I dagens reklam en MarQuant (?) 7" tablet 4.0 ICS

Diskussion i 'Övriga tablets' startad av zekealthor, 23 jul 2012.

1. zekealthor

zekealthor Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Halloj,

Såg i dagens Jula reklam en MarQuant 4.0 ICS 7" tablet för 999:-
    http://www.jula.se/kampanjblad/

USB 2.0, mini-HDMI, mini-USB, micro-SD.
    Boxchip A10 1.5 Ghz Cortex A8, 515mb ddr3 ram.
    4gb lagringsutrymme (utbyggningsbart med micro-SD).
    800x480 7" kapacitiv pekskärm.

Har svårt hitta någon ytterligare info om denna "MarQuant" så här på direkten, kanske någon kan leta upp mer information och kanske en tillverkare?
    Som det ser ut verkar det bara vara WiFi.

2. warpig_75

warpig_75 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

3. Looney

Looney Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Köpte precis varsin till mina ungar!
    Skulle gärna vilja lägga in en bättre rom på den men vet inte vart jag ska börja leta!

Lite om hur de känns så här långt!
    -Skärmen imponerar inte i upplösning och skärpa, men den svarar fint på allt man trycker på.

-Google Play finns inte

-Bara gammal b/g wifi

Laddade ned en Angry Birds Rio APK till grabben och det verkar flyta på bra.

Last edited: 24 jul 2012
    civi gillar detta.
  4. janlev

janlev Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Köpte en sådan, och försökte installera Google play och en bunt andra appstores, den enda jag lyckats installera är http://slideme.com men det mesta verkar finnas där.

Skulle vilja ha googles programsvit med chrome, maps osv, men inte lyckats. Nån som vet hur man gör?

civi gillar detta.
  5. tb`n

tb`n Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det är precis den typ av frågor som vi fegisar väntar på att få svar på. :-)
    Jag är sugen på ett par till mina pojkar (med främsta argumentet att jag är prylbög).
    Har den gps? Finns det någon firmware-image som potentiellt kan rootas?
    Jag är grymt sugen på att köpa en bums bara för att den har så fint slit-och-släng pris ;-)

6. turbomart

turbomart Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag är också nyfiken på denna. Besöker nog mitt JULA-varuhus och försöker få klämma lite på en. Jag mailade http://www.allied-electronics.nl/ och det är INTE de som återförsäljer dessa. Skumt att det inte finns nån info på internet om denna...

Har den GPS? Är det en full ICS-upplevelse? En eller två kameror?

7. civi

civi Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har du försökt att ladda ner någon äldre market app, och skicka den till ditt gmail/hotmail? Sen är det bara att öppna mail med plattan och klicka på "installera".

Om/när du lyckas med market, allt går att fixa ganska lätt och snabbt.

Annars, du som redan har köpt plattan skulle kunna svara på frågor om GPS (finns/finns inte) och bluetooth, snälla...

Manuall till plattan: http://www.jula.se/media/pdf/product/Manual/920470,920471,920472,920473_SV-NO-PL-EN_20120430.pdf

8. turbomart

turbomart Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Klämde lite på plattan på JULA idag. Det blev inte affär...
    Bara en kamera, på samma sida som displayen. Jättebra om du ska ta kort på dig själv... Ingen GPS, tror inte det fanns Bluetooth heller. Bara 1 högtalare vad jag kunde se.
    Skärmen kändes sträv och oprecis. Dålig upplösning på skärmen.
    Från inställningar:
    Modell nummer M700
    Androidversion 4.0.3

Näe, inge affär för mig. Vad är det värt att den var billig om du blir förbannad varje gång du använder den?

sEbbo och civi gillar detta.
  9. warpig_75

warpig_75 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Inget köp för mig heller, känns som att man kan ha roligare för tusen spänn än att bli förbannad på en halvtaskig surfplatta. Väntar hellre på Nexus 7.

sEbbo gillar detta.
  10. tb`n

tb`n Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack warpig_75 och turbomart för att ni stillade mitt köpsug. :-)
    Är den verkligen så dålig att den inte ens är värd den tusing det kostar att införskaffa den?
    Jag hade tänkt det som en första platta/mediaspelare till mina pojkar på 4,5 och 2,5 år, det finns ju en del pedagogiska spel och en bil-dvd kostar ju oftast mer och tillför än mindre. (dvd är ju ändå ett förlegat medium).

