Problem: Hur upplever ni eran telefon?

Diskussion i 'Galaxy S2 LTE' startad av Herrn, 17 jul 2012.

1. Herrn

Herrn Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 601
    Operatör:
    Telia Comviq
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia Comviq
    Telefon:
    Platta:
    iPad PRO 128GB
    Hej jag undrar hur upplever ni eran telefon, nu när ni har haft den ett tag, hur är mottagningen i den, får ni ut den hastigheten på datan som ni har på erat abbonemang?
    mvh Herrn

2. John-Erik

John-Erik Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    Samsung galaxy S9

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung galaxy S9
    Det är en speciell telefon jag faktiskt inte skulle byta mot någon annan. Får fina hastigheter, men jag är ju Stockholmare. Delar ofta Internet till min platta och dator på resande fot och nu när jag bor korttid. Trots att jag kanske får 80mbit per s så delar inte den mer än 20 ungefär trådlöst. Har inte provat Internetdelning via USB.

Telefonen som telefon funkar för mig som vilken smartphone som helst. Men jag förstår att andra har problem.. För denna telefon har jag fått mycket användning för den. Pålitlig att streama långa event som fotbollsmatcher. Jag behöver inte riktigt köpa mobilt bredband till datorn iaf när jag har 10 GB att leka med :). Det gäller väl att hitta sin finess med sin LTE.

Skickat från min GT-I9210 via Tapatalk 2

3. Herrn

Mottagna gillanden:
    1 601
    Operatör:
    Telia Comviq
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia Comviq
    Telefon:
    Platta:
    iPad PRO 128GB
    Tack för info, är det att inte så många som har den?, tycker att det är få som höra av sig här

4. Jennyblom

Jennyblom Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Jag har inte kollat om hastigheten är densamma som erbjuds men det går ju jäkligt snabbt med 4g måste jag säga, det är en markant skillnad på bara 3g igång men o andra sidan så fungerar ju inte samtal när man har 4g igång så väntar man samtal eller ska ringa nån måste man tyvärr stänga av de annars bryts samtalen.

Min erfarenhet e att det är många som har problem med detta när de gäller denna lur, likaså att batteriet inte e vad folk förväntar sig, man kan tycka vad som e vitsen med en 4g lur när de inte funkar som de ska, bara de här med samtalen retar jag mig enormt på o även om ISC dyker upp tror jag inte de fixas heller, ska dock avvakta tills dess o förbättras de inte tänker jag fan byta till en S3:a istället.

Last edited: 18 jul 2012
  5. Xenorth

Xenorth Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Det är precis som Jennyblom säger. Tänker redan idag faktiskt att köpa en S3:a och sälja min S2 LTE tyvärr. Sen byter man upp sig till S3 LTE om det kommer funka bättre :)

Jennyblom gillar detta.
  6. Jennyblom

Jennyblom Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Lyckos dig, vill oxå ha den !! :) Tror du LTE funkar bättre på den ? Va jag förstått har den väl redan fått uppdateringen oxå va ?

7. Herrn

Mottagna gillanden:
    1 601
    Operatör:
    Telia Comviq
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia Comviq
    Telefon:
    Platta:
    iPad PRO 128GB
    S3an som finns nu har inte LTE Jennyblom, ev kommer s3an med LTE, men ingen vet om den kommer hit, vad jag vet i alla fall

8. Xenorth

Xenorth Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Förhoppningsvis kommer LTE fungera bättre på den SG3 som kommer ut senare. I sydkorea den 9:e juli så släpptes en LTE version med samma processor som vi har i den internationela versionen av SG3. (2GB RAM också) Verkar fungera bra dära utan att samtal bryts etc. Men man vet aldrig vad som händer med våran LTE version här i vårt avlånga land. Kanske blir samma som SG2 LTE:ehm:

Men vi får se. Får lida av 3G uppkoppling ett tag till dårå:) Blääe:P

9. jonsjo

jonsjo Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7
    Telefon:
    Samsung Galaxy s20+

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy s20+
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Platta:
    Samsung Galaxy TAB s7+
    För mig fungerar den utmärkt. Precis som John-Erik säger så är den outstanding vad gäller surf med 4g. Mitt gamla 3g-abonemang till bärbara datorn samlar mest damm numera då hastigheterna och responstiden inte ens går att jämföra. Högsta hastighet jag uppmätt är 88mbit.

