Hur tekniskt efterblivna är Apple?

Diskussion i 'Off Topic' startad av Tjalle Tvärvigg, 10 sept 2024.

1. Tjalle Tvärvigg

Tjalle Tvärvigg Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6
    Tänkte testa om det finns vettiga alternativ till Spotify så har installerat Amazon, Qobuz, Apple music, Tidal samt öppnat YT som jag hittills aldrig brytt mig om.

Svaret var att de flesta är ok, flera har bättre ljud än Spotify men samtliga har sämre gränssnitt och ingen är i närheten av Spotify connect.

Men det jag tänkte gnälla på är Apple Music. 2024 är det så efterblivet att jag inte kan logga in på hantera ditt Apple id på Android eller Windows. Man får först ett mejl med verifingskod, därefter anger man mobilnummer och får ny verifiering via sms (redan här är processen tragisk) och därefter får man en sida med knappen Fortsätt. En stor grön knapp och klickar man på den händer absolut ingenting.

På Apple music for artists är de åtminstone ärliga. Där får man ett meddelande om man använder en Android att man kan bara komma åt tjänsten om man nedgradera till iOS . Dvs har man som jag distribuerat musik till flera streamingtjänster kan jag inte redigera min artistsida med mindre än att skaffa en medioker mobil enbart för det....

Har i många år undvikit Appleprodukter då min erfarenhet är att det alltid är en massa krångel och den uppfattningen har inte försvagats av detta teknikdebacle.

Last edited: 10 sept 2024
  2. mattihp

mattihp Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 175
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2
    Telefon 2:
    Samsung s20+
    Övrigt:
    Chromecast med Google TV
    På mobila enheter, 1-4 år. På datorer är de jäkligt smarta. Optimerade enheter på rätt billig hårdvara som de säljer till ett högt pris.

3. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 010

MINA ENHETER

Precis denna inlåsning är det jag alltid har stört mig mest på, vad gäller Apple. Allt för att användaren inte ska kunna använda andra produkter än Apples egna. Du nämner ett exempel med Apple Music, där jag inte vet ifall ditt problem beror på en tillfällig bugg eller Apples medvetna val, men det finns ju säkert hundra andra exempel också där Apple-produkter och tjänster bara kan nås på ett begränsat sätt ifall man inte sitter på en Apple-enhet. Hur svårt kan det vara att fixa ett vanligt webbgränssnitt för sina tjänster, nåbart på alla plattformar?

För att inte tala om Apples undermåliga implementering av diverse protokoll. Till exempel Bluetooth. Man har alltså infört stöd för att kunna koppla upp trådlösa hörlurar m.m. över Bluetooth på Iphones, men samtidigt har man helt struntat i den del av Bluetooth-protokollet som används för att överföra filer över bluetooth. Ytterligare ett sätt att begränsa användarna. För mig är det vilseledande att påstå att Iphone stödjer Bluetooth - det enda den stödjer är Apples ensidiga implementering där de själva valt ut vad de tycker du ska ha tillgång till.

eastbound gillar detta.
  4. iPatsa

iPatsa Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    81
    Operatör:
    Hallon, Telenor, Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon, Telenor, Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S22 EE
    Telefon 3:
    Fairphone 5
    ROM:
    /e/OS
    Platta:
    Redmi Pad Pro
    Övrigt:
    Google Chromecast med Google TV (HD)
    Sony Bravia KD-65XH9505
    Hm inga problem här att logga in med lösenord från Apple Music för Windows. Valde därefter SMS och fick en kod och kom sedan till mina kontosidor hos Apple.

5. Tjalle Tvärvigg

Mottagna gillanden:
    6
    Kollade med devtools. Ser att det kommer en json som svar som pekar på att det är nåt problem med kontot.
    Det går ju att slänga upp ett felmeddelande och försöka peka på hur det det kan åtgärdas (troligen är svaret att nedgradera till ios....).

6. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 010

MINA ENHETER

I Chrome känner jag till "View page source" och "Inspect", två funktioner där man kan få fram lite dold info om webbsidor.
    När du säger "devtools", berätta gärna lite mer, hur hittar man det och hur gör du sen för att få fram infon du hittat? Är det något som är inbyggt i Chrome också?

7. Tjalle Tvärvigg

Mottagna gillanden:
    6
    Om du använder Inspect kommer du till det jag kallar devtools, en samling flikar som visar vad som döljer sig bakom websidan. Tror det är i Firefox det heter så men spelar ingen roll för det finns även i Chrome och Edge och högst sannolikt även i Opera och Safari. För Chrome/Edge/Firefox öppnar man det enklast med F12 på Windows. Sannolikt samma för alla browsers.

Inspect skickar dig till fliken som visar vilka element som finns på sidan. En annan bra flik är konsolen som visar vad som exekveras. I mitt fall gick jag in på nätverksfliken och såg att en request skickades när jag klickade på knappen och kunde då även gå in och titta på svaret.

8. Tjalle Tvärvigg

Mottagna gillanden:
    6
    Eftersom jag förstår att alla sitter på nålar hur det gick så kunde jag inte komma runt det själv utan fick kontakta supporten. Efter att ha uppmanat mig att installera iTunes (vilket jag aldrig kommer att göra sen jag testade olika ersättare till Winamp för många år sedan installerade bla det skitprogrammet - som utan att varna döpte om alla mina mp3.... - något jag aldrig förlåtit) eller logga in via en iPhone/iPad (äger ej dylikt) så fick de erkänna att det var ett känt fel men som de kunde fixa manuellt. Så nu kommer jag in - och har fortfarande inget iTunes eller annat iTjafs.