Hur vara säker på att internet är av?

Diskussion i 'Allmänt' startad av ergnot, 17 aug 2010.

1. ergnot

ergnot Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har precis införskaffat en android, men ännu inte hunnit fixa ett internet-abb till den. Är därför lite oroad, som helt oerfaren smart phone användare, att internet ligger på i bakgrunden eller dyl. och att jag får en fet räkning i slutet på månaden.

Frågan är säkert lika enkel som den är dum: kan jag vara säker på att internet inte är på om jag inte ser 3G symbolen uppe i högra hörnet? :o

2. mannyb

mannyb Androidpamp Moderator

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Installera appen/widgeten APNDroid (finns på Market, gratis). Med den kan du stänga av all datatrafik via mobilnätet genom ett enda tryck, och sedan aktivera det igen på samma vis. Telefonen kommer fortfarande kunna ta emot/ringa samtal och ta emot/skicka SMS, men all internetaktivitet stängs effektivt av. Jag använder själv den appen för min andratelefon, till vilken jag bara har ett kontantkort utan fri data.

3. ehnvis

ehnvis Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    LG G5

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    @mannyb Tyvärr så måste jag säga ifrån här.

Vad som händer när man använder APNdroid är att den ändrar APN till något felaktigt och då så får man ingen PDP context (som det kallas på fackspråket) vilket gör att man inte får en IP adress.

Dock så finns det i operatörens system en funktion som slår ut APNDroid och liknande lösningar (dvs felaktigt APN). Normalt sett så kollar systemet (SGSN) inkommande förfrågan från mobilen och jämför det APNet mot vad som är lagrat i databasen (HLR/VLR). Skulle APNet vara felaktigt så nekas normalt sett accessen men om operatören slår på funktionen i SGSN noden så använder den sig av det som står i databasen och ignorerar totalt vad som kommer från mobilen i fråga om APN och du får access.

Nu ska vi iofs vara glada här i Sverige då det verkar som ingen av våra operatörer använder sig av denna funktion men jag misstänker att det kommer ske i framtiden. I labbet (där jag jobbar och har ansvaret för paket data miljön, dvs de system som har hand om data trafiken till/från mobilen) så har jag den funktionen påslagen för att förenkla livet för alla i labbet.

4. Snapphane

Snapphane Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    277
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22
    Övrigt:
    TicWatch E
    Du kan även trycka på "power knappen", få upp en meny och där välja att slå av/på mobil data :)

5. ehnvis

ehnvis Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    LG G5

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    Tyvärr inte alla mobiler som har den funktionen.

6. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 228

MINA ENHETER

Du kan också använda appen 3G watchdog för att se hur mycket datatrafik som går. Den kan försämra batteriprestanda men det kan det vara värt ibland.

7. Johnny

Johnny Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Rekommenderar att man sätter watchdog att uppdatera kanske 1 gång i timmen, så blir batteriförbrukningen inte farlig :)