Hyffsad Androidtelefon+Billigt abonnemang

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Ailert, 4 jan 2013.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Ailert

Ailert Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej
    För över två år sedan gjorde jag ett halvhjärtat försök att hoppa på smartphonetåget. Det gick sådär. Köpte en Huawei u8100 (bara någon mån innan zte Blade lanserades) och den mobilen är ju inte riktigt gjort för att kunna surfa, maila osv. Samtidigt har jag kört vidare på mitt halebop vänner kontantkort (utan fritt internet!) eftersom jag bara förbrukar runt 70-80 kr per månad på telefonkostnad.

Men nu känner jag att det är dags att både uppgradera telefon och skaffa internet på den såklart. Men det är fortfarande lågbudget som gäller. Jag tror att dagens budgetandroids ändå fyller sin grundfunktion och behöver inte kunna spela feta spel på den. Jag vill kunna kolla lyssna på musik, kolla facebook, mail, instagram, tidningar. Det vore bra om man kan fota okej bilder och kolla på någon komediserie men det är inte avgörande.
    Jag har förstås kollat på lite alternativ men skulle gärna ha er hjälp att reda ut vad som egentligen passar till mina behov och min plånbok.

Ett av de billigaste abonnemangen med fritt internet, samtal osv. verkar vara Halebop Rubbet som kostar 199/mån som student. Det ger totalt 4776 kr på 24 mån. Två billiga telefoner som jag kollat på är ZTE Blade 3 och Alcatel One Touch 995. Blade kostar 1299 och då får man 12 mån spotify och 1 års internet om man använder telias kontantkort. Jag antar att man kan låsa upp den också (om den är låst?). Totalt på 24 mån=6075.
    Alcatel kostar 1499, totalt 6275 kr. Den ska väl vara bättre än Blade men har äldre Android. Den är också låst till Comviq. Dom har iofs en prisplan med kontantkort där man får surfa 1 gb på en månad för 70 med okej ringapriser. Men räcker verkligen 1 gb till något vettigt? Halebop Rubbet ger 3 gb/mån.
    Vilket för mig tillbaka till Halebop som har ett erbjudande just nu med Galaxy S2 LTE och Rubbet för 249/mån i 24 mån=5976 totalt alltså lägre än de båda budgetlurarna. S2 är ju ett gammalt flaggskepp som visserligen har en del dåliga omdömen på prisjakt men till det priset som halebop har nu kanske det ändå är en riktigt bra telefon idag?
    Ytterligare ett alternativ är Galaxy S3 Mini. Jag vet att den är betydligt sämre än vanliga S3 men hur står den sig mot S2 LTE? Via Mecenat kan man få den för 229/mån plus 403 kontant inkl. Rubbet. Det ger totalt 5899 kr på 24 mån. Vilket alltså är det billigaste alternativet av de jag listat.
    Som ni hör är jag väldigt förvirrad och vet inte om jag ska ha abonnemang eller kontantkort. Riktig budgettelefon eller en mer mellantelefon osv. Men jag är tacksam för all hjälp!

2. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    211

MINA ENHETER

Det beror väl mest på hur mycket du ringer? Om du ringer väldigt mycket lönar det sig med abbonemang. Om du ringer väldigt lite lönar det sig med kontantkort.

Om du känner dig tveksam tycker jag att du skall börja med kontantkort. Det är lättare att byta ut ett kontantkort mot ett abbonemang än att säga upp ett abbonemang för att köpa kontantkort.

Till de flesta kontantkort kan du köpa till surf för en fast månadskostnad som dras från kontantkortets saldo. En del kontantkort bjuder också på surf under t ex en månad om de laddas för ett visst belopp.

T ex kostar "obegränsad" surf i låg hastighet 69:- per månad till Telenors kontantkort. Jämfört med de abbonemangspriser som du listade blir det ganska mycket slantar kvar per månad att ringa för.