11. B.Höijer

B.Höijer Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Har köpt en,tycker den funkar bra för dom pengarna duger att surfa på kolla mailen spela lite angry bird o.s.v läser man den microskopiska texten i ett av bladen som följer med plattan så står det att den inte funkar med google play ! så man får ladda ner APK:er från andra ställen och installera

12. Arglo

Arglo Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Hej alla, min första post så missförstå mig inte som en Jula fanboy.
    Men jag tycker ni som skurit denna device vid fotknölarna har varit lite väl negativa.
    Så jag skriver detta objektivt men förtydligar de punkter jag tycker andra har medvetet eller omedvetet sopat under mattan.
    Jag äger 2st av dessa en till mig och en till min fru så bara det antar jag ger en referens att jag inte bara gissar eller spekulerar.
    Men precis som de flesta android enheter jag testat har även denna problem i olika former.
    Men jag ser ju andra märken accepteras som är liknande eller sämre?....Dmtech, Mpman, Yarvik osv osv...
    Som referens om jag är en total n00b inom detta område har jag arbetat som prototype test engineer för Samsung, Nokia samt Sony Ericson enheter.
    Hoppas ingen tar detta personligt, men jag vill hjälpa de som söker en billig semester droid eller behöver en enhet att spela/läsa USB minnen i direkt.
    Min mission med denna enhet är att få min AR Drone 2.0 att fungera med den.

Fördelar:
    -ICS 4.03
    -Billig 995:-(Billigaste A10an i butik om jag förstår rätt)
    -Bra betraktningsvinkel på skärm
    -Riktig USB port inget mini USB tjafs som de andra bara har (Bara detta är ett argument värt priset) Självklart kan man ha adapter men med en 7" enhet är mitt argument att man inte ska bära på en massa tillbehör, då tar jag med en Ipad eller pc tablet hellre.
    -Kan plugga in ett 3G modem direkt utan adapter via USB porten
    -Snabb, A10 Prestandan är ju bättre än nya enheter med RK2918 chipset som vissa andra.
    -Batteri kapaciteten är bra men inte på Samsung G2 nivå.
    -220V snabbladdare medföljer (har sett kina enheter med bara usb laddkabel) kan laddas med USB också

Negativt:
    -Inget Google Play out of box (Går att installera efteråt utan krav på Root, listar utan modad Google Play som kompatibel i Google Play.)
    -Ganska ljussvag skärm
    -Mini HDMI, visst bättre än inget men med fullstor USB port och en Fullstor HDMI hade denna enhet varit oslagbar som en media gadget att koppla till en tv när som hellst.
    -Saknar GPS
    -Saknar Bluetooth
    -Inga manualer
    -Jula är inte en Android expert, men iofs kan vi säga det ärligt om de andra butikerna?

Har ni några frågor ska jag försöka svara på dom.
    Jag ska testa ena med min tv ikväll för att se uppspelningskvaliten. Har lite andra enheter jag kan jämföra med samt en ok referens tv (Sharp 70" LED 836)
    Om ni vill ha några tester från program så säg till vilka.
    Ska kanske roota ena i helgen.

Med vänlig hälsning,

Johan
    Android: Marquant M700 2st ICS 4.03, Samsung Gen2 tab, Qtek 9000, Samsung Galaxy 5
    IOS:Ipad 2/3, Iphone 1/2/3G/4
    PC Tablet/bärbar: HP Touch tablet Win 8, MSI 780DXR, Gateway FX-P7811

UHz, PhR34k, civi och 1 annan gillar detta.
  13. Tornankan

Tornankan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

@ARGLO

Johan, skulle du vilja testa om den tar bluetooth-dongle i usb-uttaget?
    Om du råkar ha en dongel liggande menar jag. :-)
    Tack på för hand.
    Patrik

14. PhR34k

PhR34k Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    220

MINA ENHETER

Dubbelpost

Last edited: 26 jul 2012
  15. PhR34k

Mottagna gillanden:
    220

MINA ENHETER

Köpte en precis, verkar helt ok för pengarna. Vad för rom ska man installera för att få google play osv? Det var länge sen jag hängde på xda... Sen så verkar den sluka batteri? Gjorde av med typ 10% på 2 min med wifi surf och visa på 20min kvar när jag har 72%? Men o andra sidan vare direkt ur lådan utan någon laddning.

