Hur ta bort ljudeffekt för kameran ?

Diskussion i 'Xperia X8' startad av brox, 8 nov 2010.

1. brox

brox Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Någon som vet hur man stänger av den "klickande" ljudeffekten som telefonen ger ifrån sig när man tar en bild ? (jag menar när man inte har den i tystläge)

Jag är ny med anroid, och det verkar genomgående vara svårt att hitta "kontextmenyer" för den aktivitet man är inne i. Är jag inne i kameraapplikationen förväntar jag mig att kunna gå in i inställningar och ändra saker(i mitt fall då ljudeffekter). men på X8'an finns bara tre mekaniska knappar frampå nederdelen av mobilen. ingen av dem ger mig en kontextmeny. Ingen "long tap" på pekskärmen ger mig heller någon kontextmeny. Jag har också gått in på inställningar -> sony ericsson -> kamera. Där finns bara geotagging av eller på. Sen finns inställningar->Program-> hantera program. Därunder finns ingenting för kameran vad jag kan se.

2. snigeldroid

snigeldroid Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Så vitt jag vet så måste alla nallar som säljs i usa göra ett ljud vid foto. Antar att tillverkarna rättar sig efter det. Smygfotografering blev ett problem. Många pervon där ute. :-) Jag kan inte säga att det ÄR som jag säger men det är den förklaringen jag hört.

3. Istvan

Istvan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Jag gissar att det enklaste är att ställa hela luren i ljudlöst läge med en widget.
    Och sedan slå på ljudet när du är klar med fotograferingen.

Alternativt använda Locale eller liknande app och slå ifrån ljud kopplade till enskilda händelser (om det går).

4. twintin

twintin Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    59

MINA ENHETER

ALternativt är att använda kamera appar typ Camera 360 eller Vingette. Med dem kan man nämligen stäga av kameraljudet.

5. r00t

r00t Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Ett annat alternativ är väl om möjligt att roota telefonen och därefter ta bort eller ersätta filen med en ljudfil utan ljud.

Här behandlas samma ämne, de flesta utav förslagen som nämns där har dock redan avhandlats här på Swedroid.
    http://androidforums.com/motorola-droid/30759-turn-off-camera-shutter-sound.html

För den som är intresserad utav lagrummet och vill spåna vidare kring den juridiska aspekten kanske detta kan vara något att starta med:
    http://thomas.loc.gov/cgi-bin/bdquery/z?d111:HR00414:@@@L&summ2=m&

Edit:
    Här avhandlas samma tips som jag gav ovan (men kräver som sagt root)
    http://forum.xda-developers.com/showpost.php?p=7927987&postcount=17

Last edited: 11 nov 2010