Ett annat exempel är Comviq som med sin "Smart" prisplan bjuder på 200 MB surf under en månad varje gång saldot laddas med 169:-.

m v h Henrik

3. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 285

MINA ENHETER

Inte en helt lätt fråga men jag håller med tidigare inlägg ,börja med ett kontantkort som erbjuder någon form av surf. 1 GB klarar man sig riktigt bra på om man inte är en stor surfare som streamar musik i flera timmar/dag. Jag streamar själv spotify i ca 40 min varje dag och tycker själv att jag surfar en hel del ,jag har 2 mailkonton jag synkar och det är inte ofta jag kommer över 1gb data/månad. Hur som helst är det enklare att byta från ett kontantkort till ett abonnemang än tvärt om.

Vore jag dig skulle jag nog som minst ta en SGS3 mini,tycker personligen att det verkar vara en vettig telefon till en rimlig kostnad. Jag skulle absolut inte välja en "budget" telefon med låg spec idag, det brukar man ångra inom kort.

Men valet av en telefon som passar dig är inte lätt och du kommer nog få många goda råd och alternativa telefoner.
    Ett tips är ju att gå in i en butik som har demotelefoner som man kan pilla på och bilda sig en egen uppfattning om

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2

4. Ailert

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för svaret Henrik
    Ja alltså jag gör bara av med 70-80 kr på mitt nuvarande kontantkort. Hos Halebop måste man ladda med 200kr för att få fri surf en månad, i annat fall kostar det 15 kr/dag. Men då lönar det sig ju mer att köra abonnemanget Rubbet som också kostar 200kr/mån. Jag ska väl kolla lite mer på andra kontantkort och se vad de tar för fri surf, men jag funderade ju också på om det inte lönar sig att ta en bra abonnemangsdeal med telefon eftersom telefonkostnaden plus kontantkortsavgifter inklusive internet kanske blir nästan lika dyrt som ett abonnemang.

5. Spode

Spode Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    96
    Telefon:
    Huawei P9 plus Dual-Sim

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P9 plus Dual-Sim
    Telefon 2:
    LG G4 Dual-Sim
    Platta:
    Nvidia Shield Tablet
  6. henca

Mottagna gillanden:
    211

MINA ENHETER

En sak att tänka på när man är på väg att nappa på ett erbjudande om rabatterad telefon mot att man binder upp sig mot ett abbonemang är i fall den rabatterade telefonen är operatörslåst.

Om telefonen är operatörslåst blir det inte bara svårare att välja billigaste abbonemang den dag bindningstiden går ut. Telefonen kommer dessutom bli näst intill oanvändbar om du reser utomlands. I stället för att peta i ett billigt lokalt kontantkort tvingas du ringa och surfa med svindyra roamingkostnader.

m v h Henrik

7. Ailert

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för alla svar! Väldigt bra forum det här.
    Fredriks det låter vettigt det du säger om bredbandsförbrukning, 1 gb är nog mer än vad man tror. Du har nog också rätt i att det är värt att satsa lite. Jag valde ju en budget förra gången och den höll inte länge. Om man jämför Galaxy S2 LTE med bland annat S3 mini är den ju bättre på nästan alla punkter prestandamässigt, men den har lägre snittbetyg på prisjakt. Hur ska man tolka det? Se länk: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=1062374,1440576,1372609,1325430,1376541
    Spode tack för tipset. Jag insåg faktiskt inte att det finns sådana bra tjänster. Jag prövade den och fick beskedet att för min förbrukning passar Universal Surf Midi bäst för 133 kr/mån. Det ger 3192 på 24 mån. Det ger 2707 kr kvar att köpa mobil till om man jämför med Halebops erbjudande som jag skrev om tidigare. 2450 kostar mobilen kontant som billigast och då tjänar jag alltså bara 250 kr. Fördelen är att jag slipper binda upp mig, nackdelen är priset inte är garanterat utan kan gå upp om jag ökar min förbrukning. Om jag istället kollar på abonnemang+S3 mini är det enda som är billigare än Halebops erbjudande en lösning med en av 3s potlösningar + tillägg. Totalt 5200 kr. 700 kr billigare än Halebops abonnemang.
    Henrik bra att du påminner om operatörslåsningen. Tycker att webbutikerna generellt är dåliga på att skriva ut det. Jag tror ändå att jag kommer vara mest hemma 2 år framöver och det brukar väl ändå gå att låsa upp ganska billigt.

