i need heelp

Diskussion i 'Magic' startad av nimbe, 4 okt 2009.

1. nimbe

nimbe Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8
    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    iPhone 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    iPhone 6
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S4
    ROM:
    Stock
    Platta:
    iPad Air
    Bytte mig till en magic idag, och eftersom den va begagnad ville jag självklar rensa den. Jag körde en reset på telefonen och väntade på att den skulle boota om.. Det jag inte tänkte på när jag började va att den hade Hero's firmware installerad..

Nu bootar den bara om hela tiden.. den startar aldrig upp.
    Jag vill bara köra in orginalmjukvaran, men lyckas inte eftersom telefonen inte startar upp.

Eftersom jag inte har någon annan telefon just nu så är behöver jag akut hjälp.
    Så satans klantigt gjort.. gaah

2. PolkaMan

PolkaMan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Hm nu ska vi se, om den förra ägaren gjorde en backup innan han bytte rom så kan du få tillbaks den såhär.

Gör följande steg i guiden nedan, ladda ner android sdkn, hämta rätt recoveryfil och kopiera in den i toolsmappen i androidsdkmappen.
    https://swedroid.se/wiki/index.php/Flasha/Roota_HTC_Magic_(Windows)

Sen ska du gå in i androidsdk mappen och sen in i tools mappen som finns däri, detta ska göras i kommandotolken instruktioner om hur du gör det finns i guiden ovan. Skriv in fastboot boot recovery.img i kommandotolken när du är i toolsmappen. Då kommer telefonen gå in i recovery-menyn. Skriv adb shell i kommandotoken. Skriv in nandroid-mobile.sh restore i kommandotolken tryck enter(har för mig en gång, men följ anvisningarna) för att se vilka backuper som finns och skriv in den med tidigast datum, mobilen kommer tugga ett tag och sen ska du göra en factory reset och sen reboot så ska de funka.

Original-romen har blivit uppdaterad nu så om du vill kan du lika gärna lägga in den nya från början. Kolla igenom guiderna så står det hur du ska flasha in den nya. vill du ha telefonen fungerade fort tror jag det är lättare att ta tillbaks en backup dock, men det är upp till dig.
    Här är tråden med de uppdaterade originalromarna. https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=2510

3. nimbe

nimbe Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8
    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    iPhone 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    iPhone 6
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S4
    ROM:
    Stock
    Platta:
    iPad Air
    Jag vetefan vad jag precis gjorde, men de funkade..

Jag tror jag älskar dig nu :P
    Tack som fan !!!!

En fråga bara.. Kan man få en rootad telefon orootad ?

4. sandpappa

sandpappa Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung s10e, iPhone XS

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung s10e, iPhone XS
    Varför vill du göra det? Ser ingen nackdel med rootad lur . . .

5. nimbe

nimbe Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8
    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    iPhone 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    iPhone 6
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S4
    ROM:
    Stock
    Platta:
    iPad Air
    Nja.. jag vet faktiskt inte.. Mest bara en tanke..
    Jag får väl läsa på vad fördelarna med en Rootad Magic är innan jag tänker mer på det.. :)

Jag har haft den snart i exakt 24 timmar, och jag älskar den.
    Lite kass batteritid men det är inget som inte går att leva med.. :)

Ska bara fixa en ciggkabel oxå..
    Fast man kanske skulle köpa en sån där ciggplugg med USB-Uttag i ?!?!

6. PolkaMan

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Det finns lite apps som kan hjälpa en att spara batteri. En sak att tänka på är att stänga av onödiga apps som går i bakgrunden (startar du en app stängs den oftast inte av bara genom att du går bakåt eller till homescreen). Du kan se vilka apps som körs och stänga av de du vill med tex TasKiller. Det finns nog mer tips om du söker lite på forumet...

Det du gjorde förut var att återställa en backup fil btw.

7. nimbe

nimbe Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8
    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    iPhone 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    iPhone 6
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S4
    ROM:
    Stock
    Platta:
    iPad Air
    Jag har försökt läsa mig till fördelarna med en rootad nalle, men kommer inte fram till så mycket, så ja får helt enkelt fråga er.. Ni har lite mer koll än vad en n00bfarbror som jag har !

8. Näslund

Näslund Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Klart du ska ha en rootad telefon :)

Låt Cyanogen få göra din mobil till vad den var tänkt att vara.

9. nimbe

nimbe Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8
    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    iPhone 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    iPhone 6
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S4
    ROM:
    Stock
    Platta:
    iPad Air
    Haha.. okaaay
    Det som är så otroligt trist är att jag är en praktiker, har skitsvårt för att läsa mig till saker.. men har för avsikt att lära mig så mycket som möjligt om detta med Rooooootning osv osv..

Men jag måste nog fan säga att jag gillar detta forumet, schyssta användare som inte klagar trots att man kanske råkar stämma samma fråga två gånger..

Tumme upp !!

10. PolkaMan

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Root är nästan som att ha administratör rättigheter. Det innebär att du får göra i stort sett vad du vill med telefonen. En fördel är att du kan ändra CPU frekvensen, när man får sin Magic är den underklockad och med root kan du välja att köra den på högre frekvenser. Man kan också köra widgets som sänker cpu hastigheten när skärmen är släckt mm.

Med root kan du också köra appen Market enabler som gör så du kan köpa apps.

Det finns massor med mer saker du kan göra, testa att sök på root på www.cyrket.com så får du upp en del appar som kräver root.

11. ehnvis

ehnvis Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    LG G5

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    Visst är root bra men ingen tar upp dess nackdelar vilket jag anser vara viktigt att berätta med.

Om man rootar telefonen så går man helt förbi säkerhetstänket med Android och vem som helst kan ta kontrollen över just din rootade telefon. Hur många läser ens vad man ger för access till en app när man installerar den?

Fördelarna väger tyngre än nackdelarna om man är försiktig av sig och kollar vad man ger för access till de apps som man installerar. Root är inte bara "nästan som att ha administratörs rättigheter" som polkaman säger utan det är fullständiga rättigheter till telefonen.

12. nimbe

nimbe Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8
    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    iPhone 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    iPhone 6
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S4
    ROM:
    Stock
    Platta:
    iPad Air
    Aj fan.. de där lät inge vidare bra..

Jag har fan ingen koll på vad ja lägger in på min nalle, ja pressar in så mycket det går, mest för att testa.. Kanske skulle vara lite mer uppmärksam och läsa lite mer innan jag installerar saker.. Det som stör mig mest just nu är att jag inte får blåtanden att funka som jag vill, jag kan varken skicka eller ta emot filer. Jag har dragit hem "Bluetooth File Transfer" men det kanske finns något som funkar bättre ?

Men däremot har jag en polare som vill veta hur man gör för att oroota en telefon, han har som mig, en Magic med Hero's ROM. Men han ska sälja sin, och killen som ska köpa den vill inte köpa den om den är rootad. Går detta att lösa genom att tex dra hem en ROM från HTC som hör till Magic och putta in den istället ?

13. nimbe

nimbe Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8
    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    iPhone 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    iPhone 6
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S4
    ROM:
    Stock
    Platta:
    iPad Air
    Jag sitter fortfarande och funderar på varför man ska Roota sin telefon.. Jag hittar ingenstans på nätet där man förklarar varför. Däremot har jag läst på många forum att man måste roota en androidnalle, för annars går det ju inte att använda dom. Men de där är ju lagom skevt..

14. ehnvis

Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    LG G5

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    De största skälen att man rootar sin magic är nog tethering (använda den som dongel via blåtand och wifi) samt ändra hastigheten på CPU'n. Är detta inget som du saknar så finns det ingen mening med att roota telefonen.

Mina egna rom byggen väljer jag att inte roota och kör ändå min magic i full speed (528MHz) och har fullt fungerande blåtands DUN (dial-up network) utan root.

15. nimbe

nimbe Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8
    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    iPhone 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    iPhone 6
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S4
    ROM:
    Stock
    Platta:
    iPad Air
    Tack för ditt raka och snabba svar..
    Jag har försökt få svar på denna frågan, men utan resultat.. och så kommer du och brilljerar genom att kasta upp ett perfekt svar ;)

Tack

16. ehnvis

Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    LG G5

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    Glömde iofs en sak och det är market enabler så man kan handla apps från Market. Sorry!

17. nimbe

nimbe Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8
    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    iPhone 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    iPhone 6
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S4
    ROM:
    Stock
    Platta:
    iPad Air
    Det är ett mindre problem för min del eftersom att chansen att jag skulle köpa en app är minimal.. Då har jag konstaterat att jag inte alls, i detta läget behöver en Rootad Magic.. Men nu är den rootad, jag får väl leva med det tills vidare..

Nallen verkar dock vara lite buggig, klipper i samtalen på ett skumt sätt, hänger sig och är allmänt jävla skum.. fast helhetsmässigt funkar det ok !