Hur uppgradera firmvare?

Diskussion i 'Hero' startad av _z_, 2 sept 2009.

1. _z_

_z_ Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Har haft min Hero i snart en vecka nu & läser det mesta här. Väntar nu på firmvareuppgraderingen som snart ska anlända men är lite orolig för tillvägagångssättet när man lägger in den.

Jag trodde först att det bara skulle vara att i menyn välja fv-uppgradering men tydligen så ska detta enligt annan tråd här inte fungera utan man får dra hem fv:n via datorn & lägga in den manuellt, nu kommer den stora frågan, hur?

Mobilen töms ju totalt, hur backuppar jag på lämpligt sätt innan? Finns ett program för detta & i så fall vart?

Man snackar om två uppgraderingar, en för själva mobilen & en för Android. Har jag uppfattat detta rätt & vilken av dessa är det i så fall som kommer först? Känns som ett mycket tidsödande arbete att börja om från början efter uppgraderingen så jag funderar på om jag ska invänta båda så jag slipper dubbelarbetet.

Jag skulle uppskatta om ni svarade utan alltför mycket konstiga uttryck, svara som om jag vore total idiot så kanske jag får ihop detta :-) Det är så mycket rommar hit & dit så jag blir alldeles yr...

2. JDS

JDS Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    32

MINA ENHETER

Det är inte säkert att uppdateringar kommer att rensa din telefon. Uppgraderingen ifrån HTC för magic gjorde tydligen det (enligt HTC:s hemsida kring uppdateringen, har inte testat själv). Androids uppdateringar har heller tydligen inte rensat telefonen.

Det finns en mängd olika apps för att spara saker från din telefon till SD kortet. Såg i någon tråd ett program som skulle fixa mer eller mindre allt men det programmet hittade inte jag på Market trots att det skulle vara gratis.

När det gäller kontakter, kalender och email så är det, för mig, inget problem för allt ligger på mitt google konto.

Man kan göra backup på dina program med exempelvis "Astro".

Backup av dina bookmarks kan göras med "Bookmar Backup & Restore"

Jag använder inget program för backup av SMS/MMS med det finns program för det också, tror de heter "SMS Backup" och "MMS Backup"

Ifall någon annan vet bättre program eller ett bra program som gör allt så skulle det vara intressant att veta. Frågan är ifall man gör backup av dina inställningar och uppgraderar Android så är frågan ifall det kommer funka att göra en restore ifall det kommer en mängd nya inställningar.

3. _z_

_z_ Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Tack för svaret. Jag har också googlekonto så kontakter kalender & mail är inget problem, Astro har jag också så det ska jag kika på.