Många verkar dock ha problem med nedkopplade samtal, men personligen misstänker jag att det har mer med att nätet inte är helt optimalt ännu. Även jag bor och använder den mest i Stocholm med omnejd och har själv aldrig råkat ut för det trots flitigt användande både i jobbet och privat. Det är tråkigt att det är så men det är bara att hoppas dom löser det med kommande uppdateringar till både telefon och nät.

Batteritiden är annars en het potatis. Jag var medveten om den från början så jag införskaffade mig ett större direkt som jag använder när jag vet att jag inte kommer ha tillgång till laddning på ett tag. Jag brukar även stänga ned 4g och endast köra gsm/3g då jag vet att jag inte behöver nån snabbare surf via *#2263#. Även det spar nått enormt på batteritiden.

+ Snabb telefon
    + Bra med app-utrymme (kommer från htc-desire)
    + Överlägsen surfhastighet, även utdelat (Är egentligen ojämförbart med 3g, mer som att jämföra modem vs adls tex)

- Byggkvaliteten (Men det gäller samsungs plastval i hela SGS-serie)
    - Batteritiden (Men är man medveten om det innan och har möjlighet att ladda eller kan avstå från 4g då man ej använder det så är den inte sämre än andra smartphones på den punkten)

eventuellt minus är ju att folk har problem med nedkopplade samtal, men det vill jag egentligen inte belasta telefonen för då det inte gäller alla och att jag personligen tror det mer har med nätet att göra.

Slutsats:
    Vill du ha en otroligt snabb telefon vad gäller surf och funktioner, ej har krav om användning 12+ timmar utan laddning vid hög belastning så är denna telefonen nått för dig. För mig är det den bästa jag haft förutom byggkvaliten som Inte går att jämföra med min förra telefon HTC Desire.

10. John-Erik

Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    Samsung galaxy S9

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung galaxy S9
    Jag var medveten om att fenomenet smartphone och dålig batteritid var generellt oavsett modell, så jag köpte ett extra batteri direkt efter jag bestämt mig för att skaffa en smartphone. Går omkring med den i väskan eller fickan. Smart med den är att jag kan ladda andras telefoner när de behöver det.

Mitt bästa 4G-minne var på Gotland under Almedalsveckan. Jag tror inte det mobila nätet kan bli mer överbelastat. Så mycket folk samlad på en liten plats där många använder sig av twitter, facebook m.m. Hela 3G nätet var högtrafikerat. När jag kopplade mig på 4G kändes det som att åka på Essingeleden söderut i rusningstrafik och titta på alla krypande norrgående bilister medan jag fick vägen för mig själv.

Jag tycker man ska passa på med 4G i telefonen medan man har denna fördel med mycket mindre medtrafikanter.

11. Vivadata

Vivadata Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Bekräftar kanonhastighet på surfen. Löst batteritiden genom att köpa in ett extra batteri på Tradera för ca 130:-. Riskera inte längre att sitta med oladdat batteri.

12. Heltfri

Heltfri Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag älskar min lur, men det jag tycker är lite trist är att det inte finns några alternativa romar. Men det är ju mest för att jag vill leka. Inte för att det egentligen finns ett behov :-)

13. Herrn

Mottagna gillanden:
    1 601
    Operatör:
    Telia Comviq
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia Comviq
    Telefon:
    Platta:
    iPad PRO 128GB
    Vad brukar du få för hastigheter med tele2 på 4g?

14. John-Erik

Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    Samsung galaxy S9

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung galaxy S9
    Mycket olika med mina hastigheter. Innanför tullarna i Stockholm har jag hastigheter att vara stolt över. Har alltid över 15mbit/s oavsett förort eller innerstad, 40-50 e inte ovanligt att få i stan. Den praktiska skillnaden i slösurf gör inte så mycket när man väl är över 20mbit/s. Klart skiljer nedladdning. Har lagt upp en bild på detta forum där jag mätte upp 99.86 mbit/s ner i Johanneshov.
    För att tillägga är uppladdningen alltid över 5mbit/s på de områden ja e trygg med 4G. 8-10 förekommer när nedladdning är över 20.

