Iconer och Google maps nålen

Diskussion i 'Teman och grafik' startad av Lurv, 28 maj 2010.

1. Lurv

Lurv Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Finns det några "native" iconer (tex. förstoringsglas för sökning) att nå i android?

2. jhil

jhil Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

3. coolof

coolof Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Alla drawables hittar du även i SDK:n (under platforms\android-x\data\res\drawable-hdpi där x står för vilken version du har, exempelvis 8 (2.2)). Det är samma som på sidan jhil länkade till.

Jag jobbar även på att göra om alla ikoner i vektorformat samt sätta ett antal stilar på dem när allt är klart. Den är inte klar ännu men du kan få den nuvarande filen (ai-format, Adobe Illustrator, går att öppna i photoshop) om du vill, den innehåller väl runt hälften av de i sdk:n.

Standardikonerna ska gå att länka till utan att behöva inkludera dem i dina egna drawables. Jag vet dock inte riktigt hur men det borde stå något om det i Googles Dev guide.

4. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Vissa finns tillgängliga från koden. Du kan t.ex använda search ikonen på ett MenuItem genom att göra så här:
    Kod:
    item.setIcon(android.R.drawable.ic_menu_search);

5. coolof

coolof Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Var precis inne på guidelinesen igen och hittade något intressant:

"Shown below are standard menu icons that are used in the Android system. Because these resources can change between platform versions, you should not reference the system's copy of the resources. If you want use any icons or other internal drawable resources, you should store a local copy of those icons or drawables in your application resources, then reference the local copy from your application code. In that way, you can maintain control over the appearance of your icons, even if the system's copy changes. Note that the list below is not intended to be complete."

Jag vet inte hur mycket man behöver oroa sig egentligen men det är så Google resonerar.

6. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Japp, jag har sett det tidigare, men har själv valt att referera resurserna istället för att ha kopior. Räknar med att om resurserna ändrar id, så är det troligen ändå andra saker jag också måste fixa, och då får jag skapa kopior.
    Anledningen till att jag inte har kopior nu är att appen ändå är tillräckligt stor.