidCentral, Swedroid o.dyl). Grundkrav ar framforallt att det finns root och att communitystodet ar bra for nallen. En nalle som ar totalt last vad det galler bootloader o.dyl faller bort direkt.

HTC ligger generellt bra till hos mig p.g.a dessa faktorer - framforallt XDA-Developers ar en viktig anledning till att jag gled in pa HTC-sparet och darefter prioriterat deras modeller.

Sony Ericsson ar jag inte speciellt intresserad av, sista SEn blev X1 fast den valde jag snarare p.g.a att det ar en HTC och den hade hogre kvalitetskansla och battre skarm (WVGA) jamfort med HTC Touch Pro. Den nallen tuffar pa an med WM 6.5.5 och HTC Sense 2.5.

Jag skulle absolut inte valja en Sony Ericsson "for det ar en SEMC". Deras lasta bootloaders etc for X10 har inte direkt gjort mig overtygad.;)

HTC ligger helt klart bast till for min del men jag har inget emot att aga en Android med annat marke pa om det finns en produkt med lika bra communitysupport etc. Dock kanns HTC som det sakrare kortet i den fragan, stodet ar helt enkelt enormt i flera olika forum, bade nar det galler teknisk support, tweaks och ROMar.

Det gor ocksa att det ar enkelt att "mix & matcha" sin HTC, t.ex om man vill ha systemversion fran modell A men foredrar modell B hardvarumassigt. Jag kor idag en HD2 i Xperia X1-skal och en Desire Z i ett HD2-skal t.ex.

8. flippzii

flippzii Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

jag är ett litet fan boy av HTC för jag älskar hur de tänker ''YOU'' :D

9. Zorkis

Zorkis Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Jag är också nyfiken precis som trådskaparen.

Jag är lite sugen på SGS2. Hur är Samsung med uppdateringar och liknande? Är det något dåligt med dem? LG känns opålitliga. HTC har ju rätt bra rykte vad gäller uppdateringar. SE har ryckt upp sig något rejält.

Någon som kan berätta om Samsung?

10. baracken

baracken Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    103

MINA ENHETER

En kompis till mig har ju en S och den senaste uppdateringen han fick är 2.2.1 men då ska man ju komma ihåg att inte HTC DHD har fått 2.3 än. Skulle tro att dom ligger till ungefär som HTC man får vänta lite längre än man trodde men man får en bra mjukvara när den kommer ut :) Han tyckte att 2.2.1 fungerade utmärkt på sin och jag har ju läst att 2.2.1 har buggat i DHD och blev indragen, dock fick samsung den uppdateringen lite senare och HTC strunta i den och satsa på 2.3.
    Inte mycket till svar men finns tyvärr inte så mycket att säga :)

11. AndroidFtw

AndroidFtw Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Bryr mig knappt om vem som tillverkat den alls. Så länge hårdvaran är bra och den kör android så kan man fixa mjukvaran om det skulle visa sig vara dålig.

12. Xaphod

Xaphod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12
    Telefon:
    Sony Xperia Z3+

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony Xperia Z3+
    ROM:
    Sony Stock
    Känd tillverkare med bra support och öppenhet för användarsynpunkter är viktigt för mig. Vill gärna att det jag köpt funkar ootb. Har inte tid att experimentera alltför mycket med romar o.dyl.

13. sebastian

sebastian Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18
    Telefon:
    5x

MINA ENHETER

Telefon:
    5x
    Platta:
    Nexus 7
    ROM:
    Lenovo tab 2
    mycket stor!
    var inne på sony sedan SE och nu är htc, vilket inte mycket matchar i mina ögon. ren känsla så jag tänker inte att argumentera ;)

14. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 345
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    haha, då är du som jag, älskar HTC för deras Sense är så snyggt, snyggaste temat från tillverkare

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.