Hur, varför? Angående rättstavning

Diskussion i 'Allmänt' startad av Gas1000kg, 10 maj 2017.

1. Gas1000kg

Gas1000kg Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Jag vill ha mina röda linjer men ej auto correct...hur gör jag då? Eftersom jag gillar att leka lite med orden så måste självklart den tråkiga rättstavningsfunktionen auto correct bort. Fast även om jag gillar att leka med orden händer det ju att man stavar fel eller missar någon bokstav och då vill jag att det röda strecket finns där. Det röda strecket ger mig en snabb överblick på en större textmassa och jag kan välja enkelt om jag vill ändra eller låta det stå kvar...grymt behändig funktion.

Nu till mina problem.
    På senaste tiden har det röda strecket blivit mer och mer utrotningshotat (jag har stängt av "inlärningsfunktionen" ja). Det röda strecket finns där i whatsup, KIK, Hangout, webmail, webmailklienter och sms på ett hyfsat sätt när jag använder Samsungs egna tangentbord. Problemet är bara att där jag verkligen behöver det röda strecket, nämligen i Gmail ofinns helt det röda strecket under felstavade eller med mening felstavade ord. Detta gäller Gboard, Samsung-tangentbord, Fleksy, A.Itype, Swiftkey + några till.

Gör jag något fel? Har jag missat något? Alla skriver att problemet inte har med Gmail att göra men hur kommer det sig att det är där det röda strecket absolut inte finns just där?

Samsung S7

Hjälp...

Last edited: 10 maj 2017
  2. Gas1000kg

Mottagna gillanden:
    0
    Ok, eftersom min fråga verkar vara svårt att svara på så kan vi väl ha en öppen diskussion om hur ni gör.

Hur använder ni era tangentbord?
    Använder ni autocorrect?
    Använder många "föreslagen text" (här ingår swype)?
    Får ni röda streck under ordet om det är uppenbart fel?
    Får alla röda streck under felstavade ord i gmail?

3. cobben

cobben Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 207
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Jag får röda streck under rättstavade ryska ord när jag råkar byta tangentbords språk av misstag till svenska/engelska.

Men min rättstavning på ryska har blivit bättre tak vare googles försök att uppfostra mig.

Man skulle behöva lägga mer tid för att förstå hur man kan utnyttja detta hjälpmedel, man är för lat, som vanligt.
    .

4. Gas1000kg

Mottagna gillanden:
    0
    Tack för input!

Ja, precis. Jag har inget emot att Google "fostrar" mig när jag skriver på utrikiska då svedalska är mitt modersmål men skriver jag på äran och hjältarnas språk vill jag skriva så som jag vill skriva, endast bli uppmärksammad på att det skulle kunna vara fel.

Last edited: 16 maj 2017