Problem: Hur ta bort ett kalenderkonto som heter SYNCML-ORPHANED?

Diskussion i 'Xperia Z2 - Allmänt' startad av WebMaximus, 14 jun 2015.

1. WebMaximus

WebMaximus Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Använder en app som heter Svensk Kalender både på min Sony Xperia Z2 (mobil) och min Sony Xperia Z3 (surfplatta) och upptäckte plötsligt att de händelser jag lagt in via min mobil inte syntes i kalendern på plattan.

När jag i min mobil kollade inställningar för kalender-appen hittade jag något som hette 'Välj kalenderkonto' typ. Såg där att jag hade en kalender som heter 'Phone Calendar konto: SYNCML-ORPHANED' som tydligen hade blivit min förvalda kalender istället för min Google-kalender. Det förklarade ju varför saker jag la in i mobilen inte syntes på plattan.

Har nu ändrat så även min mobil pekar på rätt kalender dvs min Google-kalender men surt eftersom jag blev tvungen att manuellt lägga in alla händelser på nytt i min Google-kalender för att de skulle synas även på min platta. Ingen aning om varför det blivit såhär och vad orsaken är att det skapats ett kalenderkonto i min mobil som heter SYNCML-ORPHANED. Kollar jag plattan ser allt OK ut och har där inga såna konstiga kalender-konton.

Nu funkar ju allt som det ska men skulle ändå vilja bli av med det här skumma kalenderkontot i min mobil men vet inte hur jag får bort det. Har provat en del tips jag hittat på nätet om att gå in under inställningar-appar och rensa cache osv för sin kalenderapp men hjälper inte. Har även letat efter en folder som skulle heta com.android.providers.calendar om jag minns rätt. Någon skrev att man skulle ta bort den foldern men kan inte hitta den i min mobil.

Någon som vet hur man kan få bort det här kalenderkontot som heter SYNCML-ORPHANED?

2. Honda

Honda Ninja Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 646
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

MINA ENHETER

Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    I can only think about using Titanium Backup deleting com.android.providers.calendar. But you will need root access. I do not know any other non rooted way :(

Regards from Honda

bernard gillar detta.
  3. WebMaximus

WebMaximus Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Ok, since my mobile is not rooted I guess I will just leave it.

Thanks anyway!