Hur undvika att android stänger ner program?

Discussion in 'Allmänt' started by SnArc, Jun 27, 2012.

1. SnArc

SnArc Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag använder en separat equalizer när jag lyssnar på musik m.h.a. vissa appar som saknar detta.
    Titt som tätt stängs denna dock ner och jag får då manuellt starta den igen vilket blir frustrerande.

Finns det något sätt att låsa denna så den förhindras att stängas ner?

2. appel

appel Professional Droid Medlem

MINA ENHETER

Be utvecklaren rätta sin app skulle jag tro. Som tur (otur också kanske eftersom så många appar missbrukar det) så finns det stöd i Android att göra en app som i princip aldrig stängs av.

3. Wimz3n

Wimz3n Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Det kan inte vara så att du använder någon form av "taskkiller"? I så fall ställer du in detta i det programmet. Men återigen rekommenderas du inte att använda någon sådan då det kan medföra problem.

4. SnArc

SnArc Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Inga taskkillers.

Gillar inte att android självmant stänger program, vill bestämma detta på egen hand.
    Borde finnas nåt sätt för användaren att låsa appar på.

Får kontakta app-utvecklaren om ingen annan lösning finns.

5. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Android stänger av appar om den behöver det. Se till att inte starta appar som kräver för mycket minne. Spel är typiskt väldigt dåligt att köra om du vill undvika att processer stängs.
    Här kan du läsa om livscykeln för aktiviteter och hur den prioriterar:
    http://developer.android.com/reference/android/app/Activity.html#ProcessLifecycle

Om equalizern kör som en service så får du även titta på livscykeln för servicar:
    http://developer.android.com/reference/android/app/Service.html#ProcessLifecycle

För att göra den svårdödad så ska processen köras som en service och sättas att köra i förgrunden:
    http://developer.android.com/refere...tartForeground(int, android.app.Notification)

Ett annat knep för att undvika att processer dödas är att skaffa en telefon med mer minne :)

6. appel

appel Professional Droid Medlem

MINA ENHETER

Idéen i Android är att man som användare inte ska behöva bry sig om en process är igång eller ej. Det ska verka som om alla appar alltid är igång så att säga, och sen under huven så fixar Android med att starta och stoppa processer efter behov. Kräver ju dock att appar följer dokumentation för hur man ska göra för att användarupplevelsen ska bli bra vilket det är lite si och så med.