Iaktagelse om CPUn / Qualcomm MSM7230

Diskussion i 'Desire Z' startad av droidgren, 21 sept 2010.

1. droidgren

droidgren Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    153
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Desire Z har ju en 48nm processor på 800Mhz Qualcomm MSM7230. (Andra generationens Snapdragon) Detta tillskillnad från Desire och Nexus one som är av första generationen, men med 1ghz klockfrekvens och 65nm tillverkningsprocess. Det jag är nyfiken på vilken som är snabbast av dessa i praktiken, eftersom klockfrekvensen inte är hela sanningen. Vad tror ni?

Min andra tanke är om det kan vara så att HTC medvetet har ställt processorn till 800Mhz för att den inte ska bli för lik och konkurrera med "storebrodern" HTC Desire HD.
    För om man kollar på PDAdbs databas så kan man se att MSM7230 har:
    Kollar man sedan på Desire HDs cpu QSD8255 så har den
    Detta tycker jag indikerar att man ställt processorn i 800Mhz. I såfall borde det betyda att ev. framtida upplåsningar kan ställa upp den i 1Ghz utan större problem.

Last edited: 21 sept 2010
  2. agran

agran Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Först så är det 45nm, inte 48 ;)

Förmodligen har de sänkt den till 800MHz för att den inte ska konkurrera med HD, men det kan även ha med kylning att göra. Det är kanske en kompromiss mellan hastighet och storlek på Z. Då tbordet tar en del plats får man kanske plocka bort annat för att telefonen inte ska bli för stor.

Om man ska jämföra mellan 1GHz cpun på Desire och 800MHz på Desire Z får man nog snällt vänta på tester, men då det är 2:a generationens cpu i Z så är den nog lika snabb eller snabbare fast än den är nerklockad. Som du sa så är inte störst antal MHz alltid bäst.

Desire Z kommer ju dessutom ha en mycket bättre GPU än Desire :)

Det enda jag undrar är hur pass bra slidern är och om Z kommer ha stöd för Xvid osv som HDn kommer ha.

Edit:
    Såvida de inte har låst hastigheten på hårdvaran så bör man väl kunna få upp den i 1GHz? Är inte så haj på att klocka mobiler dock :)

Last edited: 21 sept 2010
  3. droidgren

droidgren Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    153
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Korrekt, 45nm ska det vara, skrev fel.
    Låst och låst. Kravet är ju att telefonen i sig blir upplåst så att man kan lägga in custom roms. Har inte (ännu) hört talas om mobitelefoner som är låsta på cpunivå för att förhindra överklockning.
    Det har ju gått bra förr att klocka nexus till runt 1.13 GHz och samma med Desire. Och då har de ju inte ens varit specade för över 1GHz..

4. itadruid

itadruid Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

Inget nytt om digitizern? samma som SGS eller?

5. skallaren

skallaren Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Så vitt som jag vet så heter Desire HD:s SoC MSM 8255 då dess radiodel inte är inkluderad i SoC utan sitter utanför. så där vill jag bestämt tro att du har fel.

6. agran

agran Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Om du menar att droidgren skrev QSD8255 så har han nog kollat på PDAdb.net som felaktigt skrivit att Desire HD (Ace) har en Qualcomm QSD8255.
    2:a generationens Snapdragon heter MSM8x55 (Desire HD) och MSM7x30 (Desire Z).

Källa och mer information om dessa:
    http://www.qualcomm.com/products_services/chipsets/snapdragon.html

7. miwi

miwi Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

8. Cylon

Cylon Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

Måste säga att den videon gör mig lite misstänksam, varför ser man bara övre delen av mobilen? Varför använder han sin trackball och inte touch-screeneen? och varför i slutet vänder han upp och ner på mobilen? Försöker han dölja något som han inte vill att vi ska se ?

9. Toydroid

Toydroid Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Troligen så vänder han den upp och ner i slutet för att folk ska se att det är desire Z och inte nån annan mobil. anledningen till trackball är kanske för att inte dölja vad som händer på skärmen.

Det är bara vad jag tror, i övrigt så verkar det här vara en väldigt kompetent mobil, och jag ser det inte helt omöjligt att Z skulle kunna vara snabbare än dom gamla 1ghz propparna, det är trots allt en ny generation och den har mindre tillverknings storlek vilket brukar betyda, Mer transisitorer på mindre yta.

10. Skerved

Skerved Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    37

MINA ENHETER

Frågan är hur mycket av totalbetyget som kommer av den betydligt bättre grafikdelen i denna processorn. Skulle vilja se ett test som inte har med 3d-acceleration. Detta eftersom gränssnittet i Android inte har hjälp av detta som det är idag.

11. glimbrink

glimbrink Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

spela roll man kan ju bara bli lycklig med en sådan här telefon när man går från se x10i

12. bjoli

bjoli Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    120

MINA ENHETER

800 MHz borde väl dra mindre ström än 1GHz? Det plus tillverkningstekniken kanske kan bli märkbart när det gäller batteritid, eller vad tror ni? Jag tittade på en video med den förut men blev lite besviken när jag inte kunde se några dockningskontakter. Jag klarar mig inte utan min Nexus som nattklocka :)

13. agran

agran Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Ja den bör dra mindre ström än tex vanliga Desire, men samtidigt så har Desire Z mindre batteri, 1300 istället för 1500 som vanliga Desire har.

Så man får ju hoppas att den nya tillverkningstekniken är effektivare :)

14. sandos

sandos Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Försöker förstå om det finns någon skillnad i features, och enligt den listan där är ju den enda skillnaden klockfrekvensen?

Kan det vara så att Z kör utan FPU ?

15. G4il1

G4il1 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    367

MINA ENHETER

Enligt Smartphonebenchmarks.com så är det bara hastigheten som skiljer.

Jämför samma modelltyp av Intelprocessorer till PC som också har olika beteckningar beroende på hastighet men som har samma "innehåll".

16. sandos

sandos Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Ah, det verkar stämma, klippt från en tråd om överklockning:

17. ηπρg

ηπρg Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=25159

Läs i PDF:en så står det ganska mycket om qualcomms CPU:er. Bland annat så står det att htc ska släppa en telefon med WM7 och en QSD8250A som i princip är en QSD8250 som använder 45nm tillverkningsteknik och har en klockfrekvens på 1.3GHz.

Prestandan per MHz är väldigt lika för 2:nd gen snapdragon och första men den nya generationen är betydligt snällare mot batteriet och har en liten fördel i prestanda vid samma klockfrekvens.

EDIT: Tydligen så har telefonen redan släppts och heter HTC Mondrian/HD7.

Last edited: 14 nov 2010