15. rickard_nr1

rickard_nr1 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

ungefär samma som jonsjo skriver, gick från desire så batteritiden är man medveten om och har inte alls ont av att den äter batteri, kopplar ner sig gör den inte för varesig mig eller tjejen som har likadan, 4g funkar toppen när man vill ha de, surfar man inte stänger jag lätt av den genom *#2263# finns ingen anledning att köra 4g när man bara har den som telefon och kollar mail och sånt. spar ju en hel del batteri att inte köra 4g samt att luren själv inte klarar av att växla mellan 4g och de andra när de ringer. är överlag nöjd men som sagt en del små förbättringar hoppas man ju på

16. L-Å

L-Å Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14
    Telefon:
    S25 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    S25 Ultra
    Övrigt:
    Galaxy Watch
    Nöjd med fråga.

Jag är mycket, mycket nöjd med min LTE. Det är klart att batteritiden kunnat vara bättre men jag har aldrig kört tomt.
    Jag undrar dock vad skillnaden består i om man stänger av 4G med *#2263# jämfört med att bara köra på "Endast WCDMA" i inställningar.

17. jonsjo

jonsjo Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7
    Telefon:
    Samsung Galaxy s20+

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy s20+
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Platta:
    Samsung Galaxy TAB s7+
    Skillnaden är väl att du kan köra gsm/wcdma genom *#2263# medans du endast kan välja antingen eller i vanliga menyn.

18. Tsunami

Tsunami Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag upplevde min Samsung LTE så dålig att jag gjorde en reklamation på den och fick byta till en Galaxy SIII istället. Det visade sig också vid ett senare tillfälle att när kollegan ringde Samsung support så sa han att det chip som sitter i LTE'n aldrig skulle kunna bli helt bra och vad han hade hört så ska dom ev sluta tillverka den. Han tyckte att min kollega skulle reklamera den.

Problemet för mig var att antingen hade jag täckning eller så var det absolut ingen täckning alls.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

19. jonsjo

jonsjo Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7
    Telefon:
    Samsung Galaxy s20+

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy s20+
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Platta:
    Samsung Galaxy TAB s7+
    Om det mot förmodan stämmer låter det som att det antingen sitter olika chip i olika serier eller att det skulle kunna vara fabrikationsfel på vissa enheter eftersom dom flesta verkar fungera utmärkt.
    Har själv aldrig upplevt det du beskriver.

Om en enskild support-tekniker uttrycker sig så tycker jag det låter som hans egna tankar/slutsatser/åsikter, vad vet jag. Nån annan som fått liknande besked eller nån som sett nått officiellt uttalande som skulle kunna peka i den riktningen?

Jag tror fortfarande mer på att det har mycket att göra med barnsjukdommar i 4g-nätet.
    Tex så TROR jag mig ha kommit på att telefonen drar mer kräm i vardagsrummet hemma. (kan förståss ha varit nån app som hängt sig i bakgrunden de ggr det hänt, bör dubbelkollas) Har även som lägst nedladdningshastighet där(2 - 4mbit mot ~50bmit i resten av lgh). Dock full täckning. Det kan tyda på att den masten jag är uppkopplad mot när jag sitter där inte riktigt är optimerad än. Har svårt att tro det skulle ha nått med "chippet" i den att göra.
    Men som sagt, det är bara jag som spekulerar "högt".... :)

20. Tsunami

Tsunami Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Kanske är så att han hittar på, ingen aning. Men jag hade extremt dålig erfarenhet av denna telefon och det har kollegan också. Min funkade ibland och då kunde jag ha 30 mbit hemma i vardagsrummet men den hade oftast problem. Det var ungefär som en on/off knapp gällande täckningen.
    Tele2 har även verifierat att det är problem med denna telefon (har haft väldigt mycket diskussioner med dom).
    Men funkar den för dig/er så är det ju bara att köra på. Telefonen i sig är det inga fel på.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2