16. Anthracite

Anthracite Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Köpte en igår (och ett micro-SD 16GB som Jula sålde tillsammans med plattan för 99 kr).

Medföljer: 230V laddare, hörlurar, USB-sladd, kortfattad snabbstartguide.

Första intryck:
    Höljet har "gummi-yta", behaglig att hålla i. Bra finish i detaljer, ser välbyggd ut.
    Bra känslighet/respons i pekskärmen. Upplösningen 800x480 okay för skärmens storlek, bra bild.
    Kameran okay för videosamtal (men duger knappast till annat).

Satte den först på laddning flera timmar, före första användning.
    Batteritid ca 5 timmar, surfade "tunga sidor" och Youtube-klipp, varning lågt batteri efter drygt 4,5 tim.

Wifi kopplade upp utan problem.

Installerade en pdf-läsare (APK-fil), fungerade utan problem, "klick" direkt på den hämtade filen startar installationen.

Enda problemet hittills är trög/långsam wifi. Jag har flera bärbara datorer som jag kör wifi hemma och inget problem med hastighet på dessa.
    Stängde av alla datorer, så plattan hade "full" tillgång till min wifi router. Ingen skillnad, forfarande segt. (Tips någon ?)

:)

civi gillar detta.
  17. Arglo

Arglo Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

RE: Bluetooth dongle. Absolut, testar det när jag kommer hem i helgen.
    RE: Google Play, vågar inte länka saker på detta forum.
    Men XDA Dev är helt rätt ställe, finns rootad och icke rootad version med och utan region/device lås. Har inte lyckats med device lås biten själv ännu, jobbar på det. Måste få till att bli av med det för att få in saker som kräver GPS i Google Play.
    RE: Dålig batterikapacitet. Jag hade en laddning som gick ur på bara minuter. Men annars har det räckt nu för surfande och nedladdning av program och film tittande i ca 5 timmar mellan laddningar. (Max brightness och WiFi aktiverad hela tiden samt film från USB minne.)
    Jag såg 2 onödigt aktiverade saker: under Settings/More... Mobile Networks off och Settings/Data usage/Mobile data off
    Tips för laddningen stäng av enheten helt och låt den ladda svalt när det är möjligt.
    Enheten klarar av 32GB USB minnen utan problem, ska testa med Extern SSD disk på Fredag samt vanlig 2,5" HDD?

Looney, civi och Tornankan gillar detta.
  18. PhR34k

Mottagna gillanden:
    220

MINA ENHETER

Installerade Google play men den crashar varje gång jag tankar nåt.
    Verkar även vara fel på batteriet då jaf surfade i 8 min o torska 10%. Får reklamera den

19. ethernity

ethernity Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

fa in google play

tack för den fina recentionen, har precis köpt två till mina ungar. Dock har jag haft svårt att få in google play. Visste faktiskt inte att google ratade vissa plattor... hur kan man få in den modade playen som du pratade om?

Mvh Andre

20. Patrick1

Patrick1 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har lyckats installera google play med en enkel rootning för att få drivrutiner. Sedan med en enkel guide fått igång google play utan att de kraschar. De flesta appar finns, men typ aftonbladet och facebook går ej att ladda ner då play säger att appen är inte kompatibel med enheten. Men ett steg i rätt riktning och de gör plattan så mycket mer prisvärd än innan. Vet inte om jag kan lägga ut guide och dylikt på det här forumet dock.

Kan också tillägas att plattan är rootad redan från kina! :P

Last edited: 28 jul 2012