8. Ailert

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nu har jag hittat ett till studenterbjudande: S3 mini med Tele2 Volym Låg för 189/mån totalt 4686 kr. Abonnemanget räcker väl till mina behov förutom kanske internet som är max 1 gb/mån. Om man jämför med en kontantkortslösning så får man dra av 2450 kr för mobilköp och landar då på 2186 kr för mobilen. På 24 mån blir det 91 kr/mån för användningen inklusive internet. Finns det någon bättre lösning med mina mobilvanor och preferenser, vad tror ni?

9. John-Erik

John-Erik Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    Samsung galaxy S9

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung galaxy S9
    Jag vill väl slå ett slag för S2 LTE eftersom jag är en ägare till en sådan. Sen lämnar jag de andra telefonerna osagt. Men S2 LTE tror jag presterar bäst av alla dessa du nämner. S2 LTE har nyss fyllt ett år och det tycker inte jag e så gammalt. Den är ändå i en klass för sig själv med smalt utbud bland 4G telefoner.

Jag bor i Stockholmsområdet och där får jag verkligen nytta för mitt 4G. Det drar mer batteri än att surfa på 3G. Så jag väljer mina tillfällen när jag sätter på 4G. Kan säga att det har kommit till bra användning vid att dela Internet. Är man borta någonstans och ska kolla på lite filmklipp. Ja, då är det hur bra som helst. Jag har räddat ett sällskap får vi haft dåligt wifi genom mitt mobila Internet när vi skulle streama eurovision Song contest, fotbollsEM och igår juniorVM hockey. Visst jag har 10GB att leka med. Men trots detta har jag aldrig övergått 3GB förutom kvällen med eurovision då de satte på HD och sen en film efteråt.
    Men lite youtube eller bläddrande med mycket bilder på Facebook så har det varit skönt med 4G.
    Därför röstar jag på den. :)

Visade sig att jag Tapatalkade via min Samsung Galaxy

10. henca

Mottagna gillanden:
    211

MINA ENHETER

Jag vet inte vad du har för mobilvanor och preferenser, men visst går det alltid hitta kontantkortsalternativ som blir billigare.

Enligt prisjakt kostar billigaste S3 mini 2 439:- inklusive frakt.
    Med Comviq "Kompis surf 70" tolkar jag det som att man får betala 70:- per månad. För dessa 70:- får man då 1 GB surf och 30:- ring-pott.

Totalt under 24 månader landar du då på 2439:- + 24*70 = 4119:-

Detta är en kontantkorts-lösning som förutsätter att du ringer ganska lite. Jag vill dock lägga in en stor brasklapp att jag inte har någon erfarenhet av att handla på de ställen som enligt prisjakt är billigast på s3 mini och jag kanske har missförstått något när det gäller "kompis surf 70".

m v h Henrik

11. Ailert

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

John-Erik. Kul att höra lite om hur 4g funkar i verkligheten. Imponerande. Men S2 LTE känns lite väl dyr för mig jämfört med s3 mini.

Henca. Jag kollade närmare på Kompis Surf 70. Det kostar 99 öre/min att ringa, samma pris i öppningsavgift och för sms. Om jag förbrukar 70 kr nu på en bättre prisplan så får man räkna med minst 100 kr istället med den här prisplanen. 30 kr att ringa för ger 70+70kr=140 kr/mån vilket ger 140*24=3360 kr plus telefon= nästan 6000. Du kan ha rätt i att det finns bättre kontantkortsalternativ men just den är nog inte det.

Det är ju väldigt svårt att uppskatta hur mycket man ringer och smsar på en månad men nu har jag kollat med 30 samtal à 3 min. 50 sms. 1 gb data.

12. John-Erik

John-Erik Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    Samsung galaxy S9

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung galaxy S9
    Det verkade ju som att det enbart skiljde sig om 80kr mellan S2 LTE och S3 mini?

Visade sig att jag Tapatalkade via min Samsung Galaxy

13. Ailert

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ja med Halebop Rubbet skiljer det bara 80 kr. Men med Tele2 Volym låg blir det en annan fråga eftersom det landar på ca 4700.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.