Hyra eller köpa lägenhet?

Diskussion i 'Off Topic' startad av SvenskMeatball, 18 jun 2010.

1. SvenskMeatball

SvenskMeatball Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej på er :)! Sitter och velar på om jag skall köpa eller hyra en lägenhet. Ekonomin min är bra för att vara 19bast, lever på runt 13500:- /mån efter skatt. Frågan är om jag är korkad om jag köper en lya, vad säger ni?:cool:

2. CogD

CogD Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Beror väl helt på var du bor.
    Generellt är väl bostadsrätter också aningen dyra idag, men det är ju svårt att om de kommer stiga i pris eller ej.

3. SvenskMeatball

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Bor uppe i luleå stad, en 2a här ligger på nästan 500 000....o_O

4. Cee

Cee Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    74

MINA ENHETER

Har du något sparat? Det är sällan du kan få lån på hela beloppet, brukar bli max 90% har jag för mig.

Hur ser framtiden ut? Kommer du bo kvar länge? I så fall kanske det kan vara värt att köpa något lite större än vad man normalt kanske skulle bo i om man drar iväg igen om ett år.

5. TLink

TLink Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

För det första så vetifan om du ens kommer få ta lån för att köpa en lya med den där ekonomin. Har du kollat upp det?

Beroende på pris och skick på lyan så kan det blir en rätt otrevlig månadskostnad för dig som 19åring med 13k i månaden. Jag får ut kanske 20k i månaden efter skatt och även om jag vill köpa en lya så väljer jag att vänta.

6. SvenskMeatball

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nej någon bank har jag inte varit hos ännu, men det är väl dags för det snart:) Tja satt och räknade via swedbanks hemsida att jag med en lägenhet på 47kvd och en månadshyra på 2800:- skulle ha utgifter för 8000:-/mån. Dvs mat, kläder, fackavgifter, bil etc etc skulle vara inräknat där.

7. Elfson

Elfson Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S9+

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S9+
    Telefon 2:
    Huawei P10
    Platta:
    Samsung Tab S4
    Deras uträkningar stämmer inte, åk in och snacka med en banksnubbe så kommer han att räkna ut vad din månadskostnad blir samt avgöra om du klarar att betala lånet. Det är inga problem att låna hela beloppet.

Du tjänar på att köpa en lägenhet än att hyra en, bevaka ett område du vill bo i under en längre tid, slå till direkt på den billigaste och sletnaste, fräscha upp den under tiden du bor där och tjäna en slant när du säljer den.

8. coolof

coolof Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

För att ge dig lite perspektiv; Jag köpte en tvåa i Årstaberg, strax utanför Stockholm för några månader sen. Årstaberg ligger ca 30min gång från Södermalm men priset på lägenheterna går ner något eftersom det inte går några tunnelbanor hit. Min tvåa på 45,5kvm gick på 1,74 miljoner ;)

Sen är det iofs. säkert betydligt enklare att få ett högre lån i Stockholm med tanke på priserna. Sen vet jag inte heller exakt vad banken går efter när de kommer fram till ett lånelöfte. Ålder och sådant spelar säkert roll men jag fick en väldigt positiv bild av dem när jag själv, 25 år gammal lyckades få lånelöfte trots att jag har kvar ett par betalningsanmärkningar sen studenttiden. Något lägre lån fick jag dock.

Sen så spelar det också väldigt stor roll hur värt det är att köpa beroende på hur läget är i, i ditt fal Luleå. I Stockholm är det i princip omöjligt att få annat än bostadsrätter eller andra hand om man inte stått i bostadskö väldigt länge. Därför är egentligen den enda chansen till eget, riktigt boende, bostadsrätter om man likt mig bara bott här i ett par år. Läget i Luleå kan ju vara som så att man enkelt kan få en ganska central hyresrätt men att bostadsrätterna är mycket finare. Då blir valet mellan hyres- och bostadsrätt betydligt svårare.

Men som alla andra säger, gå in till banken och kolla med dem. Ett till tips när du fått lånelöfte och börjar kolla lägenheter är att kolla vad lägenheter i området gått för förut. Banken kan ofta lotsa dig vidare här. På så vis får man lite kött på benen och riskerar inte att betala överpris.

9. Pzycic

Pzycic Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    354
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy A52s
    Det bästa är absolut som tidigare sagt, gå in på banken och kolla med dom. Tänk bara att för många förfrågningar hos banker är negativt! Dom gör en kredit upplysning varje gång och detta ser absolut aldrig bra ut om du har för många.

Köpte själv min lägenhet för ca 2 år sen. Mest för att det blev billigare för mig med boende kostnaderna med att äga i jämnförelse med att hyra. Känns också bättre att man vet att man oftast får igen lite av pengarna när man säljer. Att hyra så går ju pengarna bara rätt ut känns det som.
    Min lägenhet är på 3,5 rok på 91kvm. Köpte den för 2,5milj. är nu värderad till 3,2.
    Månadshyra 4036 och total boende kostnad 6214.
    Lycka till med ditt val.

10. SvenskMeatball

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det är just det jag kollar efter :) Hittade en lägenhet på runt 45kvd med med en hyra på 2000:-, det är att bo billigt. Visst du ska dit med ränta och amortering så kanske runt 4000:- för själva boendet men då kommer jag undan skapligt billigt jmf med en hyresrätt.:cool:

11. Trident

Trident Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Vet inte hur det ser ut uppe i Norrland men i STHLM trakten där jag bor är det alltid lönsamt att äga sitt boende. Priserna kan falla tillfälligt men på lång sikt stiger dom alltid.

Som notis kan jag berätta att mina föräldrar köpte en 5 rumslägenhet vid Odenplan 1994. Då fick dom ge 1.2 miljoner. Jag tyckte dom var korkade som köpte en lägenhet för så mycket pengar när en hyra på 5000 tillkommer. 2007 sålde dom den för 5.2 miljoner

12. Pzycic

Pzycic Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    354
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy A52s
    Glöm bara inte att pruta ordentligt på räntan, det går!
    Jag fick ner min rörliga till 0,94 och min fasta till 2,06. Jag har delat upp hemlånet på två för att kunna justera lite. det fasta har jag på 3år och det rörliga på 3 månader.

13. bjoli

bjoli Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    120

MINA ENHETER

Eller så räknar du på att pendla lite och köper dig ett livet hus en bit från stan istället.

Jag bor nu i ett hus som är en bostadsrätt och det kanske är en ännu bättre lösning egentligen, om det finns där du vill bo. Man får ner kostnaderna till att motsvara en lägenhet men har ändå fördelarna med ett hus.

14. yrara

yrara Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Det där är riktigt bra siffror. När tog du det lånet?

15. SvenskMeatball

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

En liten update! Har varit hos banken nu och jag fick ett lån :) Jag får låna max 400 000:- om lägenheten jag köper har en hyra på max 3000:- . Men då räknande banken med extrema räntor som vi inte har idag:D

Soo me happy :innocent::money: