I väntan på dessa modeller

Diskussion i 'X10 Mini/Mini Pro' startad av Suntao, 23 februari 2010.

1. Suntao

Suntao Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Till en början kände jag en mycket liten glädje över att Sony Eriksson lanserat två mini modeller av X10. X10'an har aldrig riktigt tilltalat mig, då jag läst om hur SE valt att lägga in en moddad version av Android, för att då kunna använda sin Timescape. Vilka kommer ha mest nytta av timescape? Det är en fråga jag ställer mig. HTC och Samsung har valt att hoppa på samma tåg, men med mycket mindre bearbetade och förfinade förslag. Dessa nya funktioner ska innebära att du enklare ska hålla koll på alla dina sociala aktiviteter på nätet. Är det en ny tidsålder vi närmar oss? Är det nu "vindarna vänder" och alla de förespråkare av filosofin "IT och internet gör oss osociala" äntligen börjar inse att det går att vara social, och för många mer social via sociala sidor på nätet än i "Real Life".

Det var också ledsamt när jag i artikel kan läsa om hur SE nobbar Google när Google vill att SE skulle tillverka Nexus One. SE ansåg att de skulle hamna i någon sorts knähund sits, att SE skulle förknippas som Googles slav. Detta är helt absurt. När SE stakar sig fram slitsamt i spåren, åker andra telefon tillverkare snabbare ifrån. Ett exempel på hur smarta val kan skaka om marknade är väl ändå Motorola. Motorola, som jag själv helt glömt bort då jag inte hört ett knyst på flera år, lyfter sig från skuggorna och med deras Milestone markerat att de inte väljer fel väg. SE som torde vara mycket strategisk har beskrivits som idiotisk iochmed valet att inte samarbeta med Google och deras Nexus. "Marknadsföriskt självmord" hördes i ledningarna från många användare på denna sida.

Men, något bra måste väl ändå finnas med SE? Det är klart det finns bra saker med SE. Det som jag, men även många andra glömmer, är den höga standard SE håller. Då en modell av deras telefon "inte håller måttet" haglar kritiken, men när de presterar med sin jämna takt, vem hurrar då? Jag ska med hjärtat på hand säga att jag gör det inte. Det är först när jag tänker på dessa saker som jag inser, har jag räknat ut SE som en av de större aktörerna? Deras satsningar på low-end telefoner gjorde dem tråkiga, gammalmodiga. Var är deras glöd, deras vilja att ligga på topp? Skapa de där high-end super modellerna som sedan följs av de mindre, då mycket billigare telefonerna.

Men vänta, är det kanske detta som pågår? Börjar SE trotts allt resa sig från sin hukande ställning till en mer hjälte-aktig? Kanske inte, men de går åt det hållet. SE var uträknade för mig, de saknade vad jag ville de skulle ha, grym mobilteknik kombinerat med det grymste inom ljudfronten. Men nu, nu har jag ögonen på SE igen. Med deras X10 Mini Pro har de erövrat mitt totala intresse, inte för att den har bästa processorkraften, men för det faktum att den är balanserad, Sony och Eriksson. Må Katshing's priser på 13000 kr vara mer reklam för en bra mobil, än ett faktiskt pris.

/Sun

2. sih

sih Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

3. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Om priset blir under 4000:- säljer jag min Liquid och slår till. Är sjukt sugen på en mini pro. Tror jag.

Detta oroar mig dock:

Battery:
    - Talk Time: 4 hrs
    - Standby Time: 360 hrs

Last edited: 2 mars 2010
  4. Cim-Inc

Cim-Inc Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    96

MINA ENHETER

Tycker att prissättningen är lite för hög för mini & mini pro!

Mini borde ligga på max: 3000kr
    Mini Pro borde ligga på max: 3500kr

känns som man annars lika gärna kan köpa Samsung Spica, Huawei 8220 eller Acer Liquid - men det är min mening.

Är sjukt sugen på nån av mini-modellerna, men orkar faan inte vänta....Desire och X10 tar ju ap-lång tid på sig att bli släppta...samma med Mini modellerna vad det verkar... Hatar denna eviga väntan - sitter med en gammal K700i som har full inbox & utbox för sms typ direkt...

5. Vipan

Vipan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    84

MINA ENHETER

Mycket sugen på en liten en...men nu har jag läst att Androidapparna inte kommer att fungera p g a skärmupplösningen. Någon som vet mera?
    I så fall är det ju lika bra att slå till på en X10 och får en superkamera samt ok att apparna fungerar.
    Fast en liten rosa vore ju riktigt roligt.

6. roxer2b

roxer2b Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det kan stämma, och stämmer antagligen, att de kommer ha ett litet sämre utbud på market pga att många devs inte uppdaterat sina appar så att de säger att de stödjer den lägre upplösningen. OFtast funkar apparna på den lägre upplösningen utan problem, så bara lata devs.

Sedan skulle de väl bara ha android version 1.5 vilket nixar en del apps med.

7. Märdin

Märdin Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

X10 mini /pro kommer att ha Android 1.6 och en QVGA-skräm, 240x320 pixlar.

Det är samma mjukvara och upplösning som htc tattoo. Då borde de väl kunna ha "samma" market?
    Många program går ju att installera med hjälpa av apk-filer(rättning från mer kunnig?) även om de inte finns på market.
    Även Huaweis kommande pulse mini kommer ju att ha QVGA-upplösning.
    Tror att fler små Android-telefoner kommer och med det fler applikationer till dessa.:)

Man är ju sjukt sugen på en men över 3500 för en andratelefon är ganska mycket.. Kanske blir en pulse mini istället.

8. Vipan

Vipan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    84

MINA ENHETER

Hur ska man nu göra? kanske inte kan bärga mig utan faller för storebror X10 mycket för kamerans skull.

9. FlyingGnu

FlyingGnu Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Är riktigt sugen på en mini pro, men hade lite undringar över tangentbordet och version 1.6 av android. Mailade därför SE och fick till svar: Uppdatering av Android kommer, dock har vi inte gått ut med vilket datum eller till vilken version.

Om Tangentbordet där jag fråga om det kommer en modell med svenskt/nordisk tangentbord svarade de att det var planerat ja.

Kortfattat så gör detta mig ännu mer sugen på mobilen då detta var de enda två sakerna som kunde få mig att tänka om. Väntar bara på release nu..:(

10. mannyb

mannyb Androidpamp Staff Member

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Kan bara hålla med. 3500+ är fullkomligt vansinnigt för en lur med såpass blygsam hårdvara som Mini har. Ok att SE spelar i en högre division än Huawei, men när man får en Huawei U8110 (Pulse Mini) med snarlik hårdvara (plus Android 2.1) för 1100 kronor i UK så känns 3500+ för en X10 Mini skrattretande. SE har inte den dragkraften utanför Norden, de är inte Apple.

11. Märdin

Märdin Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nu skriver Sony Ericsson att det börjar närma sig release och att de är väldigt entusiastiska över de 2 nya telefonerna. Mer finns att läsa på min blogg eller Sony Ericsson product launch blog.

12. moody

moody Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

Nu har priset på mini droppat till 2800 och 3000 för mini pro.
    Looking good. :)

Nu är det egentligen bara batteritiden som gör mig lite tveksam till ett köp.

13. Märdin

Märdin Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Mobilgiganten.com säljer mini pro för 2725:- och mini för 2569:- utan abonnemang.
    Jag mailade dem och ställde 2 frågor:

Den kostar nu 2725:-, om jag köper den nu, är jag då garanterad det priset?
    Svar: Det går bra att du lägger in en beställning, priset kommer inte att ändras

Undrar också om det är X10 mini pro med svenskt tangentbord ni kommer få in?
    Alla våra telefoner kommer från svenska leverantörer vilket innebär att tagentbordet och meny är på svenska.

Låter mycket bra, vill nog prova den först så att tangentbordet är skönt men blir nog en sådan.

Edit: nu har mobilgiganten.com tagit bort dem från sin sida, ångrar att man inte la in en order för det känns som att det priset var väldigt lågt och kanske satt av deras robotar..

Last edited: 4 april 2010
  14. FlyingGnu

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Nice, var nästan redo att köpa mini pro för 4000, är den telefon jag letat efter, rätt format och tangentbord.. nu kostar den 2800..:)

15. FOO

FOO Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Någon som har någon koll när mini kommer? Funderar på att köpa en till tjejen

16. FlyingGnu

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Finns lite olika datum, alla lika osäkra.. men 24 maj har jag sett någonstans 17 maj också.. allt SE gått ut med är Q2, alltså innan 1 juli...

17. Reinhold

Reinhold Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    130
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ Premium

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ Premium
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z3 Compact
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 10.1
    Sambon avbeställde sin HTC Desire till förmån för SE X10 mini pro. Steget blev för stort helt enket och det fysiska tangentbordet blev avgörande.

Ni som oroar er över att det inte kommer finnas appar kan titta i dropboxen för HTC Tattoo där många appar som inte hittas i Market pga upplösningen läggs upp. Oftast är det inga problem att köra dessa. Ibland kan det bli körigt med menyer och liknande.

Enligt 3 så skulle den troligtvis komma i mitten av maj.
    Enligt en kollega (som inte är ett SE-fan direkt) så kommer den säkert i juli. Det kan vara så att han är lite bitter :)

18. exore

exore Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

runt 2500-2800 kr för mini och mini pro låter som en riktigt bra prisklass för dessa telefoner. Får hoppas att de säljer bra och jag vart riktigt förvånad här jag läste specen och såg att det var en 5 megapixel kamera i dem. Det kan vara en avgörande faktor för många mot Huwaveis telefon och tattoon tror jag.

19. ultrakomm

ultrakomm Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

En högre upplöst skärm och Mini Pro hade varit ett givet köp, men nu när Acer Liquid finns så billigt fick det bli en sådan istället!

20. FlyingGnu

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Hade gärna också haft en liite större och högreupplöst skärm, men då hade telefonen också blivit större, vilket jag inte vill, och svenskt qwerty är HELT avgörande för mig!