Hur upplever ni Wifi-mottagningen?

Diskussion i 'Magic' startad av recman, 3 jul 2009.

1. recman

recman Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Hur upplever ni andra med Magic att mottagning av wifi är? Bra, dålig? Nyligen fått hem min Magic och jag tycker den funkar som man kan förvänta sig hemma. Men här på jobbet så har tex min dator full mottagning på företags-wifi medans Magic inte ens hittar det, förutom ibland, då kan det popppa upp. Det märkliga är att det spelar nästan ingen roll vart på kontoret man befinner sig.

Kan mycket väl vara så att wifi här på jobbet är lite speciellt, det är inte riktigt uppsatt som vilket wifi som helst utan de har krånglat till det lite extra för att höja säkerheten.

Men som sagt, hur upplever ni andra att mobilens wifi-mottagning är?

2. gnutten

gnutten Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Tycker både mottagningen på WiFi och 3G mottagningen fungerar men är under all kritik

För att jag ska få full mottagning på Wi-Fi krävs det att jag sitter 30cm i från min trådlösa router, datorn fungerar där i mot med full täckning inne hos grannen.
    Händer även ofta att jag tappar täkningen på WiFi när jag är hemma.
    (Routern står på övervåningen i ett hus med gips väggar)

3G mottagningen ligger för det mesta på pinne 1 & 2 inne i Centra Göteborg ytterst sällan jag kommer över pinne 2 i täckning. I går upplevde jag för första gången sedan jag fick telefonen Turbo 3G.

3. Hellberg

Hellberg Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel 4
    Telefon 3:
    HTC U11
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S4
    3G-mottagningen tycker jag överlag är helt okej, men den kunde väl kanske vara bättre den med. Men den är iaf avsevärt bättre än min tidigare lur, SE w890 (som iofs var riktigt, riktigt dålig på det området). Jag har oftast 3-4 pinnar både hemma (strax utanför centrum i örebro) och på jobbet (i centrum) har jag i princip alltid 4 (max).

WiFi är dock riktigt dåligt. Hemma i min lägenhet på 58 kvadrat så funkar det ok mot min linksysrouter, men mottagningen är inte superbra trots relativt litet avstånd. Provade hos föräldrarna som bor i hus och kör en dlink di-524-router, där fungerar det nästan inte överhuvudtaget när routern står på nedervåningen och jag sitter på övervåningen. WiFi-mottagningen ligger då på lägsta signalstyrka som max i princip och den lyckas ansluta typ var 5e gång. När jag kör med laptopen på samma plats så har jag ett eller två snäpp från full signalstyrka och aldrig några problem att ansluta.

4. Kajlie

Kajlie Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    Samsung S20+

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung S20+
    Vad är det det reglar ni har i huset ? Stålreglar har en tendens att störa signalerna.

5. gnutten

gnutten Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Det är bara trä reglar bortsett från en stål balk som löper genom huset som övervåningen vilar på. Men oavsett så fungerar ju laptopen bra medans telefonen har prolem.

Känns om det här problemet har med mjukvaran att göra ala iPhone.
    Till iPhone (som också hade problem med mottagningen) vet jag det släpptes för väldigt länge sedan en uppdatering av mjukvaran som förbättrade mottagningen,

6. mmanson

mmanson Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har 4/4 pinnar på H och 4/4 på 3G Borlänge /Dalarna och bor inte i närheten av centrum utan "suburbia".

7. recman

recman Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Man kan ju hoppas att det är ett mjukvaru problem så HTC kan lösa det mha en uppdatering. En mobil kan nog aldrig få lika bra mottagning som en pc men lite bättre än så här borde gå. Min SE W960 hade ju bättre wifi än Magic har.

8. blunden

blunden Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Ja, antennen lär vara betydligt mindre på telefonen. Man kan ju alltid hoppas på en mjukvaru-fix dock. Använder själv mest 3G dock.

9. mikecomputing

mikecomputing Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Många faktorer som spelar in vad gäller wifi och Blåtand (som slåss om samma frekvensband). Att trycka in en wifi/Bluetooth antenn i en liten mlobil och att det överhuvudtaget fungerar är egentligen fantastiskt bara det.

Sen är det nog inte bara "mobilens fel" Om jag ska säga nåt om exempelvis DLink så är de överhuvudtaget skrämmande urkass router åtm den jag hade, vilket om jag inte minns helt fel var just en 524. Knappt den funkade med min laptop i en liten studentlya på 30 kvadrat.

min linksys funkar fint däremot både med laptopen och mobilen. Så som sagt många faktorer som spelar roll.

Men överlag tycker jag att Wifi funkar bättre än Blåtand och headset som jag personligen haft jäkla strul med. (Den verkar göra massa "omsändingar" med omsändingart till följd att OS:et ballar ur och inte hionner hantera det till följd att musiken kan tystna flera sekunder vuilket e jäkligt